۰
جمعه ۷ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۵

روابط دیپلماتیک ایران و عربستان و تاثیر بر منطقه

سیف‌الرضا شهابی
روابط دیپلماتیک ایران و عربستان و تاثیر بر منطقه
بعد از پنج دور مذاکره بین نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و عربستان در کشور عراق براساس اظهارات مقامات عراقی طرف عربستانی اظهار تمایل کرده تا دیدار و گفت‌وگو در سطح وزیران خارجه دو کشور ادامه پیدا کند .
قطعا دیدار و گفت‌وگو در سطح بالاترین مقامات دیپلماتیک تهران و ریاض می‌تواند نوید بازگشایی سفارتخانه‌ها و برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور قدرتمند حاشیه خلیج فارس را بدهد .
از قدیم گفته‌اند: تخریب کار ساده و راحتی است یک ساختمان چند طبقه را می‌توان با هزینه کم در عرض چند روز و حداکثر چند هفته از پایه و اساس خراب کرد ولی احداث بنا ضمن صرف هزینه هنگفت ممکن است چندین سال به طول بکشد .
قطع روابط دیپلماتیک و برقراری آن، مشابه تخریب و احداث یک ساختمان است البته با پیچیدگی‌های فراوان .
قطع روابط تهران و ریاض در کمترین زمان ممکن و بعد از حمله به سفارتخانه عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد در پی اعدام شیخ «نمر» از علمای شیعه مخالف حکومت عربستان به وقوع پیوست، اکنون بعد از چند سال و در کنار ضررهای اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و زیارتی و... که این دو کشور و سایر کشورهای منطقه متحمل شدند و پنج دور مذاکره نمایندگان تهران و ریاض و آن هم در کشور ثالث و احتمالا دیدار وزیران خارجه در آینده نا معلوم، باز هم مشخص نیست گفتگوها به سرانجام خواهد رسید و روابط برقرار خواهد شد یا همچنان در چالش‌های موجود باقی خواهد ماند.
ایران و عربستان دو کشور دور از یکدیگر از نظر جغرافیایی نیستند دارای مرزهای مشترک دریایی و فرهنگ و دین مشترک هستند قطع روابط آن دو بر چالش‌های مرزی و منطقه‌ای و ژئوپلیتیک تاثیر گذار است .
اگر روابط تهران - ریاض براساس حسن همجواری و عدم مداخله در امور یکدیگر و برادری و مودت اسلامی شکل بگیرد بسیاری از درگیری‌ها در کشورهای منطقه از جمله: یمن، لبنان، عراق، سوریه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و... کاهش پیدا خواهد کرد یا به پایان خواهد رسید .
تنش بین کشورها با هر زاویه و با هر اعتقادی تحلیل شود به ضرر منطقه و ساکنان آن و به نفع قدرت فرا منطقه‌ای خواهد بود .
هرگونه اختلاف، جنگ مستقیم یا نیابتی را خواسته یا ناخواسته بر منطقه تحمیل خواهد کرد. براین اساس، بر صاحبان قدرت در کشورهای منطقه فرض است با کنار نهادن اختلافات و تاکید بر مشترکات در پی آشتی و برقراری روابط بر بیایند تا بتوانند در فضای دوستانه و برادرانه با گفتگو و مفاهمه به حل اختلافات بپردازند و منطقه را به ساحل آرامش برسانند. در اوضاع متشنج، هر روز هزاران نفر از انسان‌های بی‌گناه جان خود را از دست می‌دهند و همه صاحبان قدرت در مقابل جان هر انسان مسئولیت دارند.
کد مطلب: 170099
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *