۰
سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۰۷

طرح تحریم گازی ایران سياسي است

ˈورونیکا کراشنینیکوواˈ مدیر عامل انستیتو ابتکارات و تحقیقات سیاست خارجی روسیه با اشاره به قصد اتحادیه اروپا برای تحریم خرید گاز از ایران گفت: این اقدام مصداق عینی سیاسی کردن مسایل اقتصادی در مناسبات بین المللی و امری مذموم است.
 کراشنینیکووا روز سه شنبه خاطرنشان کرد: هر چند اقدام نادرست اتحادیه اروپا در این خصوص مانور تبلیغاتی بیش نیست، اما نشان می دهد که ادعاهای غرب مبنی بر ضرورت خودداری کشورهای دارنده ذخایر انرژی مانند روسیه از سیاسی کردن آن دروغی بیش نیست و غربی ها با رویکرد اعمال استانداردهای دوگانه هر جا که منافع شان ایجاب کندف در ختلاف گفته های خود عمل می کنند.

تحلیلگر روس یادآور شد: تصویب بسته جدید تحریم واردات گاز ایران از سوی اتحادیه اروپا در شرایطی صورت می گیرد که این ساختار سیاسی- اقتصادی پیش از این بارها روسیه را به بهره برداری سیاسی از مقوله انرژی متهم و تلاش کرده است تا بر مسکو فشار آورده و مواضع آن را در برخی مسایل تغییر دهد.

کراشنینیکووا با اشاره به این واقعیت که ایران به هیچ کشور اروپایی گاز صادر نمی کند، گفت: اتحادیه اروپا بار دیگر تلاش می کند تا با ایجاد هیاهو در باره ایران، در برابر آمریکا خوش رقصی کند.

وی افزود: تحریم گاز ایران هیچ تاثیری بر صادرات انرژی این کشور نخواهد گذاشت و تهران به صادرات گاز خود به خریداران سنتی ادامه می دهد.

مدیر عامل انستیتو ابتکارات و تحقیقات سیاست خارجی روسیه در باره علت های احتمالی این تصمیم اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا می خواهد با اعمال تحریم جدید در باره ایران به موقعیت متزلزل اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کمک کند.

وی افزود: اوباما در حال حاضر با باخت در سیاست خارجی در وضعیت دشواری در برابر رامنی رقیب جمهوریخواه خود قرار دارد و در شرایطی که حدود یک ماه به انتخابات باقی مانده است، شیرین کاری اروپایی های می تواند گشایشی در چشم انداز تیره و تار انتخاباتی وی ایجاد کند.

کراشنینیکووا، علت دیگر تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر اعمال تحریم واردات گاز از ایران را اعمال فشار بر ایران برای انعطاف بیشتر در مذاکرات با گروه ۱+۵ عنوان کرد.

مدیر عامل انستیتو ابتکارات و تحقیقات سیاست خارجی روسیه گفت: بدیهی است ادامه برنامه هسته ای ایران و غنی سازی اورانیوم که توانمندی های عظیم این کشور در عرصه فناوریهای هسته ای را به اثبات می رساند، عصبانیت غرب را برانگیخته است.

وی ادامه داد: کشورهای غربی و آمریکا نمی توانند باور کنند که فناوری پیشرفته هسته ای که دهها سال در سطح جهانی در انحصار آنها قرار داشته است، در اختیار کشورهای دیگری نیز قرار بگیرد.

کراشنینیکووا گفت: بدیهی است که با توجه به روند رو به تغییر چهره مناسبات بین المللی و ظهور قدرت های سیاسی و اقتصادی جدید در سطح جهانی، این سیاست غرب نادرست است و آمریکا و کشورهای اروپایی باید پیدایش قدرت های جدید در عرصه بین المللی را بپذیرند.

وی در باره تاثیر تحریم گاز ایران از سوی اتحادیه اروپا بر مذاکرات این کشور با گروه ۱+۵ خاطرنشان کرد: غرب باید این واقعیت را مد نظر داشته باشد که اعمال هر گونه تحریم های بیشتر فضای مذاکرات را مخدوش می کند.

وی افزود: بروز چنین وضعیتی در فرآیند مذاکرات تهران و گروه ۱+۵ کاملا طبیعی است زیرا ایران نمی تواند به طرف هایی که این کشور را تحریم می کنند، اعتماد داشته باشد و حتی اگر مذاکراتی صورت گیرد نتیجه آن به حداقل کاهش می یابد.

کراشنینیکووا خاطرنشان کرد: رویدادهای دهه های اخیر نشان داده است که توسل به سیاست تحریم یکجانبه کشورها در معادلات جهانی رویکرد اشتباهی است که نتیجه مطلوب نمی دهد و این امر باید از مجموعه راهکارهای حل مسایل مهم به ویژه موضوع برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران کنار گذاشته شود.

تحلیلگر روس تاکید کرد: باید با ایران با ادبیات درست و به دور از هر گونه فشار و زور صحبت کرد، زیرا در آن صورت نتایج مطلوب در مذاکرات به دست خواهد آمد و آمریکا و اروپا باید در سیاست های خود در قبال ایران تجدید نظر کنند.

مدیر عامل انستیتو ابتکارات و تحقیقات سیاست خارجی روسیه با تاکید بر لزوم ادامه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ اظهار داشت: دو طرف باید با کنار گذاشتن پیشداوری های قبلی و با آمادگی کامل در این مذاکرات حضور بیابند و طرف های غربی باید از طرح خواسته های خارج از موازین و معیارهای بین المللی مانند اعمال تحریم های جدید یکجانبه و فراقانونی خودداری کنند.
کد مطلب: 9969
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *