۰
دوشنبه ۲ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۱۰

مسئولیت تبعات این تحریم‌ها با کیست؟

محمدجواد پهلوان
مسئولیت تبعات این تحریم‌ها با کیست؟
گویی به طور رسمی تصمیم‌گیر اصلی در مورد حیات و مرگ برجام، کشور روسیه و سیاستمداران‌اش شده‌اند. وقتی جنگ اوکراین آغاز شد بسیاری از ناظران حدس مي‌زدند که پروسه احیای برجام دچار اختلال مي‌شود چرا که روس‌ها وقتی با غرب درگیر شده‌اند تمایل نخواهند داشت در موضوع دیگری که پای منافع کشوری مثل ایران در میان است کنش مثبتی داشته باشند و حداکثر تلاش خود را خواهند کرد تا غرب و تهران به مقصود نرسند. دقیقا همان هم شد. جنگ اوکراین سرعت گیر بزرگی بود تا کشورمان و مذاکره کنندگان‌اش به رغم آنکه مدعی بودند این دو ارتباطی با یکدیگر ندارد اما قفلی زده شود بر موضوع احیای برجام.
اکنون که غربی‌ها مدعی هستند تهران امروز دیگر حامی روسیه در جنگ نیست بلکه خود یک پای این جنگ شده و در حال کمک نظامی به کرملین در جنگ مذکور است باید مرگ حتمی برجام را اعلام کرد. این مهم را مي‌توان از لابلای سخنان مقامات اروپایی و آمریکایی متوجه شد. بورل، مسئول سیاست خارجی اروپا روز جمعه اعلام کرد به نقطه پایانی برجام نزدیک شده‌ایم. جان کربی مقام آمریکایی نیز اظهار کرده این کشور تلاش برای مذاکره با تهران را به دلیل کمک تسلیحاتی ایران به روسیه کنار گذاشته است. و نکته خوشمزه ماجرا این است که در این میان چند روز قبل، اولیانوف مذاکره کننده ارشد روس‌ها اعلام کرده که احتمال مي‌دهد در ماه آینده میلادی توافق هسته‌ای میان ایران و غرب احیا شود!
به هرحال، شاید از سال‌ها قبل بسیاری از کارشناسان به عواقب نزدیکی بیش از قاعده به روس‌ها هشدار داده بودند. سیاستمدار روسی مثل هر کشور قدرتمند دیگری در جهان خوری استکباری و تجاوزگری دارند اما سبک و رویکردشان متفاوت است. ضمن آنکه این روسیه همان شوروی است که تکه‌های میهن‌مان را ضمیمه خاک خود کرد و امروز به طریق دیگری در پی چنین اقداماتی است. فراموش نکنیم عدم احیای برجام و عقب انداختن زنده نمودن توافق هسته‌ای خسارت‌های اقتصادی وافری دارد که قطعا مسئولان کشور به آن واقف‌اند. فلذا تصور نشود تجاوزگری صرفا راه‌انداختن جنگ و تصرف خاک کشورمان است؛ همین که روسیه با تصمیمات‌اش باعث شده تهران از موهبت احیای برجام محروم بماند یعنی به منافع مردم و کشورمان تجاز شده است.
بنده دقیقا نمي‌دانم اتخاذ رویکرد نگاه صرف به شرق و نزدیکی بیش از قاعده به روس‌ها و ایضا برخی کمک‌های نظامی به کرملین در جنگ اوکراین چقدر به تصمیمات رئیسی و دولت‌اش ارتباط دارد ولی ما ناچاریم این موضوع را به نام این دولت نوشته و تاکید کنیم که رئیس‌جمهور و اعوان و انصارش بایستی تبعات ناشی از چنین تصمیماتی را بپذیرند. در حال حاضر نه تنها مرگ برجام برای همیشه قطعی به نظر مي‌رسد بلکه تحریم‌های جدیدی نیز تصویب شده و در راه است و از سوی دیگر دنیا در مورد اینکه ایران را باید از تمام بازارهای اقتصادی به دلیل دخالت در جنگ اوکراین محروم کرد یکصداتر شده است. این موضوع شاید برای مسئولان و آقازاده‌ها چندان مهم به نظر نرسد ولی برای ما مردم مهم است. یقین بدانید تحریم بیشتر برابر است با تورم بیشتر و افزایش تورم یعنی کوچک شدن سفره‌ها. هرچند تا همینجا هم با دستپخت جناب رئیسی و دوستان‌اش دیگری اثری از سفره باقی نمانده ولی باید یقین داشت شائبه وارد شدن تهران به جنگی که ارتباطی با ما ندارد آتشی به پا مي‌کند که دود آن مستقیم در چشم مردم مي‌رود.
کد مطلب: 178333
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *