۰
شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۷

تحویل پلیکان به محیط‌بانان بندرترکمن

قایقران دوستدار طبیعت یک قطعه پلیکان زخمی را در خلیج گرگان مشاهده و برای مداوا و تیمار به ماموران محیط زیست بندرترکمن در غرب استان گلستان تحویل داد.
قایقران دوستدار طبیعت یک قطعه پلیکان زخمی را در خلیج گرگان مشاهده و برای مداوا و تیمار به ماموران محیط زیست بندرترکمن در غرب استان گلستان تحویل داد.
به گزارش ایرنا، رییس حفاظت محیط زیست شهرستان های گمیشان و بندرترکمن گفت: این پرنده مصدوم از ناحیه پا ،پس از بیومتری و ثبت داده های مورفولوژیکی تحت درمان قرار گرفت و با، بازتوانی و کسب شرایط زندگی در خلیج گرگان رها می شود. 
علی بیانی اظهارداشت: همه ساله زیستگاه های آبی این منطقه میزبان پرندگانی است که از نیمکره شمالی به مناطق جنوبی مهاجرت کرده و ماه ها در این محل می مانند و دوباره برای جوجه آوری به وطن اصلی خود باز می گردند. 
وی ازهمیاران و دوستداران طبیعت خواست تا در صورت مشاهده هر گونه حیات وحش مصدوم، موضوع را با شماره تلفن 1540 به اداره محیط زیست اطلاع دهند. 
به گزارش ایرنا هفت گونه پلیکان وجود دارد که در ایران دو گونه خاکستری و سفید یافت می شود و از پرندگان حفاظت شده هستند.
پلیکان ( pelecanidae ) منقاری بلند و شاخی و کیسه گلویی دارد که برای ذخیره ماهی بوده، فاصله دو بال آن به طور متوسط حدود 315 سانتیمتر بوده و دم این پرنده کوتاه و در پرواز پرتوان و قوی است.
پلیکان خاکستری 170 سانتیمتر طول دارد و اندکی از پلیکان سفید بزرگتر است، رنگش سفید تیره و فاقد کاکل بوده ،اما پرهای پشت سرش اندکی بلند و مجعد است و رنگ روشن صورتی در پر و بالش مشاهده نمی شود. 
پاهای این گونه سربی بوده، روتنه اش اندکی حالت نقره ای رنگ دارد و لکه بزرگ زرد رنگی در پایین گلوی آن مشاهده می شود،در اطراف چشمانش حلقه خاکستری دیده می شود.
مهاجرت پرندگان از اوایل پاییز آغاز، آنها از عرض های بالاتر و نواحی شمالی سیبری به تالاب بین المللی گمیشان و خلیج گرگان می آیند.
از مهمترین گونه های موجود در این منطقه می توان به پرندگان باارزشی مانند پلیکان، فلامینگو و قو که جزو گونه های حمایت شده و نیز پلیکان پاخاکستری و عقاب دریایی دم سفید که از گونه های در خطر انقراض به شمار می روند، اشاره کرد. 
شهرستان های گمیشان و بندرترکمن در شمال غرب استان گلستان واقع هستند.
خلیج گرگان تنها خلیج دریای خزر در محدوده جغرافیایی ایران است،ثبت این خلیج در سال 1354 به همراه تالاب میانکاله و لپوی زاغمرز در استان مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی است. 
این خلیج از لحاظ اقتصادی و اکولوژیکی دارای اهمیت بوده و در تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و غضروفی و جذب پرندگان مهاجر زمستانی نقش مهمی دارد.
خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از 60 کیلومتر طول و حداکثر 12 کیلومترعرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی - غربی است.
کد مطلب: 98258
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *