۰
چهارشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۲۴

دو پیشنهاد به وزارت خارجه

 محمد جواد پهلوان
دو پیشنهاد به وزارت خارجه
در ماجرای ادعای دروغ و جعلی روسیه و همنوایی سران این کشور با مهملات دولت امارات درخصوص جزایر سه‌گانه تا ابد ایرانی ذکر چند نکته را لازم دیدم‌. در انتهای این وجیزه نیز تمایل دارم در همین راستا پیشنهاداتی هم به وزارت خارجه دهم تا شاید از زیر این بار خارج شود.
یک: حجم واکنش‌ها به ادعای روسیه در کشور بسیار بالاست‌. پس این موضوع نشان ‌می‌دهد از نظر تاریخی و تجربی مردم ایران مشکل اساسی با حکومت روسیه دارند‌. طبیعی هم به نظر ‌می‌رسد‌. به هر حال چه کسی است که نداند روس‌ها چگونه بخش‌های مهم و استراتژیکی از خاک کشورمان را ضمیمه خاک خود کردند‌.
دو: نکته بعدی آن است که نوع مراودات مقامات کشورمان و کیفیت آن با روس‌ها به وسعت واکنش‌ها افزوده است‌. یعنی جامعه به درست و یا غلط تصور ‌می‌کند مقامات ایرانی آنطور که باید و شاید در واکنش به این موضوع وارد عمل نشده‌اند. و از آنجا که اذهان در قیاس بهتر و دقیق‌تر نتیجه‌گیری ‌می‌کنند ‌می‌گویند اگر بر فرض آمریکا چنین کرده بود آیا تریبون‌ها اینقدر خاموش و منفعل بودند؟!
سه: این سخن چه بسا کلیشه ای باشد ولی واقعیت محض است‌. کرملین در حال بازی با کارت ایران برای رسیدن به نتایج مورد نظر خود است‌. شاید مقامات بگویند چنین نیست‌. ایرادی ندارد‌. شاید این تکذیب و رد موضوع درست باشد اما بهتر است تشریح شود مسکو در قبال امتیازهای تهران چه امتیازهایی داده است؟بنده به عنوان یک ناظر از آنچه که مرور ‌می‌کنم به این نتیجه ‌می‌رسم که روسیه در موقعیت‌های حساس و طلایی کنار کشورمان نبوده و بیشتر در حال بازی با کارت ایران بوده است‌. نمونه روشن آن قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل که این کشور با دول غربی همراهی کرد و رای مثبت داد‌. این واقعه اتفاقا زمانی رخ داد که دولت اصولگرایان در قدرت بود و سیاست خارجه شرقی تجویز ‌می‌شد‌. در مورد تجهیزات نظامی هم همچنین‌. سامانه اس 300 با آن وضعیت به ایران صادر شد؛ یعنی وقتی که کشورهای همسایه به سامانه اس 400 تجهیز شدند!
اکنون دو پیشنهاد برای تغییر شرایط دارم:
پیشنهاد نخست آن است که به مردم عادی مجوز داده شود تجمعی مقابل سفارت روسیه برگزار کرده و انزجار خود را اعلام کنند‌. این مهم اگر رخ دهد یعنی ما با سیاست دوگانه دولت مواجه نیستیم‌.
پیشنهاد بعدی هم انتشار متن سخنان رد و بدل شده در  جریان  احضار سفیر روسیه به وزارت خارجه است‌. یعنی مردم بدانند مقامات دو کشور فقط چای خوردند و یا واقعا تذکر جدی به دولت روس داده شده‌. فراموش نباید کرد وقتی سخنگوی دولت و وزیر خارجه در واکنش به خباثت روس‌ها فقط توئیت ‌می‌زنند آن هم بدون نام بردن از نام کشور روسیه باید هم دچار شک و تردید شد‌.
*حقوقدان
کد مطلب: 199491
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *