۰
جمعه ۱۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۱۷
"نانسی پلوسی" بار دیگر رییس مجلس نمایندگان آمریکا شد

فصل یقه گیری دموکرات‌ها از جمهوری خواهان

طرح استیضاح دونالد ترامپ ارائه شد
حزب دموکرات پس از هشت سال بار دیگر رهبری مجلس نمایندگان آمریکا را به دست گرفت. این اتفاق در شرایطی رخ داده که تنها دو سال به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده باقی مانده است. حالا رسما توازن قدرت در مجلس نمایندگان به نفع مخالفان سرسخت ترامپ برهم خورده است.
«نانسی پلوسی» رئیس تازه مجلس نمایندگان آشکار کرد که «دونالد ترامپ» با مجلسی نافرمان روبرو خواهد شد.
«نانسی پلوسی» رئیس تازه مجلس نمایندگان آشکار کرد که «دونالد ترامپ» با مجلسی نافرمان روبرو خواهد شد.
حزب دموکرات پس از هشت سال بار دیگر رهبری مجلس نمایندگان آمریکا را به دست گرفت. این اتفاق در شرایطی رخ داده که تنها دو سال به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده باقی مانده است. حالا رسما توازن قدرت در مجلس نمایندگان به نفع  مخالفان سرسخت ترامپ برهم خورده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، یک جمع و تفریق سرانگشتی نشان دهنده چشم انداز «جنگ داخلی» در واشنگتن است. حالا دموکرات‌ها می‌خواهند کلید کاخ سفید را از «دونالد ترامپ» پس بگیرند و آن طرف هم جمهوری خواهان برای بقا هفت تیر می‌کشند.
ترامپ و دموکرات‌ها اقداماتی را که امروز انجام می‌دهند به عنوان کارنامه خود در انتخابات 2020 ارائه خواهند کرد. ترامپ سعی دارد ثابت کند که به وعده پیشین خود برای جلوگیری از ورود مهاجران و باندهای تبهکار و ساخت دیوار مرزی عمل کرده است. دموکرات‌ها نیز می‌خواهند آرزوهای ترامپ را در مرز دفن کرده و یکی از میان آنها، به جای ترامپ ساکن کاخ سفید شود. جدی ترین تئوری این است که دموکرات‌ها نمی‌خواهند کار به زمان انتخابات الکترال برسد و کار را با یک استیضاح یکسره کنند.

رجز خوانی در نخستین نطق
به گزارش دویچه وله ،در انتخابات داخلی مجلس نمایندگان شامگاه پنجشنبه (سوم ژانویه) ۲۲۰ نفر از نمایندگان، به «نانسی پلوسی» رأی دادند. آنها اکنون ۲۳۵ کرسی از ۴۳۵ کرسی مجلس را در اختیار دارند. «نانسی پلوسی» رئیس تازه مجلس نمایندگان آشکار کرد که «دونالد ترامپ» با مجلسی نافرمان روبرو خواهد شد.رئیس مجلس نمایندگان در آمریکا سومین شخص قدرتمند کشور محسوب می‌شود. رهبر فراکسیون دموکرات‌ها از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ نیز ریاست مجلس نمایندگان را به دست داشت.
پلوسی پس از ادای سوگند از «لحظه‌ای تاریخی» در آمریکا سخن گفت. او آشکارا گفت که دموکرات‌ها در دو سال آینده با رئیس جمهور و حزب جمهوری‌خواه او مشکل خواهند داشت. وی که همزمان با اختلاف دولت و مجلس برسر اختصاص بودجه به ساخت دیوار مرزی در جنوب آمریکا رهبری کنگره را به دست گرفته است که اختلافات سیاسی واشنگتن را دو شقه کرده است.
پلوسی البته این راه هم گفت که «می‌خواهد به تعطیلی دولت پایان بدهد اما از ساخت دیوار مرزی مورد نظر رئیس جمهوری کشور حمایت نخواهد کرد.»
او گفت به ویژه از این که ریاستش به عنوان یک زن بر مجلس نمایندگان با صدسالگی حق رای زنان همزمان شده به خود می‌بالد. به گفته خانم پلوسی مجلس تازه با حضور بیش از ۱۰۰ نماینده زن بیشترین عضو زن را در تاریخ کنگره آمریکا دارد.
مساله امروز پلوسی این است که دولت آمریکا بعد از بی‌نتیجه ماندن مذاکرات میان کنگره و کاخ سفید بر سر تخصیص بودجه دولت در ماه دسامبر فلج شده و بسیاری از ادارات و مؤسسات دولتی از ۱۳ روز پیش عملا تعطیل شده‌اند. شکاف میان دو حزب بزرگ آمریکا به ندرت تا این حد بزرگ بوده است. دو حزب هم بر سر سیاست خارجی و هم در مسائل داخلی بیش از پیش از هم فاصله گرفته‌اند.
ترامپ دنبال معامله
دونالد ترامپ در تبریک به خانم پلوسی به خاطر انتخاب او به ریاست مجلس نمایندگان، او را به عنوان سیاستمداری باتجربه ستود و گفت: «می‌توان با او معامله کرد.»
ترامپ بار دیگر به موضوع محبوب خود، یعنی ساختن دیوار در مرز مکزیک، برگشت و ابراز امیدواری کرد که حزب دموکرات بر سر این موضوع تغییر مسیر دهد، اما باز هم درباره چندوچون سرمایه‌گذاری در این امر توضیح روشنی نداد.
رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه با رهبران کنگره آمریکا در اتاق بحران کاخ سفید ملاقات کرد. وی تلاش می‌کند موضع خود را برای ساخت دیوار مرزی در چارچوب امنیت ملی کشور ارائه کند با این همه این دیدار نیز مانند ملاقات‌های پیشین دو طرف بی‌نتیجه ماند.
به گزارش بی بی سی، رسانه‌های آمریکا می‌گویند ترامپ در پاسخ به اینکه چرا به تعطیلی دولت پایان نمی‌دهد گفته است: «اگر این کار را بکنم احمق به نظر می‌رسم» یکی از مقام‌های کاخ سفید کمی بعد از این گزارش‌ها به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت منظور ترامپ این بوده که «اختصاص ندادن بودجه به امنیت مرزی احمقانه خواهد بود.»
رئیس جمهوری آمریکا در اولین جلسه کابینه خود در سال میلادی ۲۰۱۹ گفت تعطیلی دولت تا زمانی که بودجه موردنظرش را دریافت نکند ادامه خواهد داشت. اتفاق ناخوشایند برای ترامپ این است که مساله دیوار مکزیک نه تنها جبهه آنها را متحد نکرده، بلکه منجر به شکاف در بین جمهوری خواهان شده است.
چشم انداز بن بست
نانسی پلوسی، که حالا رئیس مجلس نمایندگان آمریکاست در اولین گام طرح تخصیص بودجه‌ای برای پایان دادن به تعطیلی دولت بودجه کافی را دراختیار سازمان‌های فدرال آمریکا قرار داد. او تاکید کرده که در این طرح بودجه‌ای به ساخت دیوار مرزی موردنظر رئیس جمهوری اختصاص ندارد. با این همه جمهوری‌خواهان می‌گویند بدون موافقت رئیس جمهوری آمریکا طرحی را تصویب نمی‌کنند و به نظر می‌رسد بن بست در واشنگتن و تعطیلی دولت کماکان ادامه خواهد داشت.
دولت آمریکا بعد از بی‌نتیجه ماندن مذاکرات میان کنگره و کاخ سفید بر سر تخصیص بودجه دولت در ماه دسامبر نیمه تعطیل شده است. تا دیروز ۱۳ روز است که ۸۰۰ هزار کارمند دولت به دلیل این تعطیلی سرکار نمی‌روند.
جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان تا که پیش از آغاز سال میلادی تازه اکثریت را دراختیار داشتند توانستند بودجه دولت را همراه با اختصاص ۵ میلیارد دلار برای ساخت دیوار مرزی تصویب کنند.با این همه برای قانونی شدن آن تایید سنای آمریکا نیز ضروری است و سناتورها با این طرح موافقت نکردند.
«میچ مک‌کانل» رهبر جمهوری‌خواه سنای آمریکا گفته است این حزب بدون تایید رئیس جمهوری از طرحی حمایت نخواهد کرد. او طرح دموکرات‌ها را "نمایش سیاسی" خوانده است. موضعی که عملا به معنی بی‌نتیجه ماندن طرح دموکرات‌ها برای بازگشایی دولت است چرا که در سنای این کشور با شکست روبرو خواهد شد.
سورپرایز دموکرات‌ها
دموکرات‌ها از همان ابتدای ورود ترامپ به کاخ سفید شروع به همزاد پنداری با ماجرای رسوایی «واترگیت» کردند تا برای رسوایی «راشاگیت» مقدمه چینی کنند. خرهای آمریکایی البته یک دوجین اتهامات جنسی و مالی هم درباره رئیس جمهوری آمریکا ردیف کرده اند و تا امروز به موفقیت‌هایی هم دست یافته اند.
دیروز، پلوسی در مصاحبه‌ای که به شبکه ان‌بی‌سی داشت،« احتمال استیضاح ترامپ» را رد نکرد. او در این باره گفت: «ما نباید برای دلیلی سیاسی استیضاح را مطرح کنیم و همچنین نباید برای دلیلی سیاسی از استیضاح جلوگیری کنیم.»
«برد شرمن» نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا نخستین گام را برای استیضاح ترامپ برداشت. روزنامه لس آنجلس تایمز گزارش داده بود که شرمن طرح استیضاح رئیس جمهوری را روزپنجشنبه به مجلس نمایندگان ارائه کرد. شرمن درطرح خود ترامپ را به کارشکنی در اجرای عدالت در جریان برکناری «جیمز کومی» رئیس سابق اداره تحقیقات فدرال (اف.بی.آی) متهم می‌کند. ترامپ، کومی را در ماه می 2017 برکنار کرد.
اگرچه تلاش‌های پیشین برای استیضاح ترامپ ناکام مانده بود اما حالا منتقدان جان تازه ای گرفته اند. صداهای دیگری به شرمن پیوسته اند و از طرح وی حمایت کرده اند. «رشیده طلایب» عضو مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا از حزب دموکرات از جمله افرادی است که دراولین روزحضورش در کنگره خواستار استیضاح ترامپ شد. وی در یادداشت مشترکی با «جان بونیفاز» موسس و رئیس سازمان «آزادی بیان برای مردم» که در روزنامه «دیترویت فری پرس» منتشر شد، نوشت: «اکنون زمان آن است که روند استیضاح ترامپ شروع شود.» این نماینده ایالت میشیگان در ادامه نوشت: «شواهد قابل توجهی در دست است که نشان می‌دهد ترامپ جرائمی مرتکب شده است که قابل استیضاح است.»
چشم امید دموکرات‌ها به تحقیقات «رابرت مولر» است که مو را از ماست می‌کشد البته آنها نگران هم هستند که ترامپ بازرس ارشد رسوایی راشاگیت را از گردونه خارج کند. آنها طرحی را به مجلس نمایندگان ارائه دادند تا مانع از اخراج «رابرت مولر» بازپرس پرونده دخالت ادعایی روسیه در انتخابات 2016 آمریکا شوند. «جرولد نادلر» نماینده دموکرات از ایالت نیویورک به نیابت از چند دموکرات دیگر این طرح را ارائه کرده است. این طرح «قانون استقلال و امانتداری بازپرس ویژه» نام گرفته است، تاکید می‌کند تنها در صورتی می‌توان مولر را برکنار کرد که وی تخلف، ترک مسئولیت، ناتوانی، تضاد منافع و چند کاستی دیگر متهم شود. او همچنین این حق را خواهد داشت که در دادگاه علیه برکناری احتمالی خود توسط رئیس جمهوری شکایت کند.
در صورتی که این لایحه پس از تصویب در مجلس نمایندگان به سنا برود به نظر نمی‌رسد که سناتورهای جمهوریخواه اجازه طرح آن را در صحن سنا بدهند زیرا آنها در سال گذشته میلادی از طرح لوایح مشابه جلوگیری کردند. تحقیقات مولر شماری از نزدیکان و یاران سابق ترامپ را درگیر کرده و پروژه وی به اعضای کاخ سفید هم نزدیک شده است. در صورتی که وی ثابت کند ستاد انتخاباتی ترامپ در رابطه با انتخابات 2016 با روس‌ها تبانی کرده است، افراد مسئول در این اقدام محاکمه شده و ممکن است ترامپ نیز استیضاح شود.
واقعیت واشنگتن این است که بابانوئل امسال برای ترامپ هدیه نیاورده است و او در سال پیش رو باید چشم انتظار یقه گیری دموکرات‌ها باشد. حالا با اعمال حاکمیت دموکرات‌ها بر بخشی از کنگره ترامپ دیگر تنها سیاستگذار اصلی در حوزه داخلی و خارجی نخواهد بود و دو سال پرتنش در انتظار هر دو جناح خواهد بود.
گزارش : علی ودایع
 
کد مطلب: 100407
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *