۰
دوشنبه ۷ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۱۳

هفته دولت؛ خدا قوت، گزارش صادقانه و نقد منصفانه

احمد مازنی
هفته دولت؛ خدا قوت، گزارش صادقانه و نقد منصفانه
روز هشتم شهریور سال 1360 در یک حادثه تروریستی از سلسله عملیات های ضد انقلاب، دفتر نخست وزیری جمهوری اسلامی ایران منفجر و محمد علی رجائی، رئیس جمهور و محمد جواد باهنر نخست وزیر به شهادت رسیدند در این حادثه وحید دستجردی رئیس شهربانی نیز شهید شد  بعد ها هفته منتهی به روز هشتم شهریور هفته دولت نام گرفت این نام گذاری سه هدف را در پی داشت.
هدف اول این بود که دولت مردان جمهوری اسلامی ایران سیره شهیدان رجائی و باهنر را سرلوحه کار خود قرار دهند. هدف دوم این بود که مردم از خدمت گذاران قوه مجریه تشکر و قدردانی کنند و هدف سوم این بود که دولت ها گزارش عملکرد یک ساله خود را به مردم ارائه دهند.
به نظر می رسد در قیل و قال اختلافات و نزاع های جناحی هر سه هدف در حد تشریفات و اخبار و برنامه های  صدا و سیما و برنامه های رسمی برای خالی نبودن عریضه تنزل یافت. چرا که از یک سو حامیان دولت وقت و مسئولان دولتی به تعریف و تمجید و منتقدین به  مچ گیری، نقد غیر منصفانه، و سیاه نمایی می پردازند.
و در حقیقت فرهنگ سپاس جای خود را به تخریب و گزارش عملکرد جای خود را به تملق و مداهنه داد تا آن جا که خدمات انقلاب و فرزندان جمهوری اسلامی در دولت های مختلف و نیز در سایر بخش های حکومت اعم از نهادهای اجتماعی، انتظامی، نظامی، امنیتی، سیاسی و فرهنگی نه تنها دیده نمی شود بلکه مورد بی مهری جناح رقیب قرار می گیرد و از عملکرد محدود جناح متبوع به عنوان شق القمر یاد می شود.
هم چنین راه، روش و سیره سلف صالح چون شهیدان باهنر و رجائی که در کتاب ها و نشریات مختلف و آثار سمعی و بصری قابل دسترس است همانند سایر میراث فرهنگی ایران اسلامی زینت کتابخانه ها و تماشاخانه ها است.
تمام حرف من در این یادداشت تذکر به خودم و همه دوستانی که در هشتم شهریور سال 1360 در کنار هم بودیم بازگشت به سیره آن رادمردان و راست قامتان جاودانه تاریخ و نیز رعایت حق و انصاف در مورد عملکرد و خدمات دولت ها و نهادهای مختلف نظام اسلامی، البته همراه با نقد منصفانه. و ارائه گزارش واقعی از خدمات دولت مردان از سوی حامیان دولت است.
جا دارد پس از حدود چهل و چهار سال از پیروزی انقلاب اسلامی از خدمات همه دولت ها از دولت موقت تا دولت سیزدهم و میلین ها مدیر و کارمندان زحمت کش و پاک دست این دولت ها قدردانی کنیم. و به همه آن ها خدا قوت بگوئیم.
یادمان باشد که رقابت حزبی و جناحی آن هم در نظامی که قرار است اخلاق و سیاست در کنار هم باشند به معنای نادیده گرفتن خدمات و اقدامات مثبت نیست و البته به معنی چشم پوشی بر جرائم و تخلفات هم نمی باشد.
جای تاسف است که رویه موجود از مرز رقابت خارج شده و به بهانه جوئی، کینه ورزی، و نگاه صفر و صدی تبدیل شده است.
مضمون کلام رهبر انقلاب این بود که ما تا رسیدن به دولت اسلامی فاصله داریم این کلام در عین نقد وضع موجود نگاه به آینده ای دارد که همگان باید به آن سمت و سو در حرکت باشیم.
طی این مسیر جز با رعایت اخلاق و ادب در روابط و مناسبات حاکم بین جناح های درون نظام، پرهیز از تخریب و تحقیر یک دیگر و کمک به دولت برآمده از رای مردم در جهت ارتقاء کارآمدی نظام و حل مشکلات مردم میسر نیست. ضمن این که باید در کنار کار و تلاش و گفت وگو و نقد منصفانه قانون اساسی را فصل الخطاب بدانیم و متولیان اداره کشور باید منتخب اکثریت ملت باشند و برلی انتخابات بعدی زمینه را برای مشارکت حد اکثری انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان فراهم کنند.
برای همه خادمان مردم در دولت از رئیس جمهور تا کارمندان شریف آرزوی توفیق دارم.
احمد مازنی
کد مطلب: 173039
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *