۰
چهارشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۵

درباره بازداشت کنشگران سیاسی و فرهنگی

سیف‌الرضا شهابی
درباره بازداشت کنشگران سیاسی و فرهنگی
بازداشت مصطفی تاجزاده به عنوان یکی از کنشگران سیاسی و اجتماعی و سه فیلمساز در روزهای گذشته، با عکس‌العمل‌هایی از سوی گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی و هنری روبرو شده است. مسئولین بازداشت، دلایلی را برای بازداشت‌ها ذکر کردند و نگارنده به این خاطر که از محتویات پرونده‌ها اطلاعی ندارد نمی‌تواند در صحت و سقم اظهارات مسئولین مربوطه نظری داشته باشد.
برای راستی آزمایی، لازم است مسئولین، اسناد و مدارکی را که بر اساس آن‌ها اقدام به بازداشت کردند در معرض دید عامه مردم قرار بدهند. چنانچه بازداشت کنندگان فاقد مدارک و مستندات واقعی و محکمه‌پسند هستند نگهداری بازداشتی‌ها حتی برای یک روز بر خلاف قوانین مربوطه و دستورات اعلامی مقامات قضایی است.
اگر علل بازداشت صرفا به خاطر اظهارنظرهای یک کنشگر سیاسی و اجتماعی یا امضای نامه‌ای توسط فیلمسازان باشد در این صورت، چنین بازداشت‌هایی نمی‌تواند مورد قبول افکار عمومی واقع شود. هر گاه شخص یا اشخاصی فقط به خاطر بیان نظرات و افکار و دیدگاه‌ها بازداشت شوند بازتاب این گونه بازداشت‌ها در جامعه خوب نخواهد بود و به جای تاثیر مثبتی که مراکز اطلاعاتی و امنیتی انتظار دارند اثرات منفی بر جای خواهد گذاشت.
جامعه امروز ایران به خاطر انواع مشکلات از تورم و گرانی و بیکاری و... در التهاب قرار دارد و مثل سیر و سرکه می‌جوشد و تحمل التهابات جدید ندارد. چنانچه مقامات تصور می‌کنند بازداشت‌ها سبب می‌شود افکار از مشکلات جاری در مملکت منحرف خواهد شد و متوجه مسائل فرعی می‌شود؛ به نظر نگارنده حداقل در افراد فرهیخته جامعه نمی‌تواند این استدلال صدق پیدا کند.
حکومت‌هایی که از ثبات داخلی برخوردارند هرگز ثبات و امنیت را با بازداشت‌های مخالفانشان در داخل متزلزل نمی‌کنند و برعکس اجازه می‌دهند مخالفان به بیان نظراتشان بپردازند تا هم حکومت صدای مخالفان را بشنود و هم آزادی بیان را دلیلی قوی تر بر واقعی بودن ثبات در کشور استدلال کنند.
کد مطلب: 168675
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *