۰
جمعه ۲۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۳

ادامه ادعاهای خالد بن سلمان علیه ایران

سفیر ریاض در واشنگتن با اشاره به اینکه تلاش ائتلاف عربی انصارالله را مجبور کرد تا به میز مذاکره بنشینند در صفحه توییتر خود نوشت: امیدوارم حوثی ها به فعالیت های خود به خاطر ایران پایان دهند.
سفیر ریاض در واشنگتن با اشاره به اینکه تلاش ائتلاف عربی انصارالله را مجبور کرد تا به میز مذاکره بنشینند در صفحه توییتر خود نوشت: امیدوارم حوثی ها به فعالیت های خود به خاطر ایران پایان دهند.
به گزارش ایسنا به نقل از اسکای نیوز عربی، خالد بن سلمان، سفیر عربستان در واشنگتن در واکنش به توافقات اولیه یمنی ها در صفحه توییتر خود نوشت: تلاش ائتلاف عربی حوثی ها( انصارالله) را مجبور کرد تا در سوئد به میز مذاکره با دولت یمن بنشینند و با نظارت سازمان ملل به توافق برسند.
وی در ادامه با استقبال از توافق به دست آمده در سوئد میان یمنی ها مدعی شد که ائتلاف عربی به منظور حمایت از مردم یمن و دولت قانونی آن کشور و همچنین پایان جنگ و انقلاب و بحران انسانی که شبه نظامیان حوثی با حمایت و دستور ایران انجام می دادند تشکیل شد و این ائتلاف برای تحقق اهداف خود به تلاش های خود ادامه می دهد.
خالد بن سلمان همچنین مدعی شد که عربستان و امارات بزرگترین حامیان یمن هستند و ائتلاف عربی از همان روز اول برای یاری رساندن به برادرانمان در یمن تلاش کرد.
سفیر ریاض در واشنگتن در بخش دیگری از توییت های خود نوشت: این توافق گام بزرگی برای بازگرداندن امنیت به یمن و منطقه  از جمله دریای سرخ که گذرگاهی مهم برای تجارت بین المللی به شمار می رود را تشکیل می دهد .امیدواریم که حوثی ها فعالیت به خاطر ایران را ترک کنند و به خاطر یمن فعالیت کنند و صلح فراگیر را بپذیرند.
به گزارش ایسنا، طرف‌های یمنی روز پنجشنبه در پایان نشست صلح خود در سوئد که تحت نظارت سازمان ملل برگزار شد، با توقف فوری درگیری‌ها در شهر ساحلی الحدیده و خارج کردن گروه‌های مسلح از این شهر توافق کردند.
براساس این توافق هر دو طرف متعهد می‌شوند که هیچ گونه تجهیزات نظامی به استان الحدیده وارد نکنند و فورا تمامی درگیری‌ها را در این شهر و بندر الحدیده و بنادر الصلیف و رأس عیسی را متوقف کنند.
همچنین قرار است رئیس کمیته هماهنگی گزارشات هفتگی درباره اجرای این توافق ارائه کند.
براساس این توافق که از امروز(جمعه) اجرایی می‌شود افراد مسلح باید ظرف 14 روز از این شهر و بندر آن عقب‌نشینی کنند.
قرار است کمیته‌ای نیز برای استقرار مجدد نیروهای دو طرف در الحدیده با نظارت سازمان ملل تشکیل شود.
همچنین قرار است تمامی درآمدهای بنادر الحدیده و الصلیف و رأس عیسی به بانک مرکزی یمن انتقال یابد تا از طریق شعبه موجود در الحدیده حقوق کارمندان پرداخت شود.
تمامی طرف‌ها باید رفت و آمد غیرنظامیان و ورود کالاها به شهر الحدیده و بنادر الحدیده و الصلیف و رأس عیسی را تسهیل کنند و مانع ورود کمک‌های بشردوستانه نشوند.
براساس این توافق حضور سازمان ملل در شهر الحدیده و بنادر مذکور افزایش می‌یابد.
سازمان ملل نقش مهمی در حمایت از اداره و تفتیش مؤسسه کل بنادر الحدیده، الصلیف و رأس عیسی خواهد داشت.
همچنین مسئولیت امنیت الحدیده و بنادر مذکور به عهده نیروهای امنیتی محلی خواهد بود.
آمریکا، امارات، کویت، مصر و بحرین از این توافق استقبال کردند.
بهرام قاسمی،سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به نتایج مذاکرات طرف‌های اصلی بحران یمن در استکهلم ضمن استقبال از تفاهمات و توافقات صورت گرفته میان طرفین با نظارت نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد، گام های مثبت اعتماد ساز و توافقات اولیه حاصل شده را برای استمرار گفتگوها امیدوار کننده خواند.
این دیپلمات ارشد کشورمان، توافق حاصله در خصوص شهر و بندر الحدیده را بسیار مهم ارزیابی و خاطر نشان کرد: این تفاهم نشان می‌دهد گروه‌های یمنی حاضر در گفتگوها به دقت و درستی شرایط اسفبار مردم مظلوم یمن را درک کرده و برای جلوگیری از وخامت بیشتر اوضاع در آن کشور به دلیل تشدید درگیری‌ها در اطراف الحدیده استمرار وصول کمک‌های انسانی را بر منافع گروهی خود ترجیح داده‌اند.
سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد بندر حدیده و سایر بنادر و فرودگاه‌های یمن از جمله فرودگاه صنعا هر چه سریع تر برای دریافت کمک‌های انسان‌دوستانه و فعالیت‌های مدنی به منظور کاهش رنج و آلام مردم یمن آماده سازی شوند. امیدواریم تفاهم‌های حاصله در چارچوب وبازه زمانی تعیین شده اجرایی و زمینه لازم را به منظور انجام دور بعدی گفتگوها در آینده نزدیک برای رسیدن به توافق نهایی فراهم کند. جمهوری اسلامی ایران در چارچوب رویکرد مسئولانه خود در قبال بحران های منطقه‌ای نقش سازنده‌ای در ترتیبات اجرایی گفتگوهای یمنی - یمنی در سوئد ایفا کرده و همچنان در راستای طرح چهار ماده‌ای ارائه شده از سوی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران راه حل نهایی بحران یمن را توقف جنگ و خونریزی و تداوم گفتگوهای یمنی-یمنی می داند.
ادعای حمایت ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان از یمن در حالی مطرح می شود که این ائتلاف نزدیک به چهار سال است که زنان و کودکان یمنی را به قتل می رساند، مدارس و بیمارستان های آنان را بمباران می کند و از رسیدن غذا و دارو و کمک‌های بشردوستانه به آن‌ها ممانعت می‌کند و به دلیل تجاوزهای وحشیانه‌اش در یمن در لیست سیاه سازمان ملل قرار گرفت.
مقامات کشورمان همواره تاکید می‌کنند جمهوری اسلامی ایران هیچ دخالتی در امور داخلی یمن ندارد و خواستار ایجاد راه حل مسالمت آمیز برای حل بحران یمن است.
کد مطلب: 99128
برچسب ها: عربستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *