۰
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۵۳

انتقاد از تداوم تخریب باغ‌های شیراز

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز نسبت به آنچه تداوم تخریب باغ‌ها و قطع درختان با هدف تغییر کاربری و سودجویی می‌خواند، انتقاد کرد.
یکی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز نسبت به آنچه تداوم تخریب باغ‌ها و قطع درختان با هدف تغییر کاربری و سودجویی می‌خواند، انتقاد کرد.
‌به گزارش ایسنا‌، لیلا دودمان عصر دوشنبه 23 مهر در نطق قبل دستور خود در جلسه علنی شورای اسلامی شیراز، روند صدور پروانه ساختمانی در شیراز را منجر به محروم شدن شهروندان از هویت تاریخی و فرهنگی و زیبایی‌های طبیعی ارزیابی کرد‌.
او با بیان اینکه ساخت و سازها در شیراز کمترین سنخیتی با بافت تاریخی و هویت شهری شهر راز ندارد، گفت: اکثر معابر و خیابان‌های اصلی شهر که روزگاری نه چندان دور، سرشار از عطر خوش زندگی انسانی همساز با طبیعت بود، مورد هجوم ساختمان‌های بدقواره و به ظاهر لوکس قرار گرفته است‌.
دودمان اضافه کرد: باغستان‌های پربار و زیبای شیراز روزانه توسط سوداگران و دلالان زمین نابود شده و اندک اندک فضای سبز درون شهری تبدیل به خاطره‌ای مبهم از گذشته‌ای نه چندان دور می‌شود؛ جای تاسف دارد که حتی کوه‌ها و ارتفاعات این شهر هم از تعرض مصون نمانده و با احداث غیراصولی ابنیه مسکونی، بلندی‌های شهر در ژرفای حرص و آز عده‌ای سوداگر و دلال محو و نابود می‌شود‌.
او لزوم تغییر در نگرش شهروندان و مسئولان شهری شیراز را نسبت به تخریب محیط زندگی‌شان را متذکر شد و گفت: طی این دوره از شورای شهر به دفعات و به روش‌های مختلف به مسئولین مدیریت شهری در شهرداری تذکر داده شده که حفظ فضای سبز شهری و جلوگیری از تخریب باغ‌ها از الزامات حداقلی برای حفظ هویت شیراز است؛ اما متاسفانه کمترین تغییری در روند رو به رشد تخریب باغ‌های شهر شیراز ملاحظه نمی‌شود‌.
دودمان با بیان اینکه درختان زیبای شهر قربانی تغییر کاربری غیراصولی شده یا به بهانه واهی کم آبی، آفت و بیماری و کم بازده بودن قطع می‌شود، گفت: این روند تخریب حتی به حاشیه خیابان‌ها نیز سرایت کرده و به بهانه هرس درختان یا جلوگیری از سقوط شاخه های بزرگ بر روی عابران یا عبور کابل‌های برق و ... درختان قطع می‌شود‌.
این عضو شورای شیراز با بیان اینکه چنین روند تخریبی، تاریخ‌ساز و بی‌مانند است، گفت: در هیچ برهه از تاریخ این مرز و بوم سرعت تخریب هویت فرهنگی و نیز فضای سبز شهری تا به این درجه نبوده است‌.
دودمان همچنین گفت: آنچه در شهر شیراز در روند صدور مجوز موجب نگرانی شده بعضی اقدامات غیر متعارف و غیر قانونی است که در ادوار گذشته در شهرداری شکل گرفته و همچنان ادامه دارد‌.
او برخی صورتجلسه‌ها که به اسم مساعدت یا هر موضوع دیگر در شماری از پرونده‌ها وجود دارد را غیرحق و خارج از تشریفات قانونی دانست و تاکید کرد که پیامد این اقدامات تراکم، سطح اشغال و تغییر کاربری خارج از ضوابط است؛ در برخی موارد مشاهده شده در یک پرونده چندین صورتجلسه شهرسازی صادر و در هر صورتجلسه امتیازاتی به مالکین خاص داده شده که قطعا نمی‌توان آن را مشروع و قانونی تلقی کرد‌.
دودمان خواستار امضا کنندگان اینگونه صورتجلسه‌ها خواست که مستندات قانونی را برای تنظیم چنین اسنادی ارائه دهند و اعلا کنند که بر اساس کدام ماده قانونی به شهرداری اجازه داده شده تا با تنظیم یک صورتجلسه، سطح اشغال ۳۵ درصدی مصوبه کمیسیون ماده ۵ به ۴۰ درصد یا بیشتر افزایش یابد؟
این عضو شورا از شهردار شیراز تقاضا کرد که با اینگونه غیرقانونی‌ها برخورد مناسب و قانونی را داشته و مانع از تداوم این روند شود‌.
کد مطلب: 95832
برچسب ها: شیراز
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *