۰
دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۶
#حرف_ساده_امروز

چند نکته درباره "حق" ورود بانوان به استادیوم

ماجرای ورود زنان به ورزشگاه آزادی برای فینال لیگ قهرمانان فوتبال آسیا، ماجرای عجیبی است. برخی می گویند بانوان را گزینشی به استادیوم راه دادند و بانوان در اعتراض به این موضوع نباید به استادیوم می رفتند...
چند نکته درباره "حق" ورود بانوان به استادیوم
ماجرای ورود زنان به ورزشگاه آزادی برای فینال لیگ قهرمانان فوتبال آسیا، ماجرای عجیبی است. برخی می گویند بانوان را گزینشی به استادیوم راه دادند و بانوان در اعتراض به این موضوع نباید به استادیوم می رفتند. هرچند برخی بانوان هم با سماجت و اصرار و پافشاری، با اینکه اسمشان در لیست بانوان گزینش شده نبود، به استادیوم راه پیدا کردند و بیست دقیقه بعد از شروع بازی وارد شدند، اما آنهایی که معتقدند باید بانوان با آزادی کامل وارد استادیوم می شدند و حالا که اینطور نشده، برای جلوگیری از نمایش پیروزی فدراسیون فوتبال در مقابل فیفا، نباید به استادیوم می رفتند بهتر است به این چند نکته توجه کنند.

اول این که نوع بلیت فروشی و ظرفیت ورزشگاه به گونه ای نبود که تعداد بیشتری از بانوان هم به ورزشگاه بروند.

دوم اینکه همین تعداد اندکی هم که به استادیوم رفتند، توسط صداوسیما به رسمیت شناخته نشدند و حتی یک تصویر کوتاه هم از حضورشان در استادیوم در تلویزیون به نمایش درنیامد و این نشان می دهد که هنوز خیلی ها در این کشور همین حق محدود را هم به رسمیت نمی شناسند و بانوان برای احقاق این حق بدیهی خود راه دشواری پیش رو دارند.

سوم اینکه فرض کنید در اعتراض به نبود حق ورود تعداد بیشتری از بانوان به استادیوم، همین عده هم به استادیوم نمی رفتند. چه گشایشی در بن بست ورود بانوان به استادیوم ایجاد می شد؟ آیا تصور می کنید در بین کارمندان زن فدراسیون، هیچ فردی پیدا نمی شد که به خاطر وظیفه سازمانی و به اجبار به استادیوم برده شود؟

چهارم اینکه آنهایی که سهم بیشتری از ورود بانوان به استادیوم می خواهند، تا چه حد برای گرفتن این حق تلاش کرده اند؟ واقعا با این حجم بالای مخالفتها از برخی مراجع تقلید گرفته تا دادستان و حتی رسانه ای مثل صداوسیما، انتظار داریم برای ورود بانوان به استادیوم، فرش قرمز بیندازند؟ 

مطالبه ورود بانوان به استادیوم یک مطالبه جدی است. این خواسته، نه یک امتیاز، که یک حق بدیهی است که سالهاست از آن محروم مانده اند. گرفتن این حق هم کار راحتی نیست. اما می توان با اصرار و پافشاری، به این حق دست یافت. کنار رفتن و در حاشیه نشستن، فایده ای ندارد. برنده این ماجرا، همان بانوانی بودند که گزینش نشده بودند، اما آنقدر پشت در استادیوم ایستادند تا به حقشان رسیدند. حقی که باز هم می توانند بگیرند و هر بار صندلی های بیشتری را در استادیوم به تسخیر خود در آورند. 

#حرف_ساده_امروز را در مردم‌سالاری‌آنلاین پیگیری کنید:
www.mardomsalari.ir
mardomsalari1@
کد مطلب: 97229
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *