۰
يکشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۸

پیش‌بینی بورس فردا

 شرط رشد بازار چیست؟
شاخص کل بورس امروز برخلاف روز گذشته کمی مثبت شد، با وجود این نوسانات شاخص در روزهای آینده چه وضعیتی به خود می‌گیرد؟
پیش‌بینی بورس فردا
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از تجارت‌نیوز، شاخص کل بورس امروز یکشنبه شاخص با روند نوسانی افت ۳۳ واحدی را تجربه کرد و در محدوده یک میلیون و ۴۲۶ هزار واحدی تثبیت شد. از سوی دیگر شاخص هم وزن هم با افتی قابل توجه و به تبعیت از شاخص کل در محدوده ۴۰۹ هزار واحدی قرار گرفت.
سهامداران و بازار سرمایه در انتظار تعیین وضعیت برجام، برای تعیین وضعیت استراتژی خود هستند. اگر توافق شود از سهام ریالی همانند خودور، بانکی، حمل و نقل، بیمه‌ای و مثال این موارد استقبال خواهد شد. چرا که استراتژی سهامداران دریافت سود بیشتر است.
اما اگر مذاکرات به توافق ختم نشود، بورس می‌تواند به صورت تورمی رشد کند. اما این رشد واقعی نخواهد بود و باید منتظر زیان سهامداران در بلند مدت ماند. البته به عقیده کارشناسان در صورت تحقق این سناریو، سهام دلاری اقبال بیشتری خواهد داشت.
بورس در انتظار برجام
با بررسی وضعیت بازار سرمایه می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر سود شرکت‌ها نرخ ارز است. آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که هر یک درصد افزایش نرخ ارز عامل افزایش ۱٫۲ درصدی افزایش سود در شرکت‌ها می‌شود.
در صورت عدم توافق در مذاکرات هسته‌ای می‌توان انتظار رشد ۵۰ درصدی دلار و تورم سالانه ۵۰ درصدی داشت. از سوی دیگر به واسطه توافق در مذاکرات برجام و آزادسازی منابع ارزی و رشد ۴۰ میلیارد دلاری درآمدهای ارزی به واسطه افزایش فروش نفت می‌توان انتظار کاهش شدید کسری بودجه و انتظار رشد دلار و تورم ۱۰ درصدی را در هر سال داشت.
البته برجام روی هزینه‌های مالی شرکت‌ها نیز تاثیر بسزایی دارد. براساس آمار موجود تا کنون شرکت‌های بورسی بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان از تسهیلات بانکی استفاده می‌کنند که در صورت احیای برجام با کاهش ۵ درصدی نرخ بهره این هزینه‌های مالی به ۳۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد. این کاهش هزینه‌های مالی می‌تواند سودآوری شرکت‌ها را نیز افزایش دهد و تاثیر مثبتی روی معاملات بازار سهام داشته باشد.
کد مطلب: 173610
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *