۰
سه شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۰

روند نزولی شاخص بورس متوقف شد

شاخص بورس امروز (سه شنبه) با رشد 736 پله ای در جایگاه 167 هزار و 199 واحدی ایستاد.
شاخص بورس امروز (سه شنبه) با رشد 736 پله ای در جایگاه 167 هزار و 199 واحدی ایستاد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، روند نزولی بورس پس از ریزش سنگین در روزهای اخیر متوقف شده و شاخص بورس اندکی تقویت شد.
در معاملات امروز یک میلیارد و 264 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش چهار هزار و 906 میلیارد ریال در 124 هزار و 488 نوبت دادوستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 214 واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 40 واحد افزایش یافت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز 28 واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است. شاخص آزاد شناور 613 واحد رشد کرد؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول مربوط به شرکت های برتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور 453 واحد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بورس نیز یک هزار و 899 واحد بالا رفت.
در معاملات امروز نمادهای فارس (هلدینگ خلیج فارس)، پارس (پتروشیمی پارس)، فولاد (فولاد مبارکه)، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و فملی (ملی صنایع مس) بیشترین تاثیر مثبت و جم (پتروشیمی جم) و شخارک (پتروشیمی خارک) بیشترین تاثیر منفی را داشتند.

** صنایع برتر بورسی
گروه شیمیایی در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه 79 میلیون سهم به ارزش 429 میلیارد ریال دادوستد شد. گروه فلزات اساسی به ارزش 306 میلیارد ریال و بانک به ارزش 305 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
گروه خودرو با دادوستدی به ارزش 261 میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت؛ گروه کانی های فلزی نیز با معاملاتی به ارزش 243 میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.

** رشد اندک فرابورس
شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز 15 واحد رشد کرد و در جایگاه یک هزار و 816 واحدی قرار گرفت. در بازار فرابورس، بیش از 589 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از چهار هزار و 23 میلیارد ریال دادوستد شد.
در معاملات امروز نمادهای زاگرس (پتروشیمی زاگرس)، مارون (پتروشیمی مارون)، ارفع (آهن و فولاد ارفع)، دماوند (تولید برق دماوند) و شراز (پالایش نفت شیراز) بیشترین سهم را در رشد شاخص داشتند، در مقابل، خراسان (پتروشیمی خراسان) بیشترین تاثیر منفی را داشت.

** عوامل تاثیرگذار در نوسان شاخص بورس
«ایمان مقدسیان» کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در باره وضعیت بازار سرمایه گفت: سهام برخی شرکت های بورسی به محدوده جذاب قیمت برای خرید نزدیک شده استو
«کاهش شدید شاخص بورس موقتی بوده و به زودی شاهد برگشت شاخص بورس خواهیم بود.»
وی افزود: از مهمترین عوامل رشد بورس در ماه های گذشته رشد بهای ارز بوده است؛ ارز به عنوان محرک قدرتمند برای بورس به شمار می‌رود که رشد آن همواره بازار را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی ادامه داد: البته باید توجه داشت که مبنای محاسبه نرخ ارز برای شرکت های بورسی، نرخ اعلام شده در سامانه نیماست اما برخی از اهالی بازار سرمایه به اشتباه نرخ ارز در بازار آزاد را ملاک قرار می دهند.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: در هفته های اخیر با کاهش نرخ ارز در بازار و نزدیک شدن آن به نرخ سامانه نیما، نگرانی‌هایی در میان فعالان بازار سرمایه شکل گرفت که ناشی از تحلیل اشتباه در محاسبه مبنای ارز بوده است.
مقدسیان تصریح کرد: نرخ ارز در بازار آزاد ارتباطی به درآمد شرکت های بورسی ندارد، زیرا آنها باید درآمد ارزی خود را در سامانه نیما به فروش می رساندند.
وی گفت: کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی عامل دیگر در افت شاخص بورس در روزهای اخیر است.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه قیمت سهام و بهای نفت، همواره همبستگی داشته‌اند، افزود: افت شدید قیمت نفت به محدوده بشکه ای 60 دلار برای سرمایه گذاران غیرقابل پیش بینی بود و آنها انتظار این حجم از افت قیمت را نداشتند.
مقدسیان ادامه داد: عامل موثر دیگر در کاهش شاخص بورس، ابهام در میزان فروش و درآمدزایی شرکت ها پس از تحریم ها بوده به طوری که اکنون این پرسش ایجاد شده است که آیا این شرکت‌ها موفق به فروش محصولات خود به میزان پیش بینی شده خواهند شد؟
وی خاطرنشان کرد: این نگرانی از یک سو مربوط به افزایش هزینه های مربوط به حمل و نقل و حق بیمه بوده و از سوی دیگر ناشی از ناتوانی در فروش و صادرات محصولات شرکت هاست.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: کاهش قیمت نفت از یک سو بر کل اقتصاد کشور تاثیر می گذارد و از سوی دیگر می تواند به طور ویژه شرکت های مرتبط با صنعت نفت مانند پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.
مقدسیان با بیان اینکه به نظر می‌رسد این کاهش قیمت ها موقتی بوده و به زودی شاهد برگشت شاخص بورس خواهیم بود، گفت: بسیاری از شرکت ها در محدوده جذاب قیمتی قرار دارند که نشان می دهد افت شاخص پایدار نخواهد بود.
این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: همچنین برخی شرکت ها نیز در روزهای اخیر گزارش های خوبی درباره عملکرد ماهانه خود ارائه کردند که باعث افزایش خوشبینی نسبت به بهبود بازار شده است.
وی درباره چشم انداز بازار سرمایه و انتشار گزارش های 9 ماهه شرکت ها نیز گفت: شرکت های بزرگ بر مبنای گزارش ماهانه و فصلی حرکت می کنند که بخش عمده آنها از نوسانات نرخ ارز تاثیر می گیرند، اما بقیه شرکت ها، تاثیر چندانی از نوسان نرخ ارز نمی پذیرند.
این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: بسیاری از شرکت ها محصول خود را در داخل به فروش می رسانند اما مبنای ارزش گذاری آنها بر اساس نرخ ارز است، بنابراین این تحریم بر آنها تاثیر منفی ندارد.
وی اضافه کرد: اگرچه شماری از کارشناسان منتظر انتشار گزارش های 9 ماهه شرکت‌ها هستند، اما به نظر می رسد برخی شرکت ها اکنون به نقطه جذاب خرید رسیده اند و نیازی به منتظر ماندن برای گزارش های جدید وجود ندارد.
کد مطلب: 98088
برچسب ها: بورس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *