۰
يکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۷

پیروزی دمکرات ها در کنگره، کابوس ترامپ

شبکه خبری سی ان ان در گزارشی درباره انتخابات کنگره آمریکا نوشت: پیروزی دمکراتها در انتخابات کنگره کابوس ترامپ است و موجب می شود که دولت آمریکا بر اثر تحقیقات کنگره درباره عملکرد رییس جمهوری فلج شود.
شبکه خبری سی ان ان در گزارشی درباره انتخابات کنگره آمریکا نوشت: پیروزی دمکراتها در انتخابات کنگره کابوس ترامپ است و موجب می شود که دولت آمریکا بر اثر تحقیقات کنگره درباره عملکرد رییس جمهوری فلج شود.
به گزارش ایرنا به نقل از سی ان ان، این انتخابات یک همه پرسی درباره ساکن کنونی کاخ سفید است. بسته به اینکه رای دهندگان آمریکایی با کنگره چه خواهند کرد، ترامپ دو سال پایانی دولت خود را با حمایت کنگره پشت سر خود یا با مقاومت در برابرش سپری خواهد کرد.
در صورتی که جمهوری خواهان اکثریت مجلس نمایندگان و سنا را از آن خود کنند، ترامپ هراسان شده و بار دیگر خواهد گفت که او و حزبش اشتباه موسسات نظرسنجی را اثبات کردند. تهدید انجام تحقیقات جدید از سوی مجلس نمایندگان یا سنا درباره اعضای دولت ترامپ کاهش خواهد یافت. ترامپ و حزب جمهوری خواه برای مسیر آرزوهای خود تلاش می کنند: کسب پول بیشتر برای دیوار مرزی، فسخ کامل طرح بیمه درمانی موسوم به 'اوباماکر' و شاید طرح دیگری برای کاهش میزان مالیات.
مجلس سنا تحت کنترل حزب جمهوریخواه، قضات محافظه کار بیشتری را تائید خواهد کرد که این مساله ممکن است در نهایت بزرگترین میراث ترامپ باشد.
در صورتی که دمکرات ها برنده مجلس نمایندگان و سنا شوند، این سناریو کابوسی برای ترامپ خواهد بود. دمکرات ها از تدابیر کنترلی و نظارتی تفکیک قوا مطابق قانون اساسی به طور کامل استفاده خواهند کرد. یک سنای دمکرات ممکن است ترامپ را مجبور به معرفی قضات میانه رو بیشتری کند و برنامه کاری 'آمریکا را دوباره باشکوه سازیم' او در مجلس نمایندگان به رکود کشیده می شود.
شبکه خبری سی ان ان یک احتمال دیگر یعنی پیروزی دمکرات ها در مجلس نمایندگان و باقی ماندن کنترل سنا در دست جمهوری خواهان را نیز بررسی کرد و نوشت در این صورت، این محتمل ترین نتیجه انتخابات میان دوره ای کنگره است اما هنوز زمینه هایی وجود دارد که دو طرف می توانند با یکدیگر کارها را به انجام برسانند. تعداد زیادی از دمکرات های مجلس نمایندگان نماینده مناطقی هستند که در موضوع تجارت به موضع ترامپ نزدیک هستند، بنابراین برخی توافق های سیاسی با مشارکت دو حزب قابل انجام است.
در سناریو کنگره تقسیم شده بین دو حزب، توافق پیشنهادی ترامپ برای جایگزینی توافق 'نفتا' که احتمالا سال آینده به رای گذاشته می شود، آزمایش خوبی برای این مساله است.
براساس این گزارش، انتخابات مجلس نمایندگان و سنا و همچنین انتخاب فرمانداران در میانه دوره ریاست جمهوری برگزار می شود و از این رو به آن انتخابات میان دوره ای گفته می شود. در این انتخابات تمام 435 کرسی مجلس نمایندگان مورد رقابت قرار دارد و همچنین 35 کرسی از مجموع 100 کرسی مجلس سنا و فرمانداری 36 ایالت رقابت خواهند کرد. به طور رسمی شمار زیادی از احزاب در این انتخابات حضور دارند اما در واقعیت هر انتخاباتی در آمریکا به نبرد بین دو حزب دمکرات و جمهوری خواه تبدیل می شود.
براساس نظرسنجی سی ان ان، بهداشت و درمان، اقتصاد و مهاجرت سه موضوع اصلی مطرح شده برای رای دهندگان در این انتخابات است.
موضوع مهاجرت همانند سال 2016 از موضوعات اصلی مورد توجه رای دهندگان جمهوری خواه است. این رای دهندگان پاسخ مثبتی به درخواست های ترامپ برای برخورد با مهاجران و احداث دیوار در مرز جنوبی آمریکا داده اند.
سی ان ان افزود: نتایج انتخابات کنگره احتمالا موجب تغییر نگرش سایر رهبران جهان به ترامپ خواهد شد. حضور نیرومند جمهوریخواهان این احساس را خواهد رساند که ترامپ کنترل گسرده ای بر کشورش دارد و این موجب تقویت رئیس جمهوری آمریکا و برنامه کاری 'آمریکا اول' او در عرصه جهانی خواهد شد. در این صورت، ترامپ تغییر در نحوه برخورد با متحدان در اتحادیه اروپا و ناتو را با قدرت بیشتری پیگیری خواهد کرد و ممکن است چین را نیز در موضوع اقتصاد و تجارت و مناقشه دریای جنوبی با قدرت بیشتری به چالش بکشد.
در صورتی که دمکرات ها کنترل مجلس نمایندگان، سنا یا هر دو مجلس را به دست بگیرند، ترامپ بسیار ضعیف تر به نظر خواهد رسید و دولت او با انواع تحقیقات دمکرات ها فلج خواهد شد. همتایان ترامپ در سایر پایتخت ها از مسکو تا پاریس تشجیع می شوند تا منافع خود را در مواجهه با رئیس جمهوری گرفتار مشکلات داخلی در آمریکا دنبال کنند.
کد مطلب: 96590
برچسب ها: دونالد ترامپ
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *