۰
شنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۲۴

۱۱ سپتامبر؛ از شیلی تا آمریکا

سیف الرضا شهابی
از سال ۲۰۰۱ هر زمان چشم مردم جهان به تاریخ ۱۱ سپتامبر می افتد ناخودآگاه به یاد حمله به برج های دو قلو در مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک می افتند.
۱۱ سپتامبر؛ از شیلی تا آمریکا
از سال ۲۰۰۱ هر زمان چشم مردم جهان به تاریخ ۱۱ سپتامبر می افتد ناخودآگاه به یاد حمله به برج های دو قلو در مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک می افتند در صورتیکه در ۲۹ سال جلوتر از ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ و حمله به برج های دو قلو یعنی در ۱۱ سپتامبر سال ۱۹۷۳ دولت ملی و قانونی و سوسیالیستی دکتر "سالوادور آلنده" در کشور شیلی بر اثر کودتای  نظامی توسط یکی از ژنرال های این کشور به نام  "آگوستینو پینوشه" با همکاری سرویس های اطلاعاتی آمریکا و در راس آن ها " سیا " ساقط شد و دوره ای سیاه از دیکتاتوری در این کشور که به سوی دمکراسی و حمایت از اقشار محروم و آسیب پذیر جامعه پیش می رفت حاکم شد؛ نظیر کودتائی که در ۲۸ امرداد سال ۱۳۳۲ (۱۹۵۳) توسط سرلشگر "فضل الله زاهدی" با همکاری سرویس های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس و دربار در ایران بوقوع پیوست و دولت قانونی و ملی مرحوم دکتر محمد مصدق ساقط شد. البته تفاوت مهم در ۱۱ سپتامبر ۱۹۷۳ با ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در این است در سال ۱۹۷۳ آمریکا یکی از چهره های درخشان مبارزه با امپریالیسم را مورد هدف قرار داد و در ۲۹ سال بعد و در  سال ۲۰۰۱ دو سمبل و نماد نظام سرمایه داری مورد حمله قرار گرفت .
دکتر دندانپزشک "سالوادور آلنده" در پی یک انتخابات در سال ۱۹۷۰ به ریاست جمهوری شیلی رسید و از آنجائی که عضویت حزب سوسیالیست شیلی را بر عهده داشت در جهت فقرزدائی و کاهش شکاف طبقاتی گام برداشت و با مخالفت جناح راست و شرکت های فراملیتی که نمایندگان نظام سرمایه داری بودند مواجه شد و با این که سیاستمداری چپگرا و میانه رو بود و با انتخابات به ریاست جمهوری رسید در دوران جنگ سرد چاره ای نداشت تا در آمریکای لاتین به کاسترو و کوبا نزدیک شود تا شاید از گزند جناح راست شیلی و شرکت های وابسته به آمریکا بیشتر در امان بماند. اقدامات اصلاحی که آلنده در پی آن بود تا در شیلی به اجرا درآورد نظیر ملی کردن صنعت نفت در ایران در دوران نخست وزیر دکتر مصدق در ایران، سبب  شد تا واشنگتن برای سرنگونی او دست به کار شود و کودتائی راه بیندازد.
 کودتای ۱۱ سپتامبر ۱۹۷۳ در شیلی در دوران ریاست جمهوری "ریچارد نیکسون" در آمریکا اتفاق افتاد و باید توجه داشت کودتای ۲۸ امرداد در ایران هم زمانی به وقوع پیوست که نیکسون معاون رئیس جمهوری آمریکا بود .
کودتاچیان شیلی ۱۷ بمب بر روی کاخ ریاست جمهوری فرو ریختند ولی آلنده تسلیم نشد و در لحظات پایانی زندگیش بطور زنده، پیام زیر را از طریق رادیو برای مردم شیلی ارسال کرد :
" کارگران میهنم، من به شیلی و سرنوشت آن ایمان دارم. مردان دیگری خواهند آمد و بر این روزگار تاریک و تلخ و خیانت که بر کشور سایه افکنده پیروز خواهند شد. به یاد داشته باشید زودتر ازآن چه فکرش را بکنید راه های بسیار پیش پایتان گشوده خواهد شد و شما مردان آزاد را به سوی ساختن جامعه ای بهتر هدایت خواهند کرد". 
آلنده تا پایان زندگیش با کودتاچیان جنگید و فرار نکرد و تسلیم هم نشد و پس از مرگ، نام نیکی از خود به یادگار گذاشت . پینوشه ۱۹ سال بر شیلی حکومت کرد و در این مدت هزاران تن از مردم شیلی را یا به قتل رساند یا زندانی کرد و پایان زندگیش در سال ۲۰۰۶ با ننگ و نفرت مردم جهان از این دیکتاتور همراه بود و حتی طرفدارانش بعد از این که خبر اختلاس ۲۷ میلیون دلاری او را شنیدند از حمایت از او دست کشیدند.این است پایان عمر دیکتاتورها و آن است پایان زندگی قهرمانان.
 
کد مطلب: 155733
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *