۰
دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۹

تحلیل عضو شورای پول و اعتبار از فعالیت صرافان در ایران

عضو شورای پول و اعتبار می گوید موضوع نظارت بر بازار ارز از سوی دولت قبل جدی گرفته نشد و در حال حاضر نیز مجلس از اقدام بانک مرکزی برای نظارت بر بازار ارز حمایت می کند.
تحلیل عضو شورای پول و اعتبار از فعالیت صرافان در ایران
هفته گذشته بانک مرکزی مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها را به منظور کاهش نوسانات ارزی و همچنین به رسمیت شناختن بازار آزاد ارز و شفافیت روش کشف و اعلام قیمت ابلاغ کرد که تاثیر قابل توجهی در بازار داشته است.

با ابلاغ این مقررات قیمت دلار در بازار ارز روند نزولی به خود گرفته از ۳۵۱۵ تومان در روز سه شنبه هفته گذشته به ۳۴۶۵ تومان رسیده است. ضمن این که با ابلاغ این مقررات نوسان قیمت ارز در طول روز نیز کاهش یافته است.

محمد حسن نژاد ،عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار در گفت و گو با نامه نیوز با اشاره به ابلاغیه بانک مرکزی به صرافی ها گفت: در دنیا بازار غیر رسمی ارز وجود ندارد و در کشورهای مختلف فعالیتهای ارزی مشخص است و صرافی های مجاز مشغول فعالیت هستند. این صرافی ها نیز با ثبت مشخصات فعالیت ارزی متقاضی را انجام می دهند.

وی ادامه داد:متاسفانه در ایران فعالیت صرافی ها مشخص نیست و این در حالی است که تمام فعالیت های آزاد نیاز به اخذ مجوز دارند اما معاملات ارزهای رایج در کشور نیاز به اخذ مجوز ندارد. این درشرایطی است که ارزش پول ملی در بازار ارز مشخص می شود.

حسن نژاد تصریح کرد: تصمیمی که در حال حاضر بانک مرکزی اتخاذ کرده است از خیلی وقت پیش مطرح شده بود و باید به نحوی باشد که صرافی ها یا از بانک مرکزی مجوز داشته باشند و ممنوع الفعالیت شوند و با فعالان بدون مجوز برخورد شود.

وی بیان کرد: در صورتی که فعالیت افراد در بازار ارز شفاف و مشخص شود قطعا بازار ارز کنترل می شود و جلوی سفته بازی و دلالی گرفته می شود. همچنین زمانی که جلوی سفته بازی و دلالی گرفته شود نوسانات نرخ نیز منطقی و عاقلانه می شود.

عضو شورای پول و اعتبار تاکید کرد: مجلس در سالهای قبل نیز این موضوع را که نظارت کافی و جدی بر فعالیت صرافی ها نمی شود را مطرح کرد اما این موضوع از سوی دولت قبل جدی گرفته نشد و در حال حاضر نیز مجلس از این اقدام بانک مرکزی حمایت می کند.
کد مطلب: 44401
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *