۰
چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۷

پیوند تروریسم و مواد مخدر در افغانستان

حجم پول در گردش ناشی از تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان بیشتر از بودجه سالانه دولت و برابر با بودجه رویایی «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری این کشوربرای استقلال اقتصادی است که البته این مبلغ در سایه حضور مستشاران غربی در اختیار تروریست ها و قاچاقچیانی است که اهداف مشترک دارند.
حجم پول در گردش ناشی از تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان بیشتر از بودجه سالانه دولت و برابر با بودجه رویایی «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری این کشوربرای استقلال اقتصادی است که البته این مبلغ در سایه حضور مستشاران غربی در اختیار تروریست ها و قاچاقچیانی است که اهداف مشترک دارند.
به گزارش ایرنا، وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان به تازگی نتایج تحقیقی را پیرامون آثار اقتصادی و اجتماعی مواد مخدر منتشر کرده که در آن ارزش مالی مواد مخدر تولیدی در افغانستان را سالانه بیش از شش میلیارد دلار محاسبه کرده است. البته منابع بین المللی مبلغ در گردش مواد مخدر در این کشور را بیش از هشت میلیارد دلار برآورد می کنند که از کل بودجه یک سال افغانستان چند میلیارد دلار بیشتر است.
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان سال گذشته در ایام ارایه لایحه بودجه دولت به مجلس در سخنانی بیان داشت که برای استقلال اقتصادی افغانستان کافی است درآمدهای دولت رقم هشت میلیارد دلار را تضمین کند.
این در حالی است که بودجه مالی سال 1397 افغانستان پنج میلیارد و 128 میلیون دلار بسته شده و از این مبلغ حدود دو میلیارد و 701 میلیون دلار از محل کمک های خارجی تامین می شود.
این مقایسه نشان می دهد که گروه های تروریستی، مخالفان مسلح و قاچاقچیان مواد مخدر که براساس اظهارات مقامات نظامی خارجی و افغانستان در این کشور برای منافع مشترک همسو حرکت می کنند از نگاه مالی تنها از محل مواد مخدر بیشتر از بودجه مالی دولت درآمد کسب می کنند.
گروه های طالبان و این روزها داعش در افغانستان علاوه بر کشت و تولید مواد مخدر از مناطقی که تحت سلطه دارند ذکات جمع آوری می کنند و از کامیون های باربری و خودروهای عبوری عوارض گمرکی می گیرند و همچنین سالانه از استخراج و قاچاق مواد استخراجی از معادن نیز صدها میلیون دلار بدست می آورند.
«دین محمد مبارز راشدی» وزیر مبارزه با مواد مخدر اسبق افغانستان در سال 1393 جنگ در مناطق جنوبی این کشور را جنگ تریاک خوانده بود.
شماری دیگر از مقامات بلند پایه دولت افغانستان نیز از جمله «معصوم استانکزی» رئیس کنونی اداره عمومی امنیت ملی ، در زمانی که سرپرست سابق وزارت دفاع افغانستان بود از جنگ در استان جنوبی «هلمند» که بزرگترین مرکز تولید مواد مخدر این کشور است با عنوان جنگ مواد مخدر یاد کرده بود.
این حجم درآمد از مواد مخدر طی 17 سال گذشته افزایش روز افزون داشته است و درست در این محدوه زمانی است که آمریکا و متحدانش برای تامین امنیت و نابودی تروریست ها وارد افغانستان شده اند.
باید این نکته را هم در نظر داشت که آموزش و تجهیز نیروهای نظامی افغانستان در موارد مختلف به دست مستشاران آمریکایی و همپیمانان غربیش انجام می شود و مدیریت پروازهای آسمان افغانستان مستقیم تحت مدیریت نیروهای آمریکایی است و پایگاههای متعددی هم در سطح افغانستان خارج از نظارت های دولت مرکزی در اختیار نیروهای خارجی است.
گزارش تحقیقی جدید وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان در رابطه با درآمد قاچاقچیان مواد مخدر در این کشور تصریح دارد که این نرخ درآمد از کشت و تولید مواد مخدر معادل 20 تا 30 درصد درآمد ناخالص داخلی افغانستان است.
«جاوید احمد قایم» معاون وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان روز دوشنبه گذشته به خبرنگاران گفت که نتایج بررسی این وزارتخانه از بعد اقتصادی و اجتماعی مواد مخدر در سال 2017 میلادی نشان می دهد که کشت و تولید مواد مخدر افغانستان در این سال افزایش بی ‌سابقه را تجربه کرده است.
وی گفت که در سال 2017 میلادی حدود 9 هزار تن شیره تریاک تولید شده است که از این میان 46 تا 56 درصد آن در داخل افغانستان به هروئین تبدیل می ‌شود و باقی آن به صورت خام به خارج از کشور انتقال داده می ‌شود.
در این تحقیق آمده است که عواملی چون ناامنی، فساد، چالش‌های سیاسی و عدم دسترسی به کار از مشکلات عمده افزایش کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان است.
به گفته قایم 345 هزار نفر در کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان مشغول هستند و 11 درصد آنها در شمار کشاورزان هستند.
وی تاکید کرد که 68 درصد از مناطقی که در آن مواد مخدر کشت می ‌شود، مناطقی است که از نظارت دولت افغانستان خارج است و یا به شدت ناامن هستند.
بررسی‌های وزارت مبارزه با مواد مخدر نشان می ‌دهد که 86 درصد از کشت کنندگان مواد مخدر بین 10 تا 20 درصد به مخالفان مسلح دولت و به ویژه گروه طالبان مالیات می پردازند.
بدون تردید برای کشور افغانستان و کشورهای همسایه آن که در مسیر قاچاق مواد مخدر قرار دارند نه تنها از کنار این میزان گردش مالی در حوزه مواد مخدر بهره ای جز ناامنی متصور نیست ، سالانه کشورهایی مانند ایران، تاجیکستان و ترکمنستان هزینه هایی چند صد میلیون دلاری را مستقیم و غیرمستقیم همراه با تلفات نیروی انتظامی برای مبارزه با این معضل تحمل می کنند.
در کشورهایی که محل عبور قاچاق مواد مخدر است سالانه هزاران نفر به منظور آلوده سازی و نیروسازی در مسیر معتاد می شوند و ازآن سو شماری از نیروهای پلیس این کشورها کشته یا زخمی می شوند و هزینه های هنگفتی هم برای نظارت و بازرسی و محصور کردن مرزها و باز پروری معتادان هزینه می شود.
کشورهای منطقه و قدرت های جهانی در صورت صداقت در سیاست های خود باید برای مدیریت عرصه مبارزه با مواد مخدر و از بین بردن کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان به صورت جمعی راهکاری را ترسیم کنند که بتواند افغانستان، منطقه و جهان را از شر این مواد نابود کننده بشریت نجات دهد.
اگر چه آمریکایی ها در حمله به افغانستان یکی از اهداف خود را مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده بودند اما زیادند کارشناسان و نمایندگان مجلس و سیاستمداران افغان که به نظامیان آمریکایی مشکوک هستند و بر این باورند که آمریکا خود در این چرخه کثیف مالی دخیل هستند.
کد مطلب: 87411
برچسب ها: افغانستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *