۰
چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۱

آقای ترامپ از البغدادی چه خبر؟

"ارتش آمریکا پس از تلاش‌های مداوم برای عدم ورود به جنگ‌های حزبی رئیس‌جمهوری آمریکا و مخالفانش، نهایتا این ماه با واقعیت تلخی روبرو شد: فرار کردن و در امان ماندن از ترکش‌های کاخ سفید ممکن نیست."
"ارتش آمریکا پس از تلاش‌های مداوم برای عدم ورود به جنگ‌های حزبی رئیس‌جمهوری آمریکا و مخالفانش، نهایتا این ماه با واقعیت تلخی روبرو شد: فرار کردن و در امان ماندن از ترکش‌های کاخ سفید ممکن نیست."
به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: پیش از انتخابات میان دوره کنگره، هزاران سرباز به سمت مرز ایالات متحده-مکزیک منتقل شدند، زیرا ترامپ نسبت به "تهاجم" ناگهانی هشدار می‌داد و منتقدان او تاکید داشتند که این تصمیمی کاملا تبلیغاتی برای انتخابات است. همانطور هم که روز دوشنبه گزارش شد برخی از این سربازان ممکن است در روزهای آتی، حتی پیش از ورود اکثر مهاجران به آنجا، از مرز بازگردانده شوند. با این حال ترامپ مناقشه دیگری به راه انداخت که ممکن است بیش از پیش طرفداران یک ارتش مستقل از سیاست را تحریک کند.
ترامپ در مصاحبه اخیرش آدمیرال بازنشسته ویلیام مک‌ریون را هدف گرفت که سابقا فرمانده یگان ویژه نیروی دریایی آمریکا بود و بر عملیات کشتن اسامه‌ بن لادن، رهبر سابق القاعده و دستگیری صدام نظارت داشت. ترامپ در گفت‌وگو با فاکس نیوز ساندی به مک‌ریون برچسب "هواخواه اوباما" را زد و گفت: آیا قشنگ‌تر نبود که ما اسامه بن لادن را خیلی زودتر از اینها می‌گرفتیم. آیا زیبا نمی‌شد؟
ترامپ دوشنبه هم بی‌اعتنا به واکنش‌ها، یک سری توئیت در انتقاد از پاکستان که سال‌ها میزبان عمارت بن لادن بوده است، منتشر کرد. او نوشت: البته ما باید بسیار زودتر از آن زمان که وارد عمل ‌شدیم، اسامه بن لادن را می‌گرفتیم. من به این مساله، پیش از حمله به مرکز تجارت جهانی، در کتابم اشاره کردم. ما میلیاردها دلار به پاکستان پول دادیم و آنها هرگز به ما نگفتند که او آنجا زندگی می‌کند. احمق‌ها! ‌
اسامه بن لادن در عملیات سال ۲۰۱۱ ارتش آمریکا کشته شد، سال‌ها پیش از آنکه مرد دیگری به عنوان رهبر ترسناک‌ترین گروه تروریستی جهان جای او را بگیرد: ابوبکر البغدادی، خلیفه خودخوانده داعش. از زمان سرعت گرفتن عقب‌نشینی داعش در سال ۲۰۱۶ بارها خبر مرگ البغدادی منتشر شده است اما به استناد فایل‌های صوتی، او همچنان زنده است.
به‌رغم حملات ترامپ به پیشینیانش و رهبران ارتش آمریکا درباره اسامه بن لادن، یک سوالی وجود دارد که ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید نپرسیده است: البغدادی کجاست و چرا هنوز دستگیر نشده است؟
برخی از تازه‌ترین اطلاعات توسط شرکای متحده آمریکا در منطقه نشان می‌دهد که هر پاسخی نیازمند سختکوشی و کار سخت و طولانی مدت است که تقریبا همیشه برای ردیابی فرماندهان شبه‌نظامی ارشد مانند اسامه بن لادن یا ابوبکر البغدادی مورد نیاز است.
فرمانده ارشد عراقی در سرویس ضد تروریسم تحت آموزش آمریکا که اثرگذارترین گروه این کشور در مبارزه با داعش است، هفته گذشته در مصاحبه‌ای با روزنامه واشنگتن پست گفت که البغدادی احتمالا در چهار سال گذشته متحمل آسیب‌هایی شده و تحرکات او محدود شده است. این فرمانده گفت که آخرین اطلاعات عراق نشان می‌دهد که این رهبر شبه‌نظامی بین مناطق بیابانی کم جمعیت و دور افتاده در مرزهای سوریه و عراق تردد دارد که نیروهای عراقی یا سوری هنوز امنیت آنها را تامین نکرده‌اند.
اسامه بن لادن و ابوبکر البغدادی در پاک کردن رد خودشان عمدتا موفق عمل کردند. در حالیکه بن لادن در عملیات‌های روزانه گروه القاعده‌اش پیش از حملات ۱۱ سپتامبر نقش داشت، تمرکز متعاقب آمریکا بر دستگیری یا کشتن او، بن لادن را وادار ساخت تا به چهره‌ای محکم‌تر و نمادین‌تر تبدیل شود. بن لادن کمتر در انظار عمومی ظاهر شد و روی استراتژی خارجی این گروه کار کرد. حضور البغدادی از بن لادن هم کمتر است و حتی پیش از مداخله ائتلاف تحت امر آمریکا در عراق و سوریه هم او حضور چندانی در انظار عمومی نداشت.
با توجه به اینکه داعش در شرف تبدیل شدن به گروهی تروریستی به سبک چریکی است، ردگیری شبه‌نظامیان آن ساده‌تر نخواهد شد. نیروهای آمریکایی و متحدان عراقی و سوری آن از گذار از رزم به عملیات‌هایی که عمدتا اطلاعاتی باشد و برای هدف‌گیری باقیمانده‌های داعشی ضرورت دارد، کند عمل می‌کنند. 
 
کد مطلب: 97832
برچسب ها: دونالد ترامپ
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *