۰
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۲۰

بازار آتی سکه و فرافکنی های غیرکارشناسی

هادی روزگار
بازار آتی سکه و فرافکنی های غیرکارشناسی

این روزها صحبتهایی مبنی بر ضرورت تعطیلی بازار آتی سکه به گوش می رسد؛ به این بهانه که اکثر فعالان در بازار آتی سکه در بازار ارز نیز فعال هستند و چون بازار سکه مستقیما از بازار ارز تاثیر می‌پذیرد پس شائبه دستکاری و دخالت در بازار ارز توسط افراد فعال در این بازار وجود دارد. تاثیرگذاری روی بازار ارز تا حدودی می‌تواند درست باشد و به هیچ وجه منکر این قضیه نیستم. اما پرسش اینجاست که آیا فقط فعالان حاضر در این بازار باعث تلاطم‌های بازار ارز شده اند؟ سهم واقعی آنها در این تلاطمها چقدر می‌تواند باشد؟ آیا کسانی که در بازارهایی غیر از بازار آتی سکه که بعضی از دوستان آن را به بازار مکاره تشبیه کرده‌اند نمی‌توانند در بازار دلار اثرگذار باشند؟ آیا اثرگذار نبودند؟ جواب این سوالات کاملا مشخص است. به عنوان مثال کسانی که ماشین‌های گران قیمت را با ارز دولتی وارد کرده و انبار کردند حال پس از افزایش قیمت دلار به چند برابر قیمت در بازار عرضه می‌کنند. آیا آنها انگیزه دخالت در بازار ارز و ایجاد تلاطم در آن را ندارند؟ از این گرانی منتفع نمی‌شوند؟ پس با این فرض باید بازار خودروهای لوکس نیز تعطیل شود. چون در تلاطم‌های ارز می‌تواند موثر باشد. از این قبیل بازارها که همگی می‌توانند در بازار ارز و تلاطم‌های آن موثر باشند کم نیستند. از جمله آنها بازار لوازم خانگی، آهن، موبایل، لپ تاپ، چای، سیگار، حتی آدامس و... . آیا به این بهانه که این بازارها می‌تواند در تلاطم‌های ارزی نقش داشته باشد باید بازار را تعطیل کرد؟
مگر نه اینکه بسیاری از صنایع ما که در حال حاضر زیان‌ده و حتی در مرز ورشکستگی هستند به خاطر ایجاد اشتغال و افرادی که در آن مشغول به کار هستند با کمک‌های دولت سر پا ایستاده‌اند؟ آیا در بازار آتی کسی مشغول به کار نیست؟ آیا ایجاد اشتغال نکرده؟ آیا اقتصاد یک دولت باید اینقدر آسیب‌پذیر باشد که مشتی دلال بتوانند قیمت ارز را تا این حد تغییر دهند؟
این روزها همچنین تبلیغات زیادی روی سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار صورت می گیرد. اگر کسانی به صورت حرفه‌ای، این بازار را دنبال کرده باشند به خوبی می‌دانند که در مواقعی شرکت‌های حقوقی بزرگ یا افراد حقیقی با سرمایه های بزرگ به راحتی قیمت‌های سهام یک شرکت را بدون دلیل و فقط برای کسب منفعت بالا برده و بعد از فروختن سهام خود در قیمت‌های بالا، شاهد سقوط قیمت آن سهم بوده‌ایم. آیا به خاطر تخلف عده‌ای باید بازار بورس اوراق بهادار را تعطیل کرد؟ یا می توان با آگاه کردن فعالان اینگونه بازارها و با زیرساخت‌های اقتصادی قوی راه را بر اینگونه افراد حقیقی یا حقوقی بست؟ به نظر می رسد برای بازگشت آرامش به بازار، باید از هرگونه فرافکنی خودداری کرد. پیشنهاد برای تعطیلی بازار آتی سکه نیز که توسط برخی خبرگزاریهای اصولگرا پیشنهاد می شود در همین راستا ارزیابی می شود.

کد مطلب: 12482
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *