۰
يکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۰

بازتاب نشست چهارجانبه استانبول در رسانه ها

نشست چهار جانبه رهبران ترکیه، فرانسه، روسیه و آلمان در شهر استانبول عصر روز گذشته برگزار شد و این رویداد سیاسی، طی روز گذشته و امروز در صدر اخبار رسانه های ترکیه قرار گرفت.
نشست چهار جانبه رهبران ترکیه، فرانسه، روسیه و آلمان در شهر استانبول عصر روز گذشته برگزار شد و این رویداد سیاسی، طی روز گذشته و امروز در صدر اخبار رسانه های ترکیه قرار گرفت.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا، نشست چهار جانبه درباره سوریه با حضور رجب طیب اردوغان، ولادیمیر پوتین و امانوئل مکرون روسای جمهوری به ترتیب ترکیه، روسیه و فرانسه و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان به همراه استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه عصر روز گذشته در شهر استانبول ترکیه برگزار شد.
شرکت کنندگان در این نشست که با هدف تلاش برای یافتن راه حل سیاسی پایدار برای بحران جنگ داخلی سوریه و اجرای آتش بس در ادلب گرد هم آمده بودند، به بررسی تحولات سوریه و به خصوص وضعیت ادلب، آینده سیاسی سوریه و مساله پناهجویان پرداختند.
این نشست امروز به موضوع اول رسانه های ترکیه تبدیل شد و مطبوعات این کشور با ارائه تفسیر و انتشار گزارش به تشریح نتایج این نشست و تاثیر آن در آینده سیاسی سوریه پرداختند.
پایگاه اینترنتی شبکه ان.تی.وی با درج عنوان 'دعوت سوریه از استانبول: دیپلماسی تنها راه' نوشت: نشست چهارجانبه درباره سوریه به میزبانی ترکیه برگزار شد و روند مذاکرات آستانه که از طرف ترکیه و روسیه به پیش می رود، توسط آلمان و فرانسه نیز مورد تاکید قرار گرفته و حمایت شد.
به نوشته این رسانه، اردوغان حمایت فرانسه و آلمان از تداوم آتش بس در سوریه را عامل مثبتی بر اجرای توافق آستانه دانست و از توافق چهار کشور در زمینه مبارزه با تروریسم خبر داد.
روزنامه استار از رسانه های نزدیک به حزب حاکم ترکیه نیز با انتشار گزارشی تحت عنوان 'توافق برای راه حل سیاسی' به نشست چهار جانبه دیروز استانبول پرداخت و نوشت: رهبران آلمان، فرانسه و روسیه روز گذشته در نشست استانبول با میزبانی اردوغان به راه حل سیاسی بحران سوریه رسیدند و اردوغان پیش از همه بار دیگر بر تداوم برقراری آتش بس و جلوگیری از خونریزی در سوریه تاکید کرد.
به نوشته این رسانه، اردوغان، پوتین، مکرون و مرکل بر حفظ یکپارچگی سوریه، راه حل سیاسی به جای نظامی، پاکسازی سوریه از تروریست ها، تداوم برقراری آتش بس، مقابله با استفاده کنندگان سلاح شیمیایی، برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در سوریه، رساندن کمک های انسانی، فراهم کردن زمینه بازگشت بی دغدغه مهاجران سوری، همکاری در زمینه اجرای راه حل سیاسی و حمایت از توافق آستانه تاکید کردند.
از دیگر رسانه های مشهور و نزدیک به دولت ترکیه می توان به روزنامه صباح اشاره کرد که عنوان 'رهبران، به جهان این گونه پیام دادند' به تشریح نتایج نشست چهار جانبه دیروز استانبول پرداخت و نوشت: چشم جهانیان عصر روز گذشته به استانبول دوخته شد تا شاهد اتحاد روسای جمهوری روسیه، ترکیه، فرانسه و صدراعظم آلمان برای بازگرداندن سوریه به آرامش باشند.
این رسانه، تداوم برقراری آتش بس، مبارزه با تروریست ها در سوریه و تعیین سرنوشت بشار اسد به دست مردم سوریه را از مهم ترین بخش های سخنان اردوغان توصیف کرد و نوشت: مکرون رییس جمهوری فرانسه نیز از سخنان اردوغان در این باره حمایت کرد و گفت: سخنان ما در این زمینه به مفهوم یک ژست سیاسی نیست بلکه با همه توان و با استفاده از همه سازوکارهای بین المللی قصد برگزاری انتخابات آزاد و سالم در سوریه را داریم.
روزنامه صباح به سخنان پوتین اشاره ای کرد و به نقل از وی نوشت: کمیته تنظیم قانون اساسی سوریه متشکل از نمایندگان دولت و مخالفان تا پایان سال جاری میلادی آغاز به کار می کند.
این رسانه نزدیک به دولت ترکیه به سخنان آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان هم اشاره ای کرد و نوشت: مرکل در اظهارات خود، خلع سلاح تروریست ها و مخالفان در ادلب را گام بسیار مهمی در راستای برقراری صلح در سوریه دانست و بر عدم استفاده از سلاح شیمیایی توسط طرفین درگیر در سوریه تاکید کرد.
روزنامه ینی بیرلیک با درج تیتر 'هدف ما جلوگیری از خونریزی' به نشست استانبول پرداخت و نوشت: نشست دیروز بی گمان مایه برکت برای مردم سوریه خواهد بود چرا که شاهدیم رهبران آلمان و فرانسه نیز به کمک توافق آستانه آمدند و از همکاری ترکیه و روسیه در برقراری آرامش در سوریه پشتیبانی کردند.
به نوشته این رسانه، مساله سوریه فقط مختص این کشور نیست بلکه همه جهانیان برای حل این بحران باید دست در دست هم دهند و گر نه تبعات منفی آن دامن جوامع غربی را بیش از پیش خواهد گرفت.
ینی بیرلیک در این گزارش بیشتر بر سخنان اردوغان متمرکز شد و نوشت: به گفته رییس جمهوری ترکیه، حمایت آلمان و فرانسه از برقراری آرامش در سوریه باعث می شود تا توافق آستانه با قدرت بیشتری جلو برود.
بر اساس این گزارش، اردوغان از کنترل شمار زیادی از نیروهای رادیکال در ادلب توسط ترکیه خبر داد و انتظار خود از مهار نیروهای مهاجم در بخشی از سوریه توسط روسیه را نیز مطرح کرد.
روزنامه آیدینلیک از دیگر رسانه های ترکیه بود که به انتشار اخبار و گزارش هایی از نشست چهارجانبه استانبول پرداخت و با درج عنوان 'زبان مشترک درباره سوریه' نوشت: مواضع رهبران ترکیه، روسیه، فرانسه و آلمان در موضوعات مربوط به بحران سوریه بسیار نزدیک به هم دیده شد و آنها بر مبارزه با تروریست ها، برگزاری انتخابات آزاد در سوریه، منع استفاده از سلاح های شیمیایی و تداوم برقراری آتس بس اتفاق نظر داشتند و با اشتراک نظر در زمینه بازگرداندن ثبات به سوریه، پیام مهمی را به جهانیان صادر کردند.
روزنامه ینی شفق هم با درج عنوان 'پیام های تاریخی نشست استانبول' در پایگاه اینترنتی خود، این نشست را حاوی نتایجی دانست که تاثیرات مثبتی بر آینده سوریه خواهد گذاشت و نوشت: اضافه شدن کشورهای آلمان و فرانسه در حمایت از توافق آستانه، انرژی مضاعفی را به فرآیند خروج سوریه از بحران از طریق راه حل سیاسی وارد کرده و این اقدام دو کشور مهم اروپایی، پیام هایی را به سایر قدرت های جهانی صادر کرد.
به نوشته این رسانه نزدیک به دولت ترکیه، بحران سوریه به واقع مردم این کشور را با بحران های دردناکی مواجه کرد و کشورهای همسایه نیز با مشکلات زیادی درگیر شدند و زمان آن فراسیده تا به این فاجعه انسانی خاتمه داده شود و ترکیه نشان داد که در این راه، پیش قدم شده است.
این رسانه در ادامه گزارش خود به مواضع رهبران حاضر در این نشست پرداخت و به نقل از اردوغان نوشت: ترکیه خواستار برقراری آتش بس و توقف جنگ در سوریه بوده و معتقد است که با شرکت فرانسه و آلمان نیز می توان توافق آستانه را بیشتر از گذشته عملی کرد.
بر اساس اعلام این رسانه نزدیک به حزب حاکم، اردوغان همکاری صورت گرفته در مذاکرات آستانه را الگویی برای جامعه جهانی توصیف کرد و افزود: علاوه بر فرانسه و آلمان، کشورهای دیگری باید به این همکاری بپیوندند.
ینی شفق در ادامه این گزارش سخنان پوتین در این نشست را نیز بسیار حائز اهمیت خواند و به نقل از وی نوشت: باید همه گروه های تندرو از صحنه سوریه خارج شوند و تاکید می کنم که جامعه بین المللی باید برای همکاری در حل مسأله سوریه تلاش جدی از خود نشان دهد.
بنا بر این گزارش، مکرون رییس جمهوری فرانسه نیز از فشار روسیه به دولت سوریه در ارتباط با مخالفان ابراز اطمینان کرده و اظهار داشت: حمله به ادلب به هیچ وجه مورد تایید ما نیست.
سخنان صدراعظم آلمان نیز در سطور پایانی گزارش ینی شفق درج شد و این رسانه نوشت: مرکل نیز به مانند سایر رهبران حاضر در این نشست خواهان برگزاری انتخابات آزاد در سوریه با شرکت همه سوری های داخل و خارج شد و بر فراهم کردن ساز و کاری برای بازگشت امن مهاجران سوری به کشورشان تاکید کرد.
روزنامه کارار نیز به انتشار خبر نشست چهارجانبه استانبول پرداخت و با درج تیتر 'توافق استانبول' نوشت: چشم جهانیان به نشست استانبول دوخته شد.
به نوشته این رسانه، میز مذاکرات چهارجانبه درباره آینده سوریه بدون سلاح در استانبول مستقر شد و رهبران روسیه، ترکیه، فرانسه و آلمان در این نشست به راه حل سیاسی بر پایان بحران سوریه تاکید کردند.
این رسانه ترک در گزارش خود به مواضع مقامات حاضر در این نشست پرداخت و در انتشار سخنان آنها، یک بخش را برجسته کرد.
کارار در ابتدای این گزارش به سخنان اردوغان اشاره ای کرد و نوشت: رییس جمهوری ترکیه بر مبارزه با تروریست ها در غرب و شرق فرات تاکید کرده و خواستار مقابله کشورها با هر گونه فتنه جدید در لوای مبارزه با تروریسم شد.
به نوشته این رسانه، تاکید بر یکپارچگی سیاسی و حفظ تمامیت ارضی سوریه از نکات مهم سخنان اردوغان بود و وی بر ابقاء و یا برکناری بشار اسد توسط مردم سوریه تاکید کرد.
بر اساس این گزارش، ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه نیز حل بحران سوریه را با دیپلماسی ممکن دانست و گفت: این امر محقق می شود به شرطی که به حکومت مشروع سوریه احترام گذاشته شود.
کارار به مواضع مکرون رییس جمهوری فرانسه اشاره کرد و ایجاد کریدور انتقال کمک های انسانی به سوریه را از مهم ترین موارد مطروحه وی دانست.
این روزنامه در ادامه به سخنان مرکل صدر اعظم آلمان پرداخت و به نقل از وی نوشت: راه نهایی برای بازگشت آرامش به سوریه نظامی نیست بلکه باید راه حل سیاسی را در چارچوب قوانین سازمان ملل پیگیری کنیم.
روزنامه آکشام با درج عنوان 'نشست استانبول آغاز شد'، روزنامه ینی آسیا با درج عنوان 'بازتاب نشست استانبول در رسانه های جهان' و روزنامه حریت نیز با درج عنوان 'رهبران ترکیه، فرانسه،آلمان و روسیه در استانبول گردهم آمدند' به انتشار خبر آغاز، پایان این نشست پرداختند و یا اشاره مختصری به سخنان شرکت کنندگان کردند.
نشست چهارجانبه سران ترکیه، روسیه، فرانسه و آلمان در استانبول عصر دیروز با انتشار بیانیه ای پایان یافت که در آن علاوه بر تشکیل کمیته قانون اساسی در ژنو، بر موضوع در نظر گرفتن شرایط برای اصلاح قانون اساسی تحت نظارت سازمان ملل تاکید شده است.
در این بیانیه ضمن تاکید بر اصلاح قانون اساسی مبتنی بر بالاترین استانداردها و دارای شفافیت، زمینه سازی برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در سوریه درخواست شده است.
در این بیانیه بر استقلال، یکپارچگی سیاسی و تمامیت ارضی سوریه تاکید شده و آمده است: باید همه گروه های تروریستی در منطقه از میان برچیده شود.
در این بیانیه، چهار کشور بر تداوم آتش بس در سوریه و به خصوص ادلب تاکید و اعلام کردند: سران ترکیه، روسیه، آلمان و فرانسه علاوه بر مخالفت خود با استفاده از سلاح های شیمیایی از طرف های حاضر در سوریه می خواهند که مفاد توافقنامه مربوط را رعایت کنند.
کد مطلب: 96591
برچسب ها: استانبول
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *