۰
چهارشنبه ۳ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۰۸

هفته دولت و نقد دولت 

احمد مازنی*
اول تا هشتم شهریور در ایران هفته دولت است. این نامگذاری به مناسبت شهادت محمد علی رجائی رئیس جمهور و محمد جواد باهنر نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران در سال 1360 اعلام شد.
هفته دولت و نقد دولت 
اول تا هشتم شهریور در ایران هفته دولت است. این نامگذاری به مناسبت شهادت محمد علی رجائی رئیس جمهور و محمد جواد باهنر نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران در سال 1360 اعلام شد. هدف از نامگذاری این هفته از یک سو برای قدردانی از ایثار و فداکاری این دو شهید و دیگر شهیدان دولت و از سوی دیگر الگو گرفتن از سیره و روش نظری و عملی شهیدان رجائی و باهنر می باشد اما رویه معمول این است که در این ایام از دولتمردان تجلیل می شود و دولت نیز به مردم گزارش کار می دهد. امسال اما دولت در وضعیت برزخ قرار دارد، برزخ یعنی عالم بین دو عالم، مثلا بین دنیا و آخرت. اکنون دولت دوازدهم به پایان راه رسیده و دولت سیزدهم منتظر سوت آغاز کار است. به نظر من حتی اگر صدا و سیما انگیزه ای برای تشکر از دولت دوازدهم نداشته باشد و رسانه های دیگر هم دل و دماغ خداقوت گویی به آن دولت نداشته باشند ما باید شرط انصاف را رعایت کنیم و به رسم اخلاق و ادب به دولتمردان دولت دوازدهم بگوئیم "خداقوت" و بر همین مبنا نسبت خود را با دولت جدید رفتار کنیم یعنی بر اساس قاعده انصاف بنا را بر کمک و یاری رسانی به دولت رئیسی قرار بدهیم. به دولت کمک کنیم چون آثار مثبت یا منفی عملکرد دولت به مردم برمی‌گردد. به عبارت دیگر نسبت اصلاح طلبان با دولت آقای رئیسی باید همراهی باشد، چون نتیجه آن به مردم برمی گردد، اگر خوب باشد زندگی مردم آرام و بهتر خواهد بود، اگر خدای ناکرده عملکرد خوبی نباشد در زندگی و معیشت مردم و امنیت آن ها تاثیر می گذارد.
البته انتظار می رفت آقای رئیس جمهور به وعده تشکیل دولت فراجناحی عمل می کرد و مجلس حامی دولت نیز چنین مطالبه ای را از رئیس دولت سیزدهم می کرد اما تا این جای کار با احترام به وزرای پیشنهادی اثری از وعده فراجناحی در فهرست وزرا مشاهده نمی شود و بعضی از نمایندگان مجلس نیز در نقد یکی از وزرا می گویند عیب او این است که برای خاتمی احترام قائل است و کانون اساتید دانشگاه که رئیس آن عارف است ایشان را به عنوان یکی از گزینه های پیشنهادی معرفی کرده است! هنوز هم دیر نشده و آقای رئیسی می تواند برای پست های دیگر از چهره های برجسته علمی و دارای تجربه استفاده کند و در اتاق های فکر و هسته های مشورتی از ظرفیت این نیروها استفاده کند تا راه برای باز شدن گره های اداره کشور هموار شود. 
از سوی دیگر احزاب، شخصیت ها وجناح های مختلف، از جمله جریان اصلاحات باید برای کمک به دولت جدید اعلام آمادگی کنند. برخلاف آن سال هایی که در دولت گذشته و دولت اصلاحات مخالفین دنبال مچ گیری و تخریب بودند اصلاح طلبان باید انصاف را در نقد دولت رعایت کنند و اقتضای کمک به دولت این است که منصفانه نقد کنند. کمک و همکاری می تواند همه جوانب را شامل شود یعنی چه اظهار نظر کارشناسی و چه در صورت درخواست کمک از سوی دولت برای همکاری، همفکری و مشورت و در عین حال از باب "المومن مرآت المومن" صادقانه و منصفانه دولت را نقد کنند و دولت نیز نقد منتقدین را مغتنم بداند.
*نماینده پیشین مجلس
کد مطلب: 155143
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *