۰
جمعه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۷

سال آخر دولت

حميدرضا شکوهي
دولت تدبير و اميد اندک اندک وارد آخرين سال حيات چهار ساله خود مي‌شود و اين يعني زمان براي تحقق وعده‌هايي که توسط منتقدان دولت، بزرگنمايي هم شده تا توقع عامه مردم را افزايش دهد بسيار کوتاه است.
سال آخر دولت

دولت تدبير و اميد اندک اندک وارد آخرين سال حيات چهار ساله خود مي‌شود و اين يعني زمان براي تحقق وعده‌هايي که توسط منتقدان دولت، بزرگنمايي هم شده تا توقع عامه مردم را افزايش دهد بسيار کوتاه است. هرچند نتايج مرحله دوم انتخابات مجلس دهم مشخص نشده، اما تا همين جا هم اکثريتي در مجلس تشکيل شده که تا حد زيادي همراه با دولت است و اين مي‌تواند مسير يک ساله منتهي به انتخابات رياست جمهوري 1396 را براي دولت هموارتر سازد. منتقدان دولت سعي دارند به مردم اينگونه وانمود کنند که دولت نتوانسته وعده‌هاي خود را تحقق بخشد و حتي برجام را که يک نقطه مثبت بزرگ و افتخارآفرين در کارنامه دولت است، کوچک جلوه دهند. واقعيت اين است که دولت گام‌هاي بلندي براي رفع مشکلات مردم و چالش‌هاي اساسي کشور برداشته است. اما اين گام‌ها، اولا هنوز تا رسيدن به نتيجه نهايي نيازمند فرصت است و ثانيا مخالفان دولت مي‌توانند با بهره‌گيري از رسانه‌هاي پرشمارشان، توقع عمومي ‌را افزايش داده و دولت را ناکام جلوه دهند. اين درحاليست که لغو تحريمها به عنوان وعده بزرگ و اصلي دولت تحقق يافته و شاخص‌هاي اقتصادي هم بهبود يافته است. تورم کاهش يافته و در آستانه يک رقمي ‌شدن است و رشد اقتصادي افزايش مناسبي نشان مي‌دهد. هرچند هنوز رکود اقتصادي و مشکل نقدينگي پابرجاست اما بايد بپذيريم حجم مشکلاتي که طي هشت سال دولت قبل بر کشور وارد شد به حدي زياد بود که رفع آثار آن به سهولت امکانپذير نيست. موضوع تحريم‌ها هم از اين قاعده مستثني نيست. چراکه بدبيني حاصل از تحريم‌ها، شرکت‌هاي خارجي را از سرمايه‌گذاري در ايران بر حذر مي‌دارد و رفع اين مشکل با گذر زمان امکانپذير است.

همه اينها بدين معناست که دولت براي تکميل برنامه‌ها و تحقق کليه وعده‌هاي خود، نياز به زمان بيشتري دارد. دولت در سال پاياني فعاليت خود با حضور مجلسي همراه‌تر مي‌تواند مسير هموارتري براي رفع مشکلات مردم و تحقق وعده‌هاي خود داشته باشد، اما رفع برخي مشکلات به اين راحتي امکانپذير نيست و نياز به زمان بيشتري دارد. کارنامه مثبت دولت در سال آخر و مجلس دهم در سال اول، نقش موثري در جلب نظر مردم براي تداوم حاکميت دولت فعلي در انتخابات رياست جمهوري سال 96 دارد و اين وظيفه دولت و مجلس را در يک سال پيش رو دشوارتر مي‌سازد.

کد مطلب: 55127
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *