۰
شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۰۱

پنج برابرشدن یارانه نقدی و چند نکته

محمدعلی خالق نژاد
پنج برابرشدن یارانه نقدی و چند نکته

آقای احمدی نژاد به مناسبت دومین سالگرد اجرای قانون هدفمندی یارانه ها وعده ۵ برابری یارانه ها را به مردم داد و گفت که اگر چه اکنون مردم ۴۵ هزار تومان به عنوان یارانه نقدی دریافت می‌کنند اما می‌توان تا ۵ برابر این رقم را هم به مردم پرداخت کرد. در این باب باید گفت:
۱- اگر دولت چنین نقدینگی و منابعی را در اختیار دارد چرا بدهی هایش را نمی‌پردازد؟ بدهی‌هایی که هرکدام به نوبه خود باعث ایجاد رکود در بخش های مختلف اقتصادی ، صنعتی ، عمرانی کشاورزی و... شده و عدم پرداخت آنها موجب تعطیلی کارخانجات شده و در نتیجه هزاران کارگر در بخش‌های صنعتی و تولیدی بیکار شده‌اند. آیا بهتر نیست رئیس جمهور با این توان مالی که در اختیار دارند دستور اتمام پروژه های نیمه تمامی را که بعضاً از مصوبات دوره اول سفر های استانی هیئت دولت بوده صادر کنند؟
۲- از طرفی در صورت پرداخت یارانه نقدی تا ۵ برابر یعنی پرداخت تقریباً ۲۲۵ هزار تومان به هر نفر در هر ماه با یک حساب سر انگشتی خانواده‌ای که در روستا زندگی می‌کند در صورتیکه دارای ۶ یا ۷ عضو باشد می‌تواند ماهانه حدود ۵/۱ میلیون تومان پول نقد دریافت دارد. وقتی کسی ماهانه بدون مزد و منت ۵/۱میلیون تومان درآمد داشته باشد دیگر ضرورتی نمی‌بیند که دنبال کار وکشاورزی برود و در نتیجه وقتی که این پول به بازار تزریق شود و با کمبود اجناس مواجه گردد با این مبلغی که دریافت داشته جنسی را باید تا چند برابر قیمت فعلی دریافت کند.
۳- از سوئی در کنار این اظهارات عنوان شده منابع چنین پرداخت های عظیمی از کجا و چگونه تامین خواهد شد ؟ آیا بهتر آن نیست اگر چنین منابعی هم وجود داشته باشد صرف نوسازی و بهبود اوضاع کشور و در نتیجه افزایش بهره وری در جامعه شود؟! آیا افزایش این حجم پرداخت نقدی موجب تورم کلان در جامعه نخواهد شد ؟ در این شرایط چه کسی می‌تواند پاسخگوی تورم کنترل نشده کشور باشد آن هم در شرایطی که ارزش پول ملی کشور پائین آمده است ؟!
۴- رئیس جمهور در قسمتی از سخنان خود از کمبود و محدودیت اختیارات سخن گفت. این در حالی است که همگان می‌دانند هیچکدام از دولتهای قبلی این همه حمایت نشده و به علت هم سو بودن هر سه قوه دارای این همه پشتوانه و قدرت و اختیارات نبوده‌اند. لذا به نظر می‌رسد به قول آقای توکلی نماینده تهران در مجلس، آقای رئیس جمهور خواهان افزایش قدرت هستند . واقعاً اگر اختیارات ایشان کم یا محدود بود چرا بعد از هشت سال به فکر افتاده‌اند و چرا در همان دوره اول استعفا ندادند یا چرا مجدداً در دوره دهم کاندیدا شدند؟
۵- آقای احمدی نژادسعی می‌کند همیشه دیگران را مسئول وضع موجود و مشکلات و مسائل جامعه دانسته و به طور غیر مستقیم قوای دیگر را مقصر اصلی به سرانجام نرسیدن وعده های دولت معرفی کنند. مخلص کلام اینکه باید اذعان نمود که چنین اظهاراتی در آستانه انتخابات یازدهم ریاست جمهوری توسط رئیس جمهور بیشتر جنبه تبلیغات انتخاباتی دارد ولی به نظر می‌رسد مردم تاکنون با نتایج و تبعات چنین سیاستهائی آشنا شده‌اند و بیان اینگونه مطالب در تصمیم گیریهای سیاسی چندان مؤثر واقع نخواهد شد. اینکه بعد از سپری شدن نزدیک به هشت سال و درپایان دوره دوم دولت اینگونه مطالب را بیان داشته و با انداختن توپ به زمین دیگران, دولت خود را بری از مشکلات بدانند از سوی افکار عمومی پذیرفته نخواهد بود .
بنابر این بایستی گفت این سخنان بیش از همه دارای انگیزه انتخاباتی با هدف تبلیغ برای نامزد مورد نظر دولت در راستای تبلیغات انتخاباتی است و نه گزارش و گفت و گو با مردم.

کد مطلب: 18704
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *