۰
جمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۱۹

حمله روسیه به اوکراین نقطه عطف است؟

سیف الرضا شهابی
روزی که حادثه حمله به برج های دو قلو در نیویورک در نخستین سال قرن بیست و یکم  به وقوع پیوست و جهان در حیرت و تعجب فرو رفت و این خبر، تمام اخبار جهان را تحت الشعاع قرار داد...
حمله روسیه به اوکراین نقطه عطف است؟
روزی که حادثه حمله به برج های دو قلو در نیویورک در نخستین سال قرن بیست و یکم  به وقوع پیوست و جهان در حیرت و تعجب فرو رفت و این خبر، تمام اخبار جهان را تحت الشعاع قرار داد و از همه مهمتر بر بازارهای مالی جهان و خصوصا آمریکا و  کشورهای غربی و حوزه های وابسته به اقتصاد سرمایه داری جهانی شوکی عمیق وارد کرده بود، آقای "هلموت اشمیت" صدراعظم وقت آلمان گفته بود: این حادثه نقطه عطفی در جهان است.
آن نقطه عطف سبب دو حمله آمریکا و ناتو به دو کشور مسلمان افغانستان و عراق شد و از آنجائی که این دو کشور از اقتصادی قوی برخوردار نبودند آمریکا و غرب به اقتصادشان وقعی زیاد نگذاشتند و چون ارتش های ضعیف داشتند در جنگی چند هفته ای، این دو کشور به اشغال نظامی در آمدند و حکومت هایشان سرنگون شدند؛ اگر چه سبب رشد تحرکات ضد بیگانه و خارجی در این کشورها شد تا جائیکه در تابستان ۱۴۰۰ آمریکا و ناتو مجبور شدند از افغانستان خارج شوند و از عراق هم در شرف خارج شدن هستند.
اکنون با حمله روسیه به اکراین و اشغال بعضی از مناطق این کشور، جهان در شوک فرو رفته و این بار آمریکا و کشورهای غربی و ناتو به جای حمله نظامی و ورود به جنگ تمام عیار با روسیه، به علت ناکامی در اشغال افغانستان و عراق از یک سو، و  برخورداری مسکو از ارتش قوی و مسلح به بمب اتمی از دیگر سو، به مقابله با اقتصاد روسیه برخاستند تا با تضعیف سیستم اقتصادی روسیه، این کشور را مجبور به قبول شکست و عقب نشینی از ادعاها و همچنین عقب نشینی از خاک اوکراین بکنند. اکنون  این سئوال مطرح است: آیا این حمله روسیه به اوکراین نقطه عطف دیگری در روابط بین المللی است؟
به نظر می رسد این هم نقطه عطف دیگری باشد .اگر پوتین امتیاز قابل توجه از آمریکا و غرب نگیرد و مجبور به عقب نشینی بشود هم در داخل روسیه با مشکل کاهش شدید وجاهت روبرو خواهد شد و هم در سطح بین المللی اعتبار روسیه و پوتین مخدوش می شود و با تضعیف پوتین و روسیه، جهان وارد عصری جدید از معادلات و روابط خواهد شد .
ولی اگر تحریم های اقتصادی اعمالی آمریکا و کشورهای ائتلاف غربی نتواند پوتین را وادار به عقب نشینی کند ممکن است در کوتاه مدت بر اعتبار پوتین و روسیه در سطح جهانی افزوده شود و معادلات بین المللی دستخوش تغییرات عمیق و ژرفی بشود ولی در دراز مدت، این احتمال وجود دارد که غرب دست به تشکیل گروه های مسلح و پارتیزانی ضد روسیه در اوکراین بزند و همان بلایی بر سر روسیه بیاورد که در افغانستان با تشکیل گروه های جهادی بوجود آوردند و روسیه را وارد باتلاقی بکنند که خروج از آن برای مسکو هزینه سنگین در بر داشته باشد و در این صورت با تضعیف روسیه باز هم  معادله جهانی دچار تغیراتی خواهد شد . در هر صورت ، این حادثه را می توان نقطه عطفی تلقی کرد .
 
کد مطلب: 161434
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *