۲
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۱۲
کمپینی برای تامین حقوق افراد دارای معلولیت

خیزش معلولین برای تغییر

افراد دارای معلولیت از 18 اردیبهشت سال 83 که قانون جامع حقوق افراد دارای معلولیت به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید تا به امروز چشم‌به‌راه تغییر در زندگی و استفاده از امکانات شهری و اجتماعی هستند.
خیزش معلولین برای تغییر
افراد دارای معلولیت از 18 اردیبهشت سال 83 که قانون جامع حقوق افراد دارای معلولیت به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید تا به امروز چشم‌به‌راه تغییر در زندگی و استفاده از امکانات شهری و اجتماعی هستند. 
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، این قانون هم به دلیل نداشتن ضمانت‌های اجرایی عملاً نتوانست تحولی در زندگی آسیب‌پذیرترین و بزرگ‌ترین اقلیت کشور ایجاد کند و همچنان این افراد با مشکلات زیادی در بخش حمل‌ونقل، توان‌بخشی، تحصیل و اشتغال مواجه هستند. باوجود ارائه یک لایحه برای این قانون که می‌تواند مشکلات را تا حد زیادی حل کند افراد دارای معلولیت به پا خاسته‌اند و در اقدامی خود خوش و چند هزارنفری تلاش دارند تا از تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی حمایت کنند.
اتحاد معلولین برای حق‌وحقوقشان
کمپین‌ها در دنیا یکی از روش‌های تبلیغاتی برای آگاهی بخشی در حوزه‌های مختلف هستند که تجربه استفاده از روش در حوزه معلولین در کشورهای مختلف تجربه‌شده است و با جمع‌آوری امضا یا سایر روش‌ها اتحاد خود را برای آگاهی بخشی یا احقاق یک حق مسلم نشان می‌دهند. در ایران هم افراد دارای معلولیت در شهرهای مختلف و با استفاده از شبکه‌های مجازی در تلاش‌اند تا اتحاد خود را برای رسیدن به شرایط بهتر به گوش نماینده‌های مجلس شورای اسلامی برسانند. در حال حاضر گروه این کمپین در تلگرام بیش از 5 هزار نفر عضو دارد که به ترتیب در شهرها و منطق مختلف کشور طومارها که متن مشخص و واحدی دارد را امضا می‌کنند.
اولین قدم‌ها
فعالیت کمپین از شهریورماه سال 95 آغاز و در از دهم فروردین 96 هم‌زمان با اولین همایش آموزشی در اردوگاه شهید میرحسینی چیتگر، با حضور جمع کثیری از فعالان حقوق معلولین و چهرهای این حوزه، امضا طومار در سراسر کشور شروع شد و با استقبال اعضای کمپین در شهرستان‌ها به‌سرعت به شهرهای دیگر تسری پیدا کرد. اولین شهر پردنجان از استان چهارمحال و بختیاری بود و این دومینو به تهران، یاسوج، بیرجند، مریوان، رشت و تالش و به شمال، جنوب شرق و غرب کشور رسید و هر روز به شهرهای بیشتری سرایت می‌کند. گروه‌های مختلف جامعه اعم از اساتید دانشگاه‌ها، کارمندان ادارات، انجمن‌های معلولین، روحانیون، دانشجویان و سایر اقشار جامعه با پیوستن به این کمپین حمایت خود از تصویب لایحه قانون جامعه حقوق معلولین را اعلام می‌کنند که به بیش از 10 هزار نفر رسیده‌اند.
روش اجرا
روش اجرا کاملاً یکدست و هماهنگ شده است به این صورت که تمام شهرها از یک متن واحد برای متن طومار استفاده می‌کنند و امضاکننده حتماً باید شماره تلفن یا کد ملی را در کنار امضا و نامش ثبت کند. درنهایت این طومارها به دست نماینده‌های محترم مجلس همان شهرها می‌رسد و آن‌ها در جریان این جنبش بزرگ معلولین قرار خواهند گرفت. این کمپین با دقت بسیار زیاد مسئولین کمپین و بر اساس قوانین حاکم بر جمهوری اسلامی ایران اجرا می‌شود و تلاش می‌شود افراد دارای معلولیت علاوه بر شرکت در این حرکت خودجوش نسبت به بندها و حق‌وحقوق ذکرشده در قانون هم مطلع شوند.
به نظر می رسد افراد دارای معلولیت برای رسیدن به شرایط بهتر در زندگی اجتماعی و حق و حقوق ابتدایی خود دست به کار شده اند و نیاز دارند مسئولین محترم مخصوصا نماینده های مجلس به این خیزش معلولان توجه ویژه کنند و شرایط لازم را برای تصویب اصلاحیه قانون جامع حقوق معلولیت در دستور کار خود قرار دهند. 

سعید ضروری
کد مطلب: 71495
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *