۰
شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۵

تغییر نقشه عراق برای صادرات نفت کرکوک

عراق ارسال کامیونی نفت از میادین نفتی کرکوک به ایران را در ماه میلادی آینده همزمان با آغاز تحریم‌های آمریکا علیه تهران، متوقف خواهد کرد.
عراق ارسال کامیونی نفت از میادین نفتی کرکوک به ایران را در ماه میلادی آینده همزمان با آغاز تحریم‌های آمریکا علیه تهران، متوقف خواهد کرد.
به گزارش ایسنا، کرکوک یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین میادین نفتی در خاورمیانه است. سال گذشته عراق صادرات نفت از کرکوک به ایران را در قبال تحویل میزان مشابه نفت از سوی ایران به بنادر جنوبی این کشور آغاز کرد.
منابع آگاه به رویترز اظهار کردند: در حال حاضر عراق کمتر از ۳۰ هزار بشکه در روز نفت را با استفاده از کامیون به ایران صادر می‌کند.
یکی از این منابع آگاه گفت: ارسال نفت کرکوک به ایران در نوامبر که تحریم‌های آمریکا علیه ایران آغاز می‌شود متوقف خواهد شد و در عوض، شرکت دولتی سومو قصد دارد ۳۰ هزار بشکه در روز نفت را از یک میدان نفتی کوچک نزدیک موصل در یک مزایده به فروش رساند.
عبدالمهدی، نخست وزیر جدید عراق پنج شنبه گذشته گفت وقتی که مسئله کمک به اجرای تحریم‌های آمریکا مطرح می‌شود، عراق منافع و استقلال خود را در اولویت قرار می‌دهد.
یک منبع آگاه از فعالیتهای صادرات نفت عراق گفت: آمریکا عراق را برای توقف ارسال نفت به ایران و ازسرگیری صادرات نفت کردستان از طریق ترکیه تحت فشار قرار داده است. اگر ترکیه نفت بیشتری از عراق بگیرد، توجیهش برای دریافت معافیت از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران دشوارتر خواهد داشت.
به گفته منابع آگاه، حیدر العبادی، نخست وزیر سابق عراق در اواسط اکتبر با دولت منطقه‌ای کردستان برای ازسرگیری صادرات نفت به بندر سیهان ترکیه از طریق این منطقه توافق کرده بود. این توافق باید از سوی عبدالمهدی و وزیر نفت وی تایید شود.
یک منبع آگاه گفت: مقامات کردستان با دولت عبادی برای ازسرگیری صادرات کرکوک به توافق رسیده بودند و قرار بود نظر نهایی برای امضای توافق، از سوی دولت و وزیر نفت جدید داده شود.
دو مقام نفتی در شرکت نفت شمال در گفت و گو با رویترز تایید کردند که دولت فدرال و دولت منطقه‌ای کردستان به توافق رسیده‌اند اما نهایی شدن این توافق در انتظار امضای عبدالمهدی است.
کد مطلب: 96508
برچسب ها: عراق
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *