۱
يکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۱۲

درباره درگيري‌هاي مرزي با طالبان

محمد جواد پهلوان
درباره درگيري‌هاي مرزي با طالبان
درباره اتفاقات مرزي روي داده ميان ايران و طالبان چند نکته قابل عرض است که ‌مي‌نويسم:
به طور حتم ‌مي‌دانيد که درگيري‌هاي مرزي اتفاق غريبي نيست يعني در طول سال ممکن است چنين زد و خوردهايي ميان نيروهاي دو طرف در نقطه صفر مرزي رخ دهد اما شواهد و قرائن به ما ‌مي‌گويد که اين بار اين درگيري‌ها با شدت بيشتري بوده است و نيروهاي طالبان از خشونت بيشتري استفاده کردهاند. ضمن آنکه طبق آخرين اخبار نيز دو نيروي مرزباني کشورمان در اين درگيري‌ها شهيد شدهاند که به واقع جاي تامل فراوان دارد.
بنده ‌مي‌خواهم قبل طرح هر موضوعي اين سوال را از مسئولان کشورمان مطرح کنم که به واقع توضيحشان درخصوص استقبال اوليه از قدرت گرفتن طالبان چه بوده است؟ يعني چرا و چگونه به اين تحليل رسيدند که طالب‌ها نفع بيشتري نسبت به دولت غني براي جمهوري اسلامي دارند؟ ضمن آنکه ايده «جنبش اصيل منطقه» زاييده کدام تفکر است و چگونه به چنين نتيجه اي رسيدند؟ به هر روي، اکنون سوالي که تقريبا براي تمام مردم کشورمان مطرح است آن است که چرا اين افراد در قبال تحرکات اخير طالبان سکوت کرده و پاسخي نمي‌دهند؟!
در کنار موارد ياد شده، اگر بخواهيم نگاهي فني به تحرکات طالبان داشته باشيم به نظر ‌مي‌رسد اين گروه بدون حمايت قدرت خارجي اينگونه براي ايران نمي‌تواند کري بخواند. براي نگارنده روشن نيست ولي بسيار محتمل است که گروه طالبان به پشتوانه دولت ديگري اين چنين در حال مشغول کردن تهران در جنوب شرق است. اينکه چه دولت خارجي تمايل دارد تهران همواره درگيري ذهني داشته باشد قابل حدس است.
برخي در داخل رويکرد ايران در قبال طالبان را به نوعي مماشات تعبير کرده و دليل آن را نمي‌دانند. اما به نظر ‌مي‌رسد نام اين رويکرد مماشات نيست و به نوعي يک تدبير در جريان است. اول از اينکه وضعيت محيط زيستي سيستان بسيار آشفته و وخيم است و اگر طالبان همين رويکرد را در قبال آب داشته باشد مشخص نيست ما با چه بحراني روبهرو خواهيم شد. پس صرف يک برخورد سنگين نظامي با طالبان نمي‌تواند تضمين کننده تغيير رويکرد اين گروه در قبال آب باشد.
دو اينکه، طالبان و فدايي‌هايش بسان همان افرادي هستند که ما به اصطلاح ‌مي‌گوييم چيزي براي از دست دادن ندارند! يعني دور از ذهن نيست بعد از برخورد محکم تهران با طالبان اين گروه رو به برخوردهاي انتحاري با تهران کند و سعي کند امنيت کشور را مختل کند. از آنجا که مهاجران افغانستاني بسياري در کشور وجود دارند و بعضي از آن‌ها طرفدار طالبان هستند اين امکان براي اين گروه وجود دارد. بنابراين به نظر ‌مي‌رسد حداقل در برهه کنوني تهران از برخورد نظامي پرهيز ‌مي‌کند. هرچند در عين حال نيز نمي‌خواهد قدرت مانور بيشتري به طالب‌ها دهد. به هرحال گروه طالبان اين رويکرد ايران را نشانه ضعف براي خود تعريف کرده و اينگونه در حال تهديد است ولي به نظر ‌مي‌رسد طي روزهاي آينده بايد منتظر رو شدن برگ تهران باشيم. اين که اين برگ ‌مي‌تواند بازي را به نفع ايران تغيير دهد يا خير بايد منتظر بود و ديد.
 
کد مطلب: 196476
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *