۰
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۱۱

هشدار کرزای در مورد افزایش تروریسم در افغانستان

حامد کرزی با تأکید بر این که تروریسم در افغانستان گسترش یافته است اظهار داشت که اگر آمریکا برای تأمین امنیت به افغانستان آمده این امر هنوز محقق نشده است.
به گزارش فارس، رئیس جمهور افغانستان در مصاحبه با تلویزیون «سی.بی.اس» آمریکا اظهار داشت: با وجود آن که افغانستان خواستار تعریف مبارزه با تروریسم شده اما در ۱۰ سال گذشته تعریفی از آن وجود نداشته است.

وی گفت: اگر تروریسم به معنای اعمال خشونت علیه افراد بی‌گناه و متحدان ما در افغانستان است، پس تروریسم گسترش یافته است.

رئیس جمهور افغانستان در این مصاحبه که متن آن از طریق دفتر مطبوعاتی وی منتشر شده است، گفت: با وجود آن که مخالفان مسلح دولت توان جنگ رویاروی را از دست داده اند اما هنوز به حملات انتحاری و جاسازی مین‌های کنار جاده‌ای مبادرت می‌ورزند.

وی خاطر نشان کرد: تا زمانی که با دوستان ما در آن سوی خط «دیورند» گفت‌وگو صورت نگیرد، حملات تروریستی در افغانستان ادامه خواهد داشت.

کرزی با انتقاد از معامله‌گری آمریکا با پاکستان در خصوص مبارزه با تروریسم گفت: آمریکا بر اساس منافع خود تصمیم می‌گیرد.

رئیس جمهور افغانستان با بیان این که شبکه القاعده تاهنوز به طور کامل نابود نشده است، بیان داشت: اگر افغانستان، آمریکا و ناتو درست عمل می کردند، باید شبکه القاعده به طور کامل از بین می‌رفت.

کرزی در خصوص این که آیا در حال حاضر اعضای شبکه القاعده در افغانستان حضور دارند، گفت: اگر اتباع کشورهای عرب، ازبکستان و چچن که در افغانستان دستگیر شده‌اند را اعضای شبکه القاعده بنامیم، پس القاعده در افغانستان حضور دارد.

وی در خصوص این که مبارزه با شبکه القاعده وظیفه چه کسی است، گفت: آمریکا و ناتو باید علیه این شبکه مبارزه کنند.

رئیس جمهور افغانستان در خصوص این که چرا موضوع افغانستان از سوی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در مبارزات انتخاباتی مطرح نمی‌شود، گفت: نمی‌دانم، من هرگز در این مورد فکر نکرده‌ام، شاید کاندیداهای انتخابات آمریکا تصمیم گرفته‌اند که در این مورد صحبت نکنند.

کرزی درباره خروج نظامیان خارجی از افغانستان، گفت: برنامه این است که مسئولیت‌های امنیتی تا پایان سال ۲۰۱۳ به نیروهای افغان واگذار شود و نظامیان خارجی تا سال ۲۰۱۴ افغانستان را ترک کنند اما در توافقی که با آمریکا و سایر کشورها داریم، تعدادی از نظامیان خارجی با هدف مبارزه با تروریسم و آموزش نیروهای افغان، در افغانستان باقی خواهند ماند.

رئیس جمهور افغانستان در خصوص نارضایتی خود از آمریکا گفت: من قهر نیستم اما افغانستان احساس ناامیدی می‌کند.

حامد کرزی در ادامه با اشاره به نارضایتی دولت افغانستان از جامعه جهانی به ویژه آمریکا، بیان داشت: تلفات غیرنظامیان، برخورد نادرست با دولت افغانستان، مداخله در امور انتخاباتی و گسترش فساد از جمله مواردی هستند که باعث نارضایتی ما شده است.

وی در عین حال تأکید کرد که ما خواستار تغییر و اصلاح این رفتار و سیاست‌ها هستیم.

حامد کرزی ضمن تأیید وجود فساد مالی در افغانستان گفت که فساد اداری از خارج وارد افغانستان شده است.

رئیس جمهور افغانستان در ادامه گفت: در زمان دولت کمونیستی در افغانستان که روس‌ها و کمونیست‌ها با هم بودند، حتی به اندازه پنج درصد امروز فساد مالی وجود نداشت.

به گفته کرزی، در آن زمان شوروی سابق تمام کمک‌ها را از طریق دولت افغانستان به مصرف می‌رساند، سرقت توسط شرکت‌های خصوصی امنیتی صورت نمی‌گرفت، شوروی سابق قراردادهای پروژه‌ها را در اختیار خویشاوندان، برادران و یا وابستگان افراد بلندپایه و با نفوذ دولت افغانستان قرار نمی‌داد اما آمریکایی‌ها این کار را کردند.
کد مطلب: 9854
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *