۰
جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۴۹

انصراف رسانه ها از شرکت در نشست ریاض

جدیدترین انصراف توسط شبکه تلویزیونی اقتصادی آمریکایی «فاکس بیزنس»صورت گرفت و این شبکه تلویزیونی اعلام کرد که پوشش رسانه ای کنفرانس« ابتکار سرمایه گذاری برای آینده »که قرار است سه شنبه آینده در ریاض پایتخت عربستان برگزار شود و به مدت سه روز ادامه یابد را انجام نمی دهد.
جدیدترین انصراف توسط شبکه تلویزیونی اقتصادی آمریکایی «فاکس بیزنس»صورت گرفت و این شبکه تلویزیونی اعلام کرد که پوشش رسانه ای کنفرانس« ابتکار سرمایه گذاری برای آینده »که قرار است سه شنبه آینده در ریاض پایتخت عربستان برگزار شود و به مدت سه روز ادامه یابد را انجام نمی دهد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، فشار بر عربستان سعودی به دلیل ناپدید شدن و قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد و مخالف این کشور داخل کنسولگری عربستان سعودی در استانبول همچنان ادامه دارد.
بخشی از این فشار با انصراف بانک ها، شرکت ها، شخصیت ها و رسانه های مختلف بین المللی و جهانی بزرگ  از شرکت در نشست اقتصادی بسیار مهم و حیاتی برای عربستان در ریاض موسوم به «داووس صحرا»صورت می گیرد.
جدیدترین انصراف توسط شبکه تلویزیونی اقتصادی آمریکایی «فاکس بیزنس»صورت گرفت و این شبکه تلویزیونی اعلام کرد که پوشش رسانه ای کنفرانس« ابتکار سرمایه گذاری برای آینده »که قرار است سه شنبه آینده در ریاض پایتخت عربستان برگزار شود و به مدت سه روز ادامه یابد را انجام نمی دهد.
خبرگزاری آناتولی در این زمینه گزارش داد که فاکس بیزنس اعلام کرد که پوشش رسانه ای کنفرانس ریاض را به دلیل ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد عربستانی در کنسولگری کشورش در استانبول در دو هفته پیش لغو کرده است.
روز گذشته نیز «استیو منوچین» وزیر خزانه‌داری آمریکا هم به جمع شخصیت های بلندپایه سیاسی و اقتصادی اضافه شد که به همراه تعدادی از نهادها و شرکت های بین المللی در واکنش به ناپدید شدن روزنامه نگار منتقد عربستانی سفر از قبل برنامه ریزی شده خود به نشست اقتصادی ریاض را لغو می کنند.
 منوچین با انتشار توییتی ضمن اعلام این تصمیم خاطرنشان کرد: «پس از ملاقات با دونالد ترامپ و مایک پومپئو به این نتیجه رسیدیم که من در نشست ابتکارسرمایه‌گذاری برای آینده در عربستان سعودی شرکت نکنم».
این خبر در حالی منتشر می شود که افزایش شمار انصراف ها از سوی تعداد زیادی از وزرا و روسای شرکت ها بین المللی برای شرکت در اجلاس اقتصادی ریاض سبب کاهش شاخص بازار بورس نیویورک شده است.
وال استریت همواره تحت تاثیر عوامل برهم زننده ثبات در روابط آمریکا با شرکای اصلی تجاری این کشور قرار دارد و بر این اساس شاخص مهم «داوجونز» متاثر از رویدادهای اخیر با افت ۱.۴۹ درصدی مواجه شد و به ۲۵ هزار و ۳۲۴ واحد رسید.
شمار زیادی از شخصیت‌های اقتصادی که در میان آنها تعدادی آمریکایی نیز به چشم می خورد پیش از این از لغو سفر خود به ریاض برای شرکت در نشست ابتکارسرمایه‌گذاری برای آینده خبر داده اند. این نشست که از آن به عنوان «داووس صحرا» نام برده می شود قرار است طی روزهای بیست و سه تا بیست و پنج اکتبر به ریاست «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی در ریاض برگزار شود.
علاوه بر وزاری دارایی فرانسه، هلند و بریتانیا چند شخصیت بین المللی از جمله «کریستین لاگارد» رئیس صندوق بین المللی پول، روسای چند بانک معتبر جهانی از جمله «اچ اس بی اس»، «کردیت سوئیس» و «جی پی مورگان»؛ و نیز مالکان بسیاری از شرکت های بزرگ بین المللی نظیر «ریچارد برانسون» میلیاردر بریتانیایی و موسس گروه سرمایه «ویرجین» پیشتر از سفر به ریاض منصرف شده بودند.
«جان فلینت» مدیر اجرایی بانک « اچ اس بی سی» (شرکت خدمات مالی و بانکداری بریتانیایی)، «بیل وینترز» مدیر اجرایی «استاندارد چارتر» (شرکت چندملیتی خدمات مالی و بانکداری) به همراه «تیجان تیام» مدیر اجرایی بانک سوئیس کردیت  و نیز «جیم یونگ کیم» رئیس بانک جهانی در کنفرانس سرمایه گذاری عربستان که قرار است بین روزهای 23 تا 25 اکتبر (یکم تا سوم آبان ماه) در عربستان برگزار شود، حضور نمی یابند.
همچنین «استفن شوارتزمن» رئیس و مدیر اجرایی گروه «بلک استون» و رئیس شورای مشورتی در امور تجاری دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که روابط نزدیکی با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دارد، در کنفرانس عربستان حاضر نخواهد نشد.
 غول فناوری جهان گوگل و روسای شرکت های آمریکایی «فورد» و «جی پی مورگان» نیز اعلام کردند که حضور در کنفرانس عربستان را لغو کرده اند.
خبرگزاری آلمان  نیز گزار شداد  «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان در پی ناپدید شدن و قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد عربستانی در کنسولگری عربستان در استانبول که باور بر این است رهبران عربستان در آن دست دارند یا از آن اطلاع دارند، سفر برنامه ریزی شده خود به عربستان سعودی را لغو کرد.
 وزیر خارجه آلمان در کنفرانسی مطبوعاتی در برلین گفت که سفر خود که قرار بود به عربستان صورت گیرد را تا زمانی که ریاض پاسخ های روشن درباره ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه عربستانی ناپدید شده ارائه کند به تأخیر می اندازد. هایکو  ماس روز چهارشنبه گفت:« درباره برنامه سفرم باید بگویم که در عمل تصمیم گرفته بودیم که این سفر را در چارچوب ادامه مذاکره با عربستان سعودی انجام دهیم.»
ماس افزود که این سفر که قرار بود در چارچوب تلاش برای بهبود روابط متشنج با عربستان سعودی انجام شود در سایه نگرانی درباره سرنوشت خاشقجی بی معناست.
وی در این کنفرانس افزود: « دولت آلمان مایل است بداند که برای خاشقجی چه اتفاقی افتاده است و زمانی که بدانیم چه اتفاقی برایش افتاده آن وقت موضع ضروری اتخاذ می کنیم.»
این در حالی است که «جوز کرز» مدیر شرکت صنعتی مهندسی «زیمنس» آلمان نیز از شرکت در کنفرانس اقتصادی بزرگ در عربستان سعودی در هفته آینده انصراف داد. پیش از بسیاری از این مدیران شرکت ها و بانک های جهانی در پی بحران قتل جمال خاشقجی این نشست اقتصادی را تحریم کردند و از شرکت در آن انصراف دادند.
پیش از این «ریچارد برانسون» میلیاردر انگلیسی اعلام کرده که برای تحت فشار قرار دادن عربستان جهت ارائه روشنگری بیشتر در خصوص ماجرای ناپدید شدن «جمال خاشقجی» تعدادی از پروژه های تجاری شرکت تحت ریاست خود را با ریاض به حال تعلیق در می آورد.
 برانسون اعلام کرده است به همین دلیل در نشست اقتصادی ریاض که از آن به عنوان «داووس صحرا» نام برده می شود، شرکت نمی کند.
«دارا خسروشاهی» مدیر عامل شرکت «اوبر» ارزشمندترین شرکت نوپای تکنولوژی طی دو سال گذشته نیز از دیگر شخصیت های شناخته شده تجاری است که این نشست را تحریم کرده است.
به این افراد می توان «جیم کیم» رئیس بانک جهانی را نیز اضافه کرد که از انصراف خود برای شرکت در نشست اقتصادی ریاض خبر داده است.
برخی رسانه ها نیز همسو با شخصیت های مطرح اقتصادی و تجاری جهان اقدام به تحریم نشست تجاری «ابتکار عمل برای سرمایه گذاری آینده» کرده اند که قرار است به میزبانی «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در ریاض برگزار شود.
نشریه های «فاینانشیال تایمز، نیویورک تایمز و اکونومیست» از جمله این رسانه ها هستند که اعلام کرده اند خبرهای مربوط به این نشست را پوشش نخواهند داد.
«آریانا هافینگتون» بنیانگذار هافینگتون پست نیز از هیات مشورتی نشست «داووس صحرا» کناره گیری کرده است.
«اندور راس سورکین» مجری شبکه «سی ان بی سی» که قرار بود اداره کننده سه جلسه نشست ریاض باشد نیز در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که از ناپدید شدن جمال خاشقجی «آزرده خاطر» شده است و در این نشست شرکت نخواهد کرد.
سخنگوی روزنامه «لس آنجلس تایمز» نیز اعلام کرده است که «پاتریک سون شیونگ» صاحب این روزنامه که قرار بود در نشست تجاری «ابتکار عمل برای سرمایه گذاری آینده» سخنرانی کند در این اجلاس شرکت نخواهد کرد.
 روزنامه واشنگتن پست پیش از این با وسط کشیدن پای محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به نوعی وی را مسئول ناپدید شدن روزنامه نگار عربستانی قلمداد کرده بود.
شرکت رسانه ای«نیکای» ژاپن نیز اعلام کرد که از مشارکت در پوشش رسانه ای نشست ریاض که قرار است به مدت سه روز و از 23 اکتبر برگزار شود، انصراف داده است.
خبرگزاری آمریکایی«بلومبرگ» نیز از مشارکت برای پوشش رسانه ای نشست ریاض انصراف داد اما تأکید کرد که اخبار رسیده از این نشست را به عنوان یک رسانه بزرگ که اخبار و حوادث منطقه را دنبال می کند، پوشش می دهد.
«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه نیز در یک نشست خبری در بروکسل اعلام کرد که تا روشن نشدن ابعاد قضیه خاشقجی، ضمن هماهنگی با دیگر کشورهای اروپایی، برخی از دیدارهای سیاسی از عربستان سعودی را به حالت تعلیق درآورده است.
ماکرون لغو سفر وزیر اقتصاد فرانسه به عربستان سعودی برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی «ابتکار سرمایه‌گذاری آینده» را نمونه‌ای از دیدارهای تعلیق شده اعلام کرد و گفت:  این موضوع را با نخست‌وزیران هلند و انگلیس و همچنین صدراعظم آلمان در میان گذاشته‌ام .
رئیس جمهور فرانسه همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین تحولات در قضیه خاشقجی گفت:  آنچه تاکنون از این قضیه می‌دانیم بسیار جدی و نگران‌کننده است .
ماکرون با اشاره به اینکه در مورد این موضوع تماس‌های بسیاری را با مقامات سعودی برقرار کرده گفت که روابط سیاسی فرانسه و عربستان ادامه پیدا خواهد کرد.
بنابراین گزارش، جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار اهل عربستان سعودی سردبیر سابق روزنامه الوطن و ستون‌نویس واشنگتن‌پست روز دوم ماه اکتبر جاری به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شده و از آن خارج نشده است.
پلیس ترکیه ضمن تایید عدم خروج خاشقچی از کنسول‌گری عربستان سعودی در استانبول اعلام کرده که همزمان با ورود او به این محل 15 مقام امنیتی عربستان نیز با دو پرواز وارد این شهر شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.
پس از این حادثه، مقامات عربستان سعودی تحت فشار بین المللی برای روشن شدن سرنوشت خاشقجی قرار گرفتند.
 برخی منابع غیر رسمی خبری اعلام کرده اند که خاشقجی توسط ماموران سرویس امنیتی سعودی پس از شکنجه در کنسولگری عربستان به قتل رسیده و تکه تکه شده است.
خاشقچی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت. وی در مقالاتی که در روزنامه واشنگتن پست نوشته بود، از جنگ عربستان در یمن، بحران اقتصادی با کانادا و دستگیری مدافعان حقوق زنان عربستان انتقاد کرده بود.وی قصد داشت یک مرکز در زمینه حقوق بشر تأسیس کند که برخی بر این باورند این قصد وی باعث قتل اش شده است.
کد مطلب: 96039
برچسب ها: عربستان سعودی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *