۰
جمعه ۷ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۲۹

آیا حفاظت از محیط زیست، امری نظارتی است؟

رضا شیخ پور
دکتر سلاجقه در اولین موضع گیری رسمی پس از انتصاب به سمت ریاست سازمان حفاظت محیط زیست طی گفت و گوئی با خبرگزاری مهر در ارتباط با تحول ساختار سازمانی حفاظت از طبیعت ایران، اظهاراتی مبهم داشت که قابل قضاوت نیست؛ به نحوی که ابتدا می گوید سازمان حفاظت محیط زیست باید به عنوان یک دستگاه نظارتی در جایگاه معاونت ریاست جمهور باقی بماند و قدرتمندتر شود و سازمان جنگلها نیز به وزارت منابع طبیعی ارتقاء پیدا کند!
آیا حفاظت از محیط زیست، امری نظارتی است؟
دکتر سلاجقه در اولین موضع گیری رسمی پس از انتصاب به سمت ریاست سازمان حفاظت محیط زیست طی گفت و گوئی با خبرگزاری مهر در ارتباط با تحول ساختار سازمانی حفاظت از طبیعت ایران، اظهاراتی مبهم داشت که قابل قضاوت نیست؛ به نحوی که ابتدا می گوید سازمان حفاظت محیط زیست باید به عنوان یک دستگاه نظارتی در جایگاه معاونت ریاست جمهور باقی بماند و قدرتمندتر شود و سازمان جنگلها نیز به وزارت منابع طبیعی ارتقاء پیدا کند! البته ایشان توضیح ندادند که سازمان حفاظت محیط زیست چگونه و با چه شرایط و راهکاری عملگرایانه می تواند در همین جایگاه، به صورت پایدار قدرتمندتر شود؟! هر چند که رئیس جدید سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به شق دیگری از تحول ساختار سازمانی اشاره و به درستی از ادغام سازمان جنگلها و سازمان تحت مدیریت خود دفاع کرده و جداماندگی سازمانی حفاظت از فون و فلور سرزمین را نادرست خوانده است.
 
اما سوال اصلی اینجاست که چرا دکتر سلاجقه وظایف سازمان حفاظت محیط زیست را «نظارتی» تلقی میکند؟ آیا وظایف فرماندهی یگان حفاظت محیط زیست با بیش از دو هزار محیط بان همانند یگان حفاظت سازمان جنگلها و جنگلبانان، وظیفه ای «اجرائی» نیست؟ آیا رئیس جدید سازمان حفاظت محیط زیست «حفاظت» از منابع طبیعی و محیط زیست را امری «نظارتی» و غیراجرائی می داند؟ آیا در مناطق چهارگانه که سازمان حفاظت محیط زیست مستأجر سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور محسوب می شود، حفاظت از این مناطق در زمره ی امور اجرائی نمیگنجد؟ اینها سوالاتی است که نه تنها جناب سلاجقه، بلکه هیچیک از مخالفان ادغام دو سازمان متولی زیست بوم ایران، هیچگونه پاسخ روشن و مستدلی برای اثبات نظارتی بودن وظایف سازمان حفاظت محیط زیست تاکنون ارائه نداده اند. سازمان حفاظت محیط زیست زمانی می تواند سازمانی نظارتی باشد که خودش وظیفه اجرایی «حفاظت» را بر عهده نداشته باشد به نحوی که یگان حفاظت و دو معاونت «محیط زیست طبیعی» و «محیط زیست دریائی» این سازمان با وزارت منابع طبیعی که در آینده تشکیل خواهد شد ادغام شوند آن وقت واژه «حفاظت» از عنوان این سازمان برداشته و تحت نام «سازمان محیط زیست» ذیل رهبری یا قوای مقننه و قضاییه بر امر حفاظت، نظارت کند.
 
کد مطلب: 157250
برچسب ها: محیط زیست
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *