۰
سه شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۰۴

موسسه ایران ستیز ایرام و رپرتاژش برای کشف گازی ترکیه در تسنیم!

حمیدرضا شکوهی
 کشف یک میدان گازی در ترکیه موجب شده برخی در ایران به تکاپو بیفتند که چرا نشسته‌اید؟ ترکیه از گاز ایران بی‌نیاز شد!
موسسه ایران ستیز ایرام و رپرتاژش برای کشف گازی ترکیه در تسنیم!
 کشف یک میدان گازی در ترکیه موجب شده برخی در ایران به تکاپو بیفتند که چرا نشسته‌اید؟ ترکیه از گاز ایران بی‌نیاز شد! البته به این موضوع فکر نمی‌کنند که اولاً حجم گاز کشف‌شده چقدر کم است و ثانیاً این گاز کشف‌شده حداقل چهار سال طول می‌کشد به مرحله استخراج و تولید و عرضه برسد و ثالثاً، اصلاً مگر همین یک میدان کوچک گازی، صادرات ما را تهدید می‌کند؟ ما مدت‌هاست اسیر تحریم و خودتحریمی هستیم و باید برای کلیت صادرات نفت و گاز خود چاره‌ای بیندیشیم.

 اما در این میان برخی هم از آب گل‌آلود، ماهیِ سیاست می‌گیرند و رسانه‌هایی که با پول بیت‌المال اداره می‌شوند تریبون هم در اختیارشان می‌گذرند. نمونه‌اش یادداشت اختصاصی – بخوانید رپرتاژ آگهی - "حقی اویغور" رئیس مرکز ایران‌شناسی آنکارا موسوم به «ایرام» برای خبرگزاری تسنیم است که در آن نه‌تنها از "خوشحالی دوستان" و ناراحتی "برخی کشورهای دیگر" به خاطر کشف گاز در ترکیه نوشته، بلکه اکتشاف گاز در ترکیه را ازاین‌جهت که موجب بی‌نیازی این کشور از امضای قرارداد بلندمدت با ایران می‌شود و فشار آمریکا روی ترکیه را به خاطر واردات گاز از ایران کم می‌کند و بخشی از اختلافات و مشکلات بین آنکارا – واشنگتن را حل می‌کند، بسیار مهم می‌داند! آن‌وقت این حرف‌ها از کدام تریبون رسانه‌ای می‌شود؟ خبرگزاری حاکمیتی تسنیم! البته رپرتاژ آگهی تسنیم برای کشف به‌اصطلاح بزرگ ترکیه فقط به همین مطلب محدود نمی‌شود. مصاحبه با یک کارشناس نفتی را که ازقضا او هم ترکیه‌ای است و یکی دو گزارش دیگر را هم در کنار آن بگذارید.  

 جالب است بدانید خبرگزاری تسنیم در حالی این رپرتاژ را برای ترکیه منتشر کرده و تصویر تبلیغاتی رئیس مرکز ایرام را پشت میز کارش با عکس اردوغان در پشت سرش منتشر کرده که مرکز ایرام یکی از ایران ستیزترین مراکز در ترکیه است که با شعار "انجام پژوهش‌ها در موضوعات مرتبط با ایران" از چهار سال پیش کار خود را در آنکارا شروع کرده اما عملاً در مسیری ضد ایرانی حرکت می‌کند.

 همین آقای «حقی ایغور» رئیس مرکز ایرام که تسنیم یادداشت تبلیغاتی او را منتشر کرده، چند سال پیش وقتی اردوغان ایران را به گسترش ناسیونالیسم پارسی و شیعی در عراق متهم کرد، با انتشار مقاله‌ای با عنوان «ملی‌گرایی پارسی و بحران مشروعیت» در «خبرگزاری دولتی آناتولی»، تصویری زشت از ایران و ایرانیان ارائه داد و سعی کرد اظهارات اردوغان را توجیه کند. 

 موسسه ایرام را که حقی اویغور رئیس آن است به‌عنوان بازوی رسانه‌ای سازمان اطلاعات ملی ترکیه موسوم به میت می‌شناسند و بارها مطالبی در راستای تشویق به تجزیه ایران منتشر کرده است. این موسسه یک‌بار در تحریفی آشکار استان آذربایجان غربی را بخشی از کردستان بزرگ نشان داد و بار دیگر تصویر پرچم خیالی «کشور قشقایی» در مرکز ایران را در وب‌سایت خود منتشر کرد! این موسسه در کنسولگری‌های ترکیه در تبریز و ارومیه هم فعالیت دارد و عملکردش در راستای توسعه تفکرات تجزیه‌طلبانه، بارها در مسابقات حساس فوتبال تیم تراکتورسازی تبریز، از طریق افرادی که پرچم ترکیه در دست داشتند یا ترکیه را تشویق و تماشاگران دیگر را تحریک می‌کردند حاشیه‌ساز شد. 

 درباره موسسه ایرام، ابهامات فراوانی وجود دارد که به همین میزان بسنده می‌کنم اما این که باوجوداین ابهامات، خبرگزاری تسنیم که به دلیل وابستگی‌هایش باید هوشیارتر باشد، چگونه تریبون در اختیار رئیس این موسسه ضد ایرانی در آنکارا قرار می‌دهد و برای کشف گاز در ترکیه رپرتاژ منتشر می‌کند، پرسشی بی‌پاسخ است که ای‌کاش توضیحی برای آن وجود داشته باشد./ منبع: نفت خبر
کد مطلب: 135264
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *