۰
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۵۴

خرس حيله گر بازار نفت

سعید ساویز
مدت هاست كه ميزان پايبندي روسيه به توافقات اوپك و اوپك پلاس محل تحليل هاي كارشناسان بين المللي و موسسات جهاني مطالعات انر‍ژي است.
خرس حيله گر بازار نفت
مدت هاست كه ميزان پايبندي روسيه به توافقات اوپك و اوپك پلاس محل تحليل هاي كارشناسان بين المللي و موسسات جهاني مطالعات انر‍ژي است.
توافق پيشين كه موجب كاهش توليد 1.2 ميليون بشكه اي از توليد  اوپك و اوپك پلاس بود، در اول ژانويه 2019 حاصل شد و بر اساس قرارداد در مارس 2020 پايان مي يابد.
بر اساس ديتاهايي كه از موسسات مطالعات انرژي مانند بلومبرگ منتشر شده است، به نظر مي رسد كه روسیه در خلال توافق پيشين تنها در بازه اي كه به دليل آلودگي نفت توليدي، مجبور به كاهش توليد شد به توافق خود به طور كامل پايبند بوده و در باقي زمانها به طور متوسط حداقل 70 هزار بشكه بيش از سطح توافق خود كه 11.18 ميليون بشكه بوده است، توليد كرده است.
حالا پديده اي به نام كرونا باعث شده است تا بازارهاي چين به طور كلي بهم بريزد و قيمت نفت بر اثر كاهش تقاضاي نفت و گاز در چين و كاهش سرمايه گذاري يك روند نزولي شديد را تجربه كند.
اينكه كاهش قيمت نفت چنانچه به زير 40 دلار برسد چه تاثيري بر بازارهاي جهاني و حتي اقتصاد كشورهايي مانند، روسيه خواهد داشت و همچنين چه بلايي بر سر نفت شيل خواهد آمد، نياز به اندكي تحليل دارد.
از پيشتر مي دانيم كه اقتصاد روسيه براي جلوگيري از يك سقوط بزرگ و حفظ شرايط موجود به نفت با قيمت بالا نيازمند است، از سوی دیگر روسیه میادین گازی جدیدی در قطب شمال و شرق سیبری کشف کرده که برای یافتن بازاری مناسب جهت فروش آن تصمیم به بر پایی یک خط لوله جدید به چین گرفته است. تولید گاز بیشتر از این میادین به معنای تولید میعانات گازی بیشتر است حال آنکه میعانات گازی تولیدی با فرمول اوپک جز تولید  نفت روسیه لحاظ می شود.
روسیه با توجه به افزایشی که در آینده نزدیک در تولید میعانات گازی آن رخ خواهد داد، پیشنهاد کرده است که چنانچه، اوپک و اوپک پلاس بنای کاهش تولید دارند، مبنای محاسبه میزان نفت تولیدی را برای روسیه تغییر داده و میعانات گازی را از این محاسبات معاف کنند.
از این رو تا به این لحظه روسها با پیشنهاد جلسه پیش از موعد عربستان که قطعاً در خلال آن پیشنهاد کاهش 600 هزار بشکه ای اوپک مطرح خواهد شد، موافقت نکرده اند.
میعانات گازی در حال حاضر نیز حدود هفت تا هشت درصد تولید نفت روسیه را شامل می شود، اما به زودی میزان تولید ان با رشد قابل توجهی مواجه خواهد شد.
همچنین به گوش می رسد که الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه تمایلی ندارد تا پیش از آوریل صحبتی از اتخاذ تصمیمات انقباضی در تولید اوپک شود و همچنین به نظر نمی رسد که در ماه آوریل هم روسیه تمایل چندانی به کاهش سهمیه خود داشته باشد. حتی شنیده شده است که روسها معتقدند کاهش تولید اوپک جا را برای افزایش سهم نفت شیل در بازار می گشاید که این درست همان استراتژی بود که تا سه سال پیش عربستان در مقابل بازار نفت اتخاذ کرده بود و اجازه کاهش تولید و البته افزایش قیمت را به نفت اوپک نمی داد.
با این وجود باید دید که آیا در ماه آوریل اوپک به مستثنی شدن روسیه و یا میعانات گازی روسیه از انقباض رضایت می دهد و یا پس از سه سال همکاری، سرانجام روسیه از اوپک پلاس جدا می شود.
در مورد نفت شیل باید گفت، با توجه به اینکه صنایع وابسته به  نفت شیل غالباً توسط شرکت های خصوصی و مستقل اداره می شود، چندان انتظار نمی رود که بتوانند در شوک های کاهشی قیمت نفت، خصوصا در زیر 40 دلار دوام بیاورند و منطقی است که با پایداری روند کاهشی قیمت نفت سرمایه گذاری در این صنایع نیز جذابیت خود را از دست داده و سرمایه داران، پول های خود را به سمت اقتصادی ب ضریب اطمینان و امنیت بیشتر هدایت کنند، که این می تواند آغازی بر افول صنعت نفت شیل خصوصا در آمریکا باشد.
همه این گمانه زنی ها در گرو آن است که ترس کرونا تا چه زمان بر بازار چین سایه افکند و فرار سرمایه گذاران از اقتصاد چین تا به کی ادامه یابد، زیرا چین به عنوان بزرگترین بازار انرژی جهان نقش سرنوشت سازی در تعیین میزان تقاضا و قیمت نفت گاز دارد.
کد مطلب: 124865
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *