۲
۰
شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۳
#حرف_ساده_امروز

آقای جهانگیری! پولدار بودن دولت چه فایده‌ای به حال مردم دارد؟

تورم با سرعتی همچون نور در حال حرکت است و قیمتها بر اساس آمارهای رسمی بانک مرکزی نسبت به سال گذشته، بعضا دو برابر شده است. برای جبران این حجم بالا و تقریبا بیسابقه از گرانی، مدتی مسوولان وعده افزایش حقوق و دستمزد در نیمه سال را دادند که بعد گویا پشیمان شدند و خبری از آن نشد. بعد هم سخن از اهدای بسته معیشتی به میان آمد که حداقل دو تا سه ماه است برای آن تبلیغ می کنند اما نه مشخصات این بسته معلوم است و نه مشخص است به چه کسانی اهدا می شود!
اسحاق جهانگیری از پولدار بودن دولت سخن گفته است.
اسحاق جهانگیری از پولدار بودن دولت سخن گفته است.
تورم با سرعتی همچون نور در حال حرکت است و قیمتها بر اساس آمارهای رسمی بانک مرکزی نسبت به سال گذشته، بعضا دو برابر شده است. برای جبران این حجم بالا و تقریبا بیسابقه از گرانی، مدتی مسوولان وعده افزایش حقوق و دستمزد در نیمه سال را دادند که بعد گویا پشیمان شدند و خبری از آن نشد. بعد هم سخن از اهدای بسته معیشتی به میان آمد که حداقل دو تا سه ماه است برای آن تبلیغ می کنند اما نه مشخصات این بسته معلوم است و نه مشخص است به چه کسانی اهدا می شود! جالب است که مسوولان در سخنان خود مردم را به صبر و مقاومت در برابر تحریم ها فرا می خوانند اما نه تنها در کنترل قیمتها ناموفق هستند؛ بلکه حتی توان اجماع و تصمیم گیری درباره سبد کالا یا بسته معیشتی هم ندارند.
 
در آن سو اما اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری به صراحت گفته بدهی های خارجی دولت بسیار اندک و دارایی های دولت بسیار زیاد است و حتی دولت را به عنوان دولتی پولدار توصیف کرده است. البته حرفش اشتباه هم نیست. صادرات نفت ایران هنوز چندان کاهش پیدا نکرده و قیمت نفت نسبت به سال گذشته، بیشتر شده است. قیمت ارز در بازارها چند برابر شده و همین امر درآمد صادراتی ایران را به شدت افزایش داده چراکه هر دلاری که از صادرات، وارد ایران می شود، حداقل چهار برابر زمان مشابه سال گذشته ارزش دارد. رانت های پیدا و پنهان فراوانی هم در این بین وجود داشته که از خوراک پتروشیمی ها تا تخصیص ارز دولتی به واردات توسط شرکتهای دولتی و شبه دولتی، که ثروت این شرکتها را غالبا به طریقی به دولت وابستگی دارند، چندین برابر کرده است. پس دولت کار دشواری برای بهبود موقت وضعیت معیشت مردم ندارد.
 
در این میان قیمت رب گوجه فرنگی و گوجه فرنگی نسبت به پارسال بیش از ۲۰۰ درصد و قیمت سیب زمینی و تخم مرغ به طور میانگین صد در صد افزایش یافته. لبنیات افزایش ۷۰ درصدی را تجربه کرده و گوشت بین ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش قیمت داشته است. اینها آمارهای رسمی مرکز آمار است که نشان می دهد مردم برای درست کردن یک املت ساده هم باید سه تا چهار برابر سال گذشته هزینه کنند درحالیکه درآمدهایشان کمتر از ۲۰ درصد رشد داشته است. وظیفه دولت در این شرایط سخت اقتصادی چیست؟
 
دولتی که توان کنترل قیمتها را ندارد، بهتر است برای معیشت مردم فکری کند. اما اهدای سبد کالا که هنوز ساز و کارش هم معلوم نیست نمی تواند کمک چندانی به این اوضاع باشد. دولت باید هر چه زودتر برای افزایش کف حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران چاره اندیشی کند و در ادامه، دریافتی دهک های پایینتر را سر و سامان دهد و اهدای سبد کالا را پس از این اصلاحات، در دستور کار قرار دهد. افزایش حقوق و دستمزد و بعد، افزایش عیدی کارمندان و کارگران در حد تورم واقعی، تنها راهکار بازگرداندن امید به مردمی است که تحت فشار اقتصادی شدیدی قرار دارند. وگرنه پولدار بودن دولت که آقای جهانگیری به آن تاکید کرده، اگر مردم از آن سهمی نداشته باشند چه فایده ای دارد؟
 
#حرف_ساده_امروز را در مردم‌سالاری‌آنلاین پیگیری کنید:
www.mardomsalari.ir
mardomsalari1@
 
کد مطلب: 97083
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


بهمن
Iran, Islamic Republic of
هزینه تحریم امروز روی دوش کیست؟ بجز کارگر و کارمند بد بختی که اول سال 10% به حقوقش اضافه کرده اند. الان حقوق این گروه به یک چهارم کاهش یافته یعنی سه چهارم آنرا بابت تصمیمات سیاسی دولت هزینه میکنند! پس چرا دولت پولدار دستش از جیب این طبقه فقیر بیرون نمی کشد؟ مگر شما دین و ایمان ندارید؟ مگر شما دشمن ملت هستید؟ فخر پولداریتان را به رخ ملت می کشید، در حالی که آنها زیر بار فشارهای سنگین تصمیمات نابخردانه شما مسئولان نان شب هم ندارند.
Iran, Islamic Republic of
معضلات اقتصادی چند ماه اخیر ربطی به ترامپ نداره ودرواقع کاسبان تحریم (دولت بی تدبیر و..) عامل آن بوده ودست در جیب مردم کرده وبه درآمدهای نجومی رسیده اند آیا در این شرایط وقتی دولت به مردم خود رحم نمیکنه میتوان از ترامپ وبولتون وپومپیو گله کرد؟!