۰
دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۱۰

گم شدن دلایل ناکارآمدی ساختاری خودروسازی

حسین مقیسه*
گم شدن دلایل ناکارآمدی ساختاری خودروسازی
عرضه کامل تولیدات دو خودرو ساز در بورس کالا اجحاف به مصرف کننده واقعی و عامه مردم و پنهان شدن دلایل ضعف وزارت صمت در قیمت گذاری زنجیره نهاده های تولید و در نهایت گم شدن دلایل ناکارآمدی ساختاری خودروسازی کشور در کاهش هزینه ها است. 

به ظاهر بتازگی مجلس شورای اسلامی طرحی ارائه داده تا برای برون رفت از شرایط نابسامان و زیان دهی افسارگسیخته، خودروسازان تولیداتشان را در بورس کالا عرضه نمایند. 
 
مشکلات خودرو سازان در حال حاضر یک وجهی نیست که بتوان با عرضه کل تولیدات خودرو سازان آن را حل کرد، با عرضه کل تولیدات خودرو سازان در بورس کالا که تجربه آن در جای دیگر وجود ندارد فرار رو به جلوی تصمیم گیران و مسئولین ذی ربط از ارائه راه حلهای پیچیده چند حوزه ای برای برون رفت از معضلات فعلی می باشد.
بهتر است وزارت صمت در اینخصوص برای راهکاری بینابینی ابتدا اقدام به عرضه محصولاتی مانند دناپلاس توربو و کوئیک از دو خودرو ساز، مثلا با پنجاه درصد از حجم تولید شان با قیمت پایه ای بر اساس قیمت تمام شده اعلامی خودرو سازان بعلاوه درصدی سودی معقول تا بتوان این راهکار عرضه خودرو در بورس کالا را ارزیابی و بررسی کرد.

در عین حال وزارت صمت اگر بنا هست سیاست قیمت گذاری دستوری را در خصوص خودرو های پر تیراژ خودرو سازان ادامه دهد ، و آنهم بدون در نظر گرفتن قیمت تمام شده خودرو ، بایستی این وزارتخانه سیاستهای حمایتی در خصوص تامین مواد اولیه داخلی ارزان و قیمت مناسب که در حال حاضر برای عرضه به تولید کنندگان و خودرو سازان با قیمت جهانی و یا حتی گرانتر ارائه می شود در نظر گرفته شود.

در ضمن توجه داشته باشیم وزارت صمت بایستی از عرضه خودروهای پر تیراژ خودرو سازان در بورس کالا دوری کند که این امر باعث می شود شوک دوباره ای در بازار خودرو ایجاد شود. مثل شوکی که در نبود تولید خودرویی مانند پراید با هزینه نگهداری بسیار پایین در بازار ایجاد شد و بالا رفتن قیمت این خودرو ، باعث آشفتگی بازار خودرو و حتی افزایش قیمت این خودرو ، یکی از اصلی ترین محرک های قیمتی در افزایش قیمت در کل بازار خودرو شده است.

*کارشناس خودرو
کد مطلب: 137574
برچسب ها: خودرو حسین مقیسه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *