۰
يکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۵۴

تاثیر رسانه‌ها در اعتراف عربستان چقدر بود؟

می‌گویند مطالبات رسانه‌های جهان، عربستان را مجبور به اعتراف قتل «جمال خاشقجی» کرد؛ راست می‌گویند، اما نمی‌دانند که اگر تصمیم نهادهای امنیتی ذی‌نفع نبود، داستان تلخ قتل این روزنامه‌نگار، همانند برخی روزنامه‌نگاران دیگر مسکوت باقی می‌ماند یا تا این اندازه جریان‌ساز نمی‌شد.
می‌گویند مطالبات رسانه‌های جهان، عربستان را مجبور به اعتراف قتل «جمال خاشقجی» کرد؛ راست می‌گویند، اما نمی‌دانند که اگر تصمیم نهادهای امنیتی ذی‌نفع نبود، داستان تلخ قتل این روزنامه‌نگار، همانند برخی روزنامه‌نگاران دیگر مسکوت باقی می‌ماند یا تا این اندازه جریان‌ساز نمی‌شد.
به گزارش ایسنا، به دنبال قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار عربستانی که برای انجام کاری به کنسولگری عربستان در ترکیه مراجعت کرده بود، اما ساعاتی بعد جسدش در استامبول پیدا شد، جریان رسانه‌ای بزرگی در جهان به راه افتاد. این جریان با یک صدایی بسیاری از رسانه‌های جهان و به ویژه‌ آنهایی که منتقد سیاست‌های ترامپ و عربستان بودند، مقامات کشور عربستان را تحت فشار قرار داد تا در نهایت به قتل این روزنامه‌نگار ۵۹ ساله اعتراف کنند.
در این میان نمی‌توان از تاثیر و عملکرد حرفه‌ای رسانه‌های جهانی چشم‌پوشی کرد، اما در عین حال باید این نکته را نیز در نظر گرفت که اگر نهادهای امنیتی کشور ترکیه به پیگری جدی این اتفاق تصمیم نداشتند، این حجم از اطلاعات هم در اختیار رسانه‌های جهان قرار نمی‌گرفت تا بتوانند در پیگری این پرونده تا این اندازه تاثیرگذار باشند.
در همین راستا، یکی از موضوعات اصلی روزنامه‌های صبح امروز (۲۰ مهر ماه) نیز به تاثیر رسانه‌ها در اعتراف عربستان به قتل «جمال خاشقجی» در کنسولگری عربستان، بوده است. بسیاری از روزنامه در کنار خبر مهم استعفای دو وزیر حوزه اقتصاد، در گزارش‌ها و مصاحبه‌هایی به پرونده «جمال خاشقجی» نیز پرداخته‌اند.
بر این اساس، روزنامه «اطلاعات» با تیتر «اعتراف به قتل» در گزارش‌هایی ابعاد مختلف قتل «جمال خشاقجی» و به ویژه واکنش‌های سران کشورهای جهان را با این اتفاق، مورد بررسی قرار داده است.  
همچنین روزنامه «ابتکار» نیز در مطلبی با عنوان «سایه قلم بر قدرت» تلاش کرده به این پرسش پاسخ دهد که اهالی رسانه چه نقشی در حمایت از خبرنگاران افشاگر دارند؟
این روزنامه نوشت: ماجرای خاشقچی نشان داد که خبرنگاران و رسانه‌ها می‌توانند هزینه این جنایت‌ها را برای صاحبان قدرت چنان بالا ببرد که آنها را وادار به پاسخگویی برای افکار عمومی دنیا کنند. اما خبرنگاران چکونه می‌توانند از فشاری که مافیا و صاحبان قدرت بر آنها وارد می کنند رها شوند؟
روزنامه «کیهان» نیز در مطلبی با عنوان «آل سعود قتل خاشقجی را پذیرفت، مسئولیت را گردن نگرفت» در گزارشی به ادعای عربستان مبنی بر کشته شدن «جمال خاشقجی»  حین دعوا کردن پرداخته است.
روزنامه «شرق» نیز در گزارشی با عنوان «اعتراف با تبصره» به این موضوع پرداخته و نوشته است: «عربستان سعودی بالاخره تسلیم شد و پذیرفت جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد عربستانی، در کنسولگری این کشور در استامبول کشته شده است ... رسانه‌های آمریکایی در گزارش‌های خود پس از ناپدید شدن جمال خاشقجی، این احتمال را مطرح کرده بودند او به دستور مستقیم مجمد بن سلمان کشته شده است؛ هرچند روز گشذته و پس از بیانیه پادشاهی عربستان، روزنامه نیویورک تایمز به نقل از یک مقام سعودی که نخواست نامش فاش شود، نوشت جمال خاشقجی پس از درگیری فیزیکی در کنسولگری عربستان، به دست قاتلانش خفه شده است.»
روزنامه «وطن امروز» نیز که تصویر اصلی خود را محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و تیتر «بله کشتم!» اختصاص داده، نوشته است که «رژیم سعودی ۱۸ روز پس از ناپدید شدن جمال خاشقجی و با وجود انکار قبلی سرانجام به قتل او در کنسولگری عربستان در استامبول اعتراف کرد. این اعتراف دیرهنگام سعودی در حالی موج جدیدی از تحلیل‌ها و بررسی‌ها در سطح بین‌الملل ایجاد کرد که هیچ‌کس فراموش نمی‌کند چگونه حکام سعودی درباره خروج جمال خاشقجی از کنسولگری این کشور در استانبول اطمینان می‌دادند.»
روزنامه «جوان» نیز با تیتر «ریشخند جهان به سلاخی حقوق بشر» به این موضوع پرداخته است. این روزنامه همچنین در صفحه نخست خود کاریکاتوری منتشر کرده است که کنایه‌ای از تکه تکه کردن جسد «جمال خاشقجی» در کنسولگری عربستان است.
روزنامه «اعتماد» با تیتر «قربانیان ولیعهد» به ماجرای کشته شدن «جمال خاشقجی» پرداخته است. این روزنامه مطلبی با عنوان «معجزه رسانه‌های آزاد» به قلم علی مهری نیز منتشر کرده که تاثیر رسانه‌ها در پیگیری پرونده این روزنامه نگار عربستانی پرداخته است.
همچنین روزنامه‌های «ایران» با تیتر «اعتراف به قتل با آدرس غلط»، «همشهری» با عنوان «سرنوشت مشترک ترامپ و بن سلمان»، «آفتاب یزد» با تیتر «سعودی‌ها: کار نیروهای خودسر بود»، «جمهوری اسلامی» با تیتر «حق‌السکوت بن سلمان به کاخ سفید نتیجه داد»، «قانون» با تیتر «اعتراف سخت زیر فشار رسانه‌ها» و ... به این موضوع پرداخته‌اند.
کد مطلب: 96167
برچسب ها: عربستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *