۰
شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۵۰

تزلزل اقبال «ترامپ» و خوش شانسی «بتو»

علی ودایع
وضعیت سیاسی آمریکا می‌تواند بستر تحولات جالبی باشد. مجله آبزرور در تحلیلی پیش بینی کرده است که یک بحران اقتصادی در ایالات متحده به وقوع می‌پیوندد.
تزلزل اقبال «ترامپ» و خوش شانسی «بتو»
وضعیت سیاسی آمریکا می‌تواند بستر تحولات جالبی باشد. مجله آبزرور در تحلیلی پیش بینی کرده است که یک بحران اقتصادی در ایالات متحده به وقوع می‌پیوندد. به نوشته آبزرور سقوط بورس آمریکا در پاییز و اوایل ژانویه 2019 ظاهرا به دلیل خروج سرمایه‌گذاران از ترس اختلافات حزب جمهوری‌خواه با دموکرات‌ها درباره دیوار مرزی بوده است اما اوضاع اقتصادی وخیم است. بنا به گفته کارشناسان،  پیش‌بینی می‌شود بازار سهام چین در اواخر بهار با سر زمین بخورد. ترامپ که بوی خون شنیده، در مذاکراتش با رئیس‌جمهوری چین جوانب احتیاط را رعایت می‌کند اما فارغ از هر نتیجه‌ای که به دست خواهد آمد، به‌نظر می‌رسد برای هر اقدامی دیر شده باشد و بازار سهام دوره نزولی خودش را آغاز خواهد کرد.  اقتصاد آمریکا تحت تاثیر فضای داخلی و خارجی به شدت متشنج خواهد شد. اقتصاد آمریکا به سمتی درحال حرکت است که فروشنده هست اما خریدار دیگر نیست. محتمل‌ترین اتفاق برای وضعیت اقتصادی آمریکا این است که یک شیب نزولی در بهار و تابستان 2019 شکل خواهد گرفت که در سال 2020 به قعر خود می‌رسد. نزول اقتصادی در کنار سیل اتهاماتی که علیه «دونالدترامپ» وجود دارد عملا رئیس جمهوری آمریکا و جمهوری خواهان را با بحرانی کشنده مواجه می‌کند. 
ترامپ در رسوایی «راشاگیت» هنوز متهم به  رابطه با روسیه است. ترامپ متهم به پرداخت رشوه به «استورمی دانیلز» (بازیگر فیلم‌های پورن) از حساب انتخاباتی است. ترامپ مظنون به فرار مالیاتی است. ترامپ متهم به تعرض جنسی است. ترامپ متهم به درز اطلاعات محرمانه به «جاردکوشنر» داماد خود است. ترامپ در میان جمهوری‌خواهان سنتی هم جایگاهی ندارد و اگر هم حمایتی می‌شود به دلیل مجادله با دموکرات‌هاست. ترامپ شخصیت منفور جامعه مهاجران است که در ایالات متحده هم تاثیرگذار هستند. نکته ریز در میان برنامه‌های غول‌های رسانه‌ای آمریکا این است که سناریوهایی همانند عملیات روانی درهم تنیده ای در حال اجراست که تبعات آن هنوز قابل پیش‌بینی نیست. 
وضعیتی که در پیش است در حقیقت تکرار خاطره «رونالد ریگان» رئیس جمهوری سابق ایالات متحده است که با رسوایی «واترگیت» مجبور به ترک کاخ سفید شد. ورای همه حدس‌ها و گمانه زنی‌ها، اتفاق حائز اهمیت این است که انتخابات فرماندارها در 3 ایالت جنوبی از هم‌اکنون پیش‌بینی‌های زیادی را موجب شده است. انتخابات ایالت جمهوری‌خواه «آلاباما» پیش پرده شکست جمهوری‌خواهان در انتخابات مجلس نمایندگان بود و حالا همه چشم انتظار پیش پرده انتخابات الکترال 2020 هستند. 
 حالا هر سه ایالت جمهوری‌خواه که در انتخابات ریاست‌جمهوری به ترامپ رای داده‌اند اما در این انتخابات شانس بالای برد در اختیار دموکرات‌‎هاست که نشان از تغییر دیدگاه عمومی آمریکایی‌ها نیز می‌تواند باشد. هت‌تریک دموکرات‌ها در 3 ایالت جمهوری‌خواه در کنار شکست فیل‌ها در کنگره آمریکا این تصویر را ترسیم می‌کند که سنت 2 دوره‌ای جمهوری خواهان یا در انتخابات یا در دادگاه قضایی و استیضاح شکسته خواهد شد. 
رقابت سنگین دموکرات‌ها
خرهای آمریکایی که امیدهای زیادی برای بازپس‌گیری کاخ سفید از فیل‌ها دارند وارد رقابت سنگین درون خانوادگی شده‌اند. برخلاف نگاه ناظران خارجی، دموکرات‌ها معتقدند که خیلی زودتر از وضعیت عادی باید برنامه‌های انتخاباتی را کلید بزنند زیرا هرلحظه ممکن است یک اتفاق غیر عادی در واشنگتن رخ بدهد. ورای هر احتمالی، همه می‌دانند که ترامپ در انتخابات 2020 به شدت آسیب پذیر است. اتفاق جالب ظرف چند هفته اخیر در حزب دموکرات این است که آنها در حال پوست اندازی و تغییر رویکرد هستند. برخی از اعضای قدیمی این حزب از جمله «جو بایدن» معاون رئیس جمهوری آمریکا که از سال 2009 تا 2017 در این سمت فعالیت می‌کرد، برخی می‌گویند که شاید «هیلاری کلینتون» برای اعاده حیثیت وارد کارزار انتخابات شود. منهای اعضای کهنه کار، اعضای جدیدی همانند «بتو اورورک» نماینده جوان دموکرات‌‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا به عنوان کاندیداهای بالقوه برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آینده مطرح هستند. با این حال هنوز تعریف مشخصی برای «دموکرات میانه‌‌رو» وجود ندارد و این در حالی است که تعاریف قدیمی احزاب آمریکایی رو به زوال اند و برخی از ایدئولوژی‌‌های پوسیده آنها در حال فروپاشی است. اورورک که در عامیانه «بتو» خطاب می‌شود، سیاستمدار جوانی است که از قلب جمهوری‌خواه‌ترین ایالت آمریکا یعنی «تگزاس» پا به عرصه سیاست گذاشته است. این که برخی گمان می‌کنند بایدن کاندیدای نهایی دموکرات‌ها خواهد بود، اصلا مهم نیست.  بتو کابوس جمهوری‌خواهان است که می‌تواند تمام معادلات را برهم بزند. بتو  روی میز می‌رود، بتو کروات نمی‌بندد، بتو شلوار جین می‌پوشد، بتو یک خانواده ساده‌پوش دارد، بتو همانند «اوباما» زبان بدن را خوب می‌فهمد، بتو رسما قطب مخالف ترامپ است. اتفاق جالب اینجاست که جمهوری‌خواهان از رویارویی با این چهره جوان بیش از همه واهمه دارند اما ناظران بیرونی فعلا برای او شانسی قایل نشده‌اند. ورای قابلیت‌های بایدن، او در رقابت‌های ۲۰۲۰ با ۷۶ سال مسن‌ترین کاندیدای دموکرات‌ها خواهد بود که یک امتیاز منفی بزرگ برای این دموکرات پیر محسوب می‌شود. مساله اساسی در خلال آنچه که بیان شد این است که دموکرات‌ها امیدوارند، افول اقتصادی آمریکا در کنار رویگردانی متحدین ایالات متحده، واشنگتن را به این نتیجه برساند که ترامپ باید حذف شود و رای الکترال به نفع آنها باشد.
کد مطلب: 105540
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *