۰
يکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۵

بانک مرکزی ترمز افزایش نرخ ارز را کشید

رسانه های داخلی با اشاره به تداوم روند کاهشی قیمت سکه و ارز در روزهای اخیر، به بازتاب نقش سازنده بانک مرکزی در کنترل و مدیریت بازار ارز پرداخته و بخشنامه اخیر بانک مرکزی را از عوامل موثر بر کاهش نرخ ارز برشمردند.
رسانه های داخلی با اشاره به تداوم روند کاهشی قیمت سکه و ارز در روزهای اخیر، به بازتاب نقش سازنده بانک مرکزی در کنترل و مدیریت بازار ارز پرداخته و بخشنامه اخیر بانک مرکزی را از عوامل موثر بر کاهش نرخ ارز برشمردند.
به گزارش گروه نشریات خبری، بانک مرکزی به تازگی در راستای تسهیل بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور، «دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی های مجاز» را به تمام شرکت‌ های صرافی دارای مجوز معتبر از این بانک ابلاغ کرد که براساس آن تا یک میلیون یورو مجاز به خرید و فروش هستند.
این اقدام بانک مرکزی در خبرگزاری ها، روزنامه ها و تارنماهای داخلی کشور بازتاب گسترده ای داشته است.
در این راستا رسانه های اصلاح طلب با اشاره به تداوم روند کاهشی قیمت ارز تصریح کردند که بازار ارز از تب و تاب افتاده است و به نظر می‌رسد اقدامات بانک مرکزی در تثبیت بازار و نیز تاثیر روانی بخشنامه جدید ارزی مبنی بر مجوز تزریق ارز حاصل از صادرات تا زیر یک میلیون یورو نیز مزید علت شده است.
رسانه های اصولگرا هم اعلام داشتند اگر سیاست‌های بانک مرکزی با همین شیوه فعلی ادامه پیدا کند و فضای روانی بازار ارز مجدداً در آینده تکرار نشود، واقعیت‌های بازار این را می‌گوید که نرخ ارز کاهش می‌یابد.
رسانه های اصلاح طلب
..............................
**عملکرد مثبت بانک مرکزی
روزنامه اعتماد با برجسته کردن تیتر «بانک مرکزی درصد جبران اشتباهات گذشته» به نقل از حسین عبده ‌تبریزی کارشناس، در خصوص اقدامات بانک مرکزی در کنترل بازار ارز نوشت: در روز‌های اخیر بانک مرکزی تمهیداتی را در نظر گرفت و البته اختیاراتی خاص به رییس‌ کل داده شد تا بتواند این بازار را جدی‌ تر مدیریت کند... بانک مرکزی نقش مثبتی داشته است. در حال حاضر بانک مرکزی گاهی در بازار ارز حضور پیدا می‌کند و با مداخله‌های محدودی طبعا تلاش می ‌کند نرخ بازار هیجانی نشود و اقدامات آن هم اثرگذار بوده است.

روزنامه اعتماد در گزارشی دیگر می نویسد: تاثیر بخشنامه اخیر بانک مرکزی بر بازار ارز یکی از عوامل کاهش نرخ ارز است. طی این بخشنامه سقف معاملات در صرافی ها تا سقف یک میلیون یورو انجام می شود. اتفاقی که برای بازار دلار افتاد به صورت مستقیم و غیرمستقیم متاثر از بخشنامه ها و دستورالعمل های بانک مرکزی است. هرچقدر سقف ها و محدودیت ها برداشته شود بازهم شاهد کاهش نرخ ارز خواهیم بود.

خبرگزاری ایلنا با اعلام این مطلب که بازار ارز از تب و تاب افتاده است نوشت: به نظر می‌رسد اقدامات بانک مرکزی در تثبیت بازار و نیز تاثیر روانی بخشنامه جدید ارزی مبنی بر مجوز تزریق ارز حاصل از صادرات تا زیر یک میلیون یورو نیز مزید علت شده است تا هم عرضه افزایش یابد و هم از شدت تقاضا کاسته شود.

روزنامه ایران می نویسد: به اعتقاد کارشناسان در هفته‌های اخیر سیاست جدید بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز درکنار فروکش کردن هیجانات میان مردم، ادامه دار شدن روند نزولی نرخ ارز را رقم زده است. البته ابلاغ بخشنامه جدید بانک مرکزی که طبق آن صرافی‌ها را تا سقف یک میلیون یورو مجاز به خرید ارز حاصل از صادرات به نرخ بازار کرده است هم خوشبینی در بازار را تقویت کرده است.

** افزایش قیمت کالاها به رغم کاهش نرخ ارز
روزنامه قانون با اشاره به پایین نیامدن نرخ کالاها با وجود کاهش نرخ ارز عنوان داشت: این روزها شاهد روند کاهشی نرخ ارز هستیم؛ به‌طوری‌که نرخ دلار در روز گذشته به کانال 10 هزار تومان رسید، اما با وجود روند کاهشی که نرخ ارز در پیش گرفته نه ‌تنها شاهد کاهش قیمت کالاهایی که تحت تاثیر نرخ ارز افزایش قیمت داشته‌ اند، نیستیم بلکه در برخی کالاها به طور مکرر با افزایش قیمت‌های دوره‌ای مواجهیم؛ موضوعی که به نظر غیرمنطقی و خالی از استدلال می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسن بهرام ‌نیا نماینده مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی، گفت: دولت با همکاری بانک مرکزی بالاخره افسار رها شده ارز را به صورت موقت هم که شده به دست گرفت و نرخ دلار از 18 به 11 کاهش یافت اما مایحتایج عمومی مردم که با همین سرعت افزایش نرخ ارز بالا رفته بود با پایین آمدن نرخ ارز، پایین نیامد. اگر قیمت لبنیات، حبوبات، پروتین، خودرو، قطعه خودرو و همه کالاها با نرخ ارز گره خورده باشد باید با کاهش ارز، پایین می‌آمد.

تارنمای نامه نیوز می نویسد: طی چند روز گذشته شاهد کاهش نرخ سکه و طلا در بازار بودیم که فعالان بازار این موضوع را با قیمت دلار مرتبط دانسته و آنرا عامل اصلی این ریزش‌ها عنوان می‌کنند، اما در شرایط فعلی آیا زمان آن فرا رسیده تا مردم سکه‌های خود را روانه بازار کنند و آنرا به فروش برسانند یا خیر؟

**وضعیت کنونی بازار ارز
روزنامه آرمان می نویسد: در نخستین روز هفته هر دلار در کانال 10 هزار تومان معامله می‌شود. هفته گذشته قیمت ارز با کاهشی محسوس وارد کانال یازده هزار تومان شد و دیروز هر دلار آمریکا در صرافی‌های مجاز با قیمتی در حدود 10 هزار و 700 تومان فروخته می‌شد. خرید و فروش دلار در حاشیه خیابان نیز راکد بود، خصوصا که پیش از این با درخواست بانک مرکزی پاتوق‌های معامله‌گران خیابانی و غیر قانونی ارز جمع‌آوری شد. صرافی‌های دولتی با داشتن کارت ملی، کارت شتاب و شماره همراه به نام متقاضی از ساعت 10 تا 15 تا 2000 دلار آمریکا به متقاضیان واجد شرایط عرضه می‌کردند. این صرافی‌ها در طول روز متناسب با نوسان قیمتی در بازار آزاد، خرید و فروش دلار و یورو را با قیمت‌های مختلفی انجام می‌دادند.

تارنمای فرارو با برجسته کردن تیتر « دلار بی‌مشتری ماند!» نوشت: به گفته برخی فعالان ارزی، حتی زمانی که قیمت در کف بازار حدود 11 هزار و 100 تومان بود، افراد عادی در صورت جست‌ وجو می‌توانستند صرافی یا دلالی را پیدا کنند که با قیمتی در کانال پایین‌ تر به آنها ارز در حجم خرد را عرضه کند. با این حال، چنان که اشاره شد افراد عادی در اولین روز هفته در بازار حضور چندانی نداشتند و همین عامل موجب می‌شد که دلار کانال پایین ‌تر مشتری زیادی نیز نداشته باشد.

رسانه های اصولگرا
-------------------
** وضعیت کنونی بازار ارز
خبرگزاری دانشجو می نویسد: بررسی بازار ارز در روز‌های اخیر نشان می‌دهد که نرخ دلار در روز پنج شنبه با اُفت چشم گیری روبرو شد و در صرافی ملی به کانال 10 هزار تومانی رسید. این در حالی است که روند نزولی نرخ دلار از چند روز گذشته آغاز شده و کارشناسان کاهش بیشتر نرخ دلار را در روز‌های آینده پیش بینی می کنند. در کنار نزولی شدن نرخ ارز، بازار طلا و سکه نیز بی تاثیر از این روند نبود به طوریکه طلای گرمی و انواع سکه نیز کاهش قیمت را تجربه کردند و پیش بینی می‌شود با کاهش بیشتر نرخ ارز، قیمت طلا و سکه نیز بیش از پیش کاهش یابد.

به گزارش سایت مشرق نیوز، روند کاهش قیمت دلار از روز شنبه دهم آذرماه ماه آغاز شده و بسیاری از مردم برای فروش دلارها و سکه‎های خود در بازار آزاد ارز به میدان فردوسی تهران مراجعه کرده و به دنبال خریدار می‌گردند.

**سیاست های مثبت بانک مرکزی
به گزارش تارنمای جهان نیوز، محمدرضا پورابراهیمی نماینده با اشاره به پیش‌بینی قیمت دلار در آینده گفت: پیش بینی ما این است که نرخ دلار در ماه‌های آینده کاهش پیدا می‌کند... اگر سیاست‌های بانک مرکزی با همین شیوه فعلی ادامه پیدا کند و فضای روانی بازار ارز مجدداً در آینده تکرار نشود، واقعیت‌ها بازار این را می‌گوید که نرخ ارز کاهش می‌یابد.

** تخصیص دلار ارزان به کالاهای اساسی
خبرگزاری تسنیم در گزارشی نوشت: برخی تحلیلگران با نگاهی به سیاست ارز 4200 تومانی، بحث افزایش قیمت کالاهای اساسی را که از ارز حمایتی برای واردات آنها استفاده میشود مطرح می کنند همه اینها در حالی است که دولت در سال‌ جاری تلاش کرده با تخصیص دلار 4200 تومانی به واردات کالاهای اساسی، مانع افزایش قیمت آنها شود اما حتی بررسی کالاهای منتخب دولت نیز نشان می‌دهد که تخصیص دلار ارزان، نتوانست ترمز رشد قیمت‌ها را بکشد

روزنامه کیهان نوشت: برخی کارشناسان اعتقاد دارند نرخ واقعی دلار، بسیار پایین‌تر از رقم فعلی بوده و اگر نرخ کنونی به رقم گذشته برنگردد (رقمی که در کانال چهار هزار تومان بود) علاوه‌ بر افزایش قیمت‌ها که معیشت مردم را تهدید می‌کند، آسیب‌های فراوانی هم متوجه تولید خواهد کرد. این گروه اعتقاد دارند نرخ دلار به شکل غیرواقعی افزایش یافته و آنچه که به عنوان مزایای افزایش نرخ ارز اعلام می‌شد عملا رخ نداده است، ضمن اینکه با توجه به گستره بالای دخالت دولت (به عنوان بزرگ ‌ترین عرضه‌کننده ارز) تصمیم‌گیر نهایی قیمت ارز، خود دولت است.
 
کد مطلب: 98357
برچسب ها: بانک مرکزی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *