۰
يکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۵

آمریکا درپی نجات سعودی از باتلاق یمن

پایگاه خبری المسیره در تحلیلی نوشت: پیشنهاد آمریکا و کشورهای غربی مشارکت کننده در تجاوز به یمن برای توقف جنگ در واقع تلاش برای نجات سعودی ها از باتلاق یمن و یا خلع سلاح نیروهای یمنی برای اشغال بندر الحدیده است.
پایگاه خبری المسیره در تحلیلی نوشت: پیشنهاد آمریکا و کشورهای غربی مشارکت کننده در تجاوز به یمن برای توقف جنگ در واقع تلاش برای نجات سعودی ها از باتلاق یمن و یا خلع سلاح نیروهای یمنی برای اشغال بندر الحدیده است.
«جمال محمد» تحلیلگر یمنی در این مطلب که روز یکشنبه در پایگاه خبری المسیره منتشر شد با یادآوری اینکه در روزهای گذشته آمریکا و برخی کشورهای غربی که خود در تجاوز به یمن در کنار سعودی ها مشارکت دارند و در طول سه سال گذشته زیر ساخت های این کشور را ویران و هزاران کشته و زخمی از جمله در میان کودکان و زنان برجا گذاشته اند، خواستار توقف درگیری ها در این کشور شده اند، نوشت که این تصمیم غربی ها چه بسا به این دلیل باشد که یقین پیدا کرده اند که تجاوز اهداف آنها را محقق نکرده و عربستان و امارات از ایجاد توازن قوا در یمن به نفع خود عاجز و ارتش و کمیته های مردمی یمن در دفاع از کشورشان در برابر حملات وحشیانه و هولناک مقاوم بوده اند.
وی افزود که «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا از عربستان و همپیمانان آن خواست تا جنگ علیه مردم یمن را متوقف کرده و وارد مذاکرات صلح شوند اما میزان جدیت آنها در این موضوع مورد شک و تردید است و می تواند تنها یک حیله آمریکایی باشد تا پوشش لازم برای حملات نظامی گسترده در ساحل غربی یمن در بندر الحدیده را فراهم کند بخصوص که این خواسته آنها برای آتش بس با افزایش حضور نظامی متجاوزان در ساحل غربی یمن همزمان است.
محمد ادامه داد که اظهارات مقامات آمریکایی همچون «جیمیز متیس» وزیر دفاع این کشور که گفته بود توقف درگیری ها منوط به عقب نشینی ارتش و کمیته های مردمی یمن از مرزهای عربستان است نشان می دهد که هدف واشنگتن برقرای صلح نیست بلکه قصد حمایت از دولت سعودی را دارد بخصوص که عمق آن از سوی ارتش یمن تهدید می شود.
این تحلیلگر یمنی همچنین اضافه کرد که هدف غربی ها که خواستار توقف درگیری ها هستند بیشتر متمرکز بر خلع سلاح یمنی ها از تسلیحات خود و تکیه گاه قدرت آنهاست که تهدیدی برای عربستان به شمار می رود اما این امنیت بخشی به عربستان در مقابل چیزی برای یمنی ها نخواهد داشت و از سوی دولت نجات ملی در صنعا این خواسته رد و غیرقابل پذیرش است.
«محمد عبد السلام» سخنگوی جنبش انصارالله نیز در بیانیه ای نسبت به خواسته آمریکا برای متوقف کردن درگیری ها و میزان جدیت آن ابراز تردید کرد چرا که آنها همزمان حمله گسترده ای را در ساحل غربی یمن ترتیب داده اند.
در بیانیه وی آمده است که اگر خواسته آمریکا برای متوقف ساختن درگیری ها جدی باشد باید گام های عملی نیز در بعد سیاسی و نظامی همانند توقف فوری حمایت های لجستیک و اطلاعاتی از نیروی هوایی ائتلاف متجاوز به یمن بردارد و فروش سلاح به سعودی ها که در یمن از آنها برای قتل عام زنان و کودکان استفاده می کنند، متوقف شود.
تحلیلگر یمنی درخواست آمریکا برای توقف درگیری ها را نجات سعودی ها از باتلاق یمن یا اینکه فراهم سازی پوششی برای افزایش اقدامات نظامی خود در بندر الحدیده و جدی نبودن خواسته آنها دانست.
کد مطلب: 96892
برچسب ها: آمریکا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *