۰
يکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۴۰

ادعای فروش نفت و وضعیت بازار ارز

حمیدرضا شکوهی
ادعای فروش نفت و وضعیت بازار ارز
به این اظهارنظرها درباره دریافت پول نفت توجه کنید:
*ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور: امروز به اندازه قبل از دوران تحریم نفت می‌فروشیم و تجارت غیرنفتی ما با منطقه و جهان رشد قابل توجهی داشته است، آیا اینها پیشرفت نیست؟ (۲۴ آذر ۱۴۰۱)
*محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری: امروز نفت را به‌خوبی می‌فروشیم و جابه‌جایی پول به نحو مطلوب انجام و هزینه‌های جاری کشور بدون استقراض و روش‌هایی که منجر به تورم شود تأمین می‌شود. (۱۵ آبان ۱۴۰۱)
*قاسم ساعدی، عضو کمیسیون انرژی مجلس: بر حسب تدبیری که در دولت و مجلس به کار بسته شد، توانسته‌ایم میزان فروش نفت را به رقم بالایی برسانیم. این میزان فروش نفت تاثیر بسزایی در اقتصاد کشور دارد. (۲۹ آبان ۱۴۰۱)
*جواد اوجی، وزیر نفت: ۸۰ درصد از فروش نفت خام ایران به‌صورت نقدی و با ارزهای خارجی انجام می‌شود و پول نفت را تمام و کمال گرفته‌ایم و این روند ادامه دارد. (۳۱ مرداد ۱۴۰۱)
*مالک شریعتی‌نیاسر، عضو کمیسیون انرژی مجلس: بیش از ۸۰ درصد پول فروش نفت روزانه دریافت می‌شود. (۲۴ شهریور ۱۴۰۱)
*وزارت نفت: نفت می‌فروشیم و پولش را هم می‌گیریم. درخصوص تلاطم اخیر بازار ارز که به صورت هدفمند طراحی شده و با هجمه رسانه‌ای، جنگ روانی و ترکیبی دشمن با هدف ایجاد نارضایتی در اقشار مختلف مردم به وقوع پیوست، بخشی از تلاش‌های دولت برای مدیریت بازار ارز آسیب دید که متقابلاً با تغییر آرایش و پاتک به موقع در بخش‌های مربوط به مدیریت کشور، این حمله دشمن دفع و مدیریت شده است. بله، بالاخره جنگ اقتصادی است، اما در این جنگ، دولت هم بی‌عمل نیست. (۱۷ دی ۱۴۰۱)
این اظهارنظرها و موضع‌گیری‌ها حاوی یک ادعای مهم است: مشکلی در دریافت پول نفت وجود ندارد. اما یک نکته مهم: در شش ماهه نخست امسال، با وجود همه ادعاهایی که مدعی هستند نفت می‌فروشیم و ارز آن را هم به دست می‌آوریم، فقط حدود نیمی از درآمدهای نفتی محقق شده است؛ یعنی فقط ۵۶ درصد! به نظر نمی‌رسد این آمار در نیمه دوم سال هم تغییری کرده باشد. این همه ادعاها برای دریافت پول نفت و این همه نابسامانی در بازار دلار و کاهش ارزش پول ملی، نشان می‌دهد یک جای کار می‌لنگد!
کد مطلب: 190426
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *