۰
دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۴۴

سردار سلیمانی چگونه برجسته شد؟

عبدالرحمن حسنی فر
از چهره قاسم سلیمانی از پشت تصاویر منتشر شده از ایشان همیشه آرامش و افتخار ساطع میشد.
سردار سلیمانی چگونه برجسته شد؟
از چهره قاسم سلیمانی از پشت تصاویر منتشر شده از ایشان همیشه آرامش و افتخار ساطع میشد. در مورد روحیه فردی و ارتباطات اجتماعی سلیمانی، مطمئنا خاطرات و نکات زیادی از این به بعد منتشر خواهد شد. اصل بحث من در این یادداشت به این برمی‌گردد که چطور میشود ایشان در زمره رجال بزرگ ایران قرار می گیرد؛ اگر نگوییم یک قهرمان که البته  قهرمان هم بود. هر چند به شخصه شان رجالی را خیلی بالا می دانم. صحبت سر ویژگی های شخصی و زمینه ای است که باعث انسان بزرگ شدن و قهرمان شدن سلیمانی می شود که این بحثی جامعه شناختی است:
همانگونه که می دانیم سلیمانی جزو رزمندگان و فرماندهان جنگ عراق علیه ایران بود و این موقعیت خاص باعث ظهور بخشی از برجستگی های ایشان شد. در موقعیت هایی شبیه جنگ عموما افراد با صلاحیت مطرح و برجسته می شوند. نمونه آن سرداران و شهدای بزرگی هستند که در جنگ جلوه گری ها کرده اند.
سلیمانی در ساماندهی نیروهای سپاه قدس در بعد از جنگ به عنوان شخصی مدیر و دارای برنامه نیز خوب عمل کرده بود و این شایستگی دیگر البته در شرایط خاص نیست بلکه توانایی مدیریتی وی بوده است که برای هر مدیری که امکان مدیریت پیدا کند زمینه ظهورش هست.
اما چهره شدن سلیمانی به عنوان فردی فراتر از مدیر و توانمند بودن و به عنوان فردی دارای "کاریزما" نمود پیدا کردن در ماجرای "داعش" بود؛ داعشی که چند کشور از جمله سوریه و عراق را کامل تحت تاثیر قرار داده بود و تا جایی پیش رفته بود که "حکومت اسلامی عراق و شام" تشکیل داده بود و بحث ورود داعشیان ضد شیعه  به ایران هم مطرح بود.
ساختار مدیریت کلان در کشور -جدای از برخی نکات که در محیط های خاص قابل طرح است -زمینه ظهور و شکل گیری سلیمانی را داشت. از این جهت زمینه و ساختار مدیریتی کلان که باعث این رجال پروری شد قابل توجه است؛ استراتژی ایران در موضوع داعش در راستای گسترش دادن "عمق استراتژیک" کشور بود، هر چند ورود به قضیه داعش بخاطر تقاضایی هم بود که دولت بشار اسد برای این امر داشت که البته هدف اول مهمتر از برنامه دوم است. نتیجه ورود ایران به ماجرای داعش،از بین رفتن دولت  و بساط سازمانی و تشکیلاتی گسترده آنها و برقراری امنیت نسبی در منطقه عراق و سوریه بود. ورود سردار سلیمانی به این ماجرا به عنوان فرمانده سپاه قدس نوعی برقراری امنیت برای ایران هم در برداشت و به این خاطر" سردار وطن" می تواند نامیده  شود.
گذشته از ویژگی هایی که در عرصه خارجی و بین الملل باعث برجسته شدن ایشان و حتی مطرح شدن ایران بود بررسی ویژگی های شخصی که نسبت به موضوعات داخل ایران داشت حائز اهمیت است چراکه باعث رجال شدن و قهرمانی ایشان شده و می تواند سرمشق و الگو قرار گیرد.
سلیمانی یک نظامی بود اما در داخل کشور هیچ جناحی نتوانست از وی به نفع خودش مصادره کند. چراکه جناحی نبود و جناحی عمل نمی کرد. به همین خاطر این ویژگی باعث محبوبیت او شد و شاید مصداق عدم دخالت نظامیان در سیاست مورد نظر امام خمینی هم باشد. در مورد رفتار آمریکا در ترور سردار سلیمانی و عواقب آن برای ایران و آمریکا هم حرف زیاد است که در جای خودش شایسته است گفته شود.
 
کد مطلب: 121481
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *