۰
جمعه ۴ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۴۹
500 تماشاچی زن، بازی استقلال - مس کرمان را از نزدیک دیدند

زنان در ورزشگاه آزادی

پس از سالها حضور بانوان تماشاچی در یک بازی داخلی فوتبال، به وقوع پیوست؛ موضوعی که سالهاست مطالبه زنان است و البته مخالفت‌های بسیاری در مقابل آن صورت گرفت. واقعیت این است که یکبار در سال 1385 احمدی نژاد دستوری در این خصوص صادر کرده بود اما این امر بلافاصله با مخالفت علما روبرو شد و او کاری از پیش نبرد.
زنان در ورزشگاه آزادی
گروه ورزشی - محمدحسین یزدی: پس از سالها حضور بانوان تماشاچی در یک بازی داخلی فوتبال، به وقوع پیوست؛ موضوعی که سالهاست مطالبه زنان است و البته مخالفت‌های بسیاری در مقابل آن صورت گرفت. واقعیت این است که یکبار در سال 1385 احمدی نژاد دستوری در این خصوص صادر کرده بود اما این امر بلافاصله با مخالفت علما روبرو شد و او کاری از پیش نبرد. اگرچه در آن سالها چنین خواسته ای مثل امروز فراگیر نشده بود، اما بهر حال آن اتفاق نشان داد که نمی‌توان به راحتی زمینه این کار را فراهم کرد. شاید یکی از مسائلی که به پذیرش این امر کمک کرد، فشار فدراسیون جهانی فوتبال برای این امر باشد؛ موضوعی که می‌تواند به محرومیت‌هایی برای فوتبال ایران منجر شود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در دوره فراگیری کرونا، این فشار فیفا برای حذف ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال با توجه به برگزاری مسابقات بدون حضور تماشاچی بی اثر شده بود اما پس از آن مسئولان تصمیم گیرنده امر نتوانستند از زیر این موضوع شانه خالی کنند؛ و این در حالی بود که به نظر می‌رسد مخالفت بعضی از علما با این موضوع مشکل اصلی دولت باشد. یکی از اصلی‌ترین مخالفان این موضوع ایت الله علم الهدی امام جمعه مشهد و پدر همسر ابراهیم رئیسی است. او در سال 1396 و بعد از حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای مسابقات والیبال علم الهدی در اعتراض شدیدی نسبت به مسئولان وزارت ورزش و برگزار کنندگان مسابقات والیبال اظهار داشت: اینکه یه عده دخترو پسر دور هم جمع شوند و بهانه تماشای مسابقه والیبال هیجان کاذب نشان بدهند و دست و سوت بزنند این ابتذال است. مخالف در این زمینه البته به این یک مورد محدود نبود و هر گونه حضور بانوان در ورزشگاه‌ها بخصوص ورزشگاه مشهد ار در بر می‌گرفت.
اوایل آبان سال گذشته رسانه‌های مختلف از قول دبیرکل فدراسیون فوتبال خبر دادند در صورت تصویب مجلس برای همیشه ورود زنان به ورزشگاه‌ها آزاد می‌شود. این رسانه‌ها به نقل از حسن کامرانی فر دبیرکل فدراسیون فوتبال نوشتند: «طرح ورود زنان به ورزشگاه به مجلس ارائه شده که با تصویب این طرح حضور زنان در ورزشگاه‌ها آزاد می‌شود.» پس از انتشار این خبرها رسانه‌ها و فضای مجازی روی دو نکته تاکید داشتند: یکی اینکه اساساً مفاد این طرح چیست و آیا مجلس اصلا اجازه می‌یابد به این موضوع وارد شد و سپس شورای نگهبان به آن رأی می‌دهد یا نه. ثانیا آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد که این روزها تعریف‌های عجیب و غریب از دولت دامادش می‌کند، جطور با این موضوع روبرو خواهد شد؟ شاید همین توجه رسانه‌ها باعث شد که یک روز پس از اعلام خبر دوم، دبیرکل فدراسیون فوتبال توضیح داد که خبر «ارائه طرح ورود زنان به ورزشگاه‌ها به مجلس» صحت ندارد. با این حال در آذرماه سال قبل انسیه خزعلی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده ضمن اعلام حمایت خود از حضور تماشاگران «زن» در بازی با عراق گفت که زنان برای تماشای این بازی در ورزشگاه حضور خواهند داشت. خزعلی در حاشیه «مراسم بدرقه تیم ملی فوتبال بانوان به جام ملت‌های فوتبال آسیا» در پاسخ به اینکه از حضور تماشاگران خانم در دیدار با عراق حمایت می‌کنید؟ گفت: بله و ان‌شاءالله زنان در بازی با عراق حضور پیدا می‌کنند.
بهمن ماه تعدادی از زنان بازی ایران و عراق را در ورزشگاه تماشا کردند اما این شائبه وجود داشت که آنها گزینشی وارد ورزشگاه شده اند و امکان خریداری بلیت و حضور در ورزشگاه برای همه زنان وجود نداشت. با این همه نفس حضور آنها در ورزشگاه، به معنی شکستن تابویی بود که شکل گرفته بود.
روز پنج شنبه گذشته تیم‌های فوتبال استقلال و مس کرمان در چارچوب هفته سوم لیگ برتر به مصاف یکدیگر رفتند؛ اما برای بسیاری از مردم و رسانه‌ها مهمتر از خود بازی، این موضوع اهمیت داشت که برای این دیدار حدود ۵۰۰ بلیت به بانوان اختصاص داده شد و بالاخره زنان توانستند یک بازی فوتبال را در این ورزشگاه تماشا کنند و به این ترتیب دورانی که بعضی دختران با تغییر چهره سعی می‌کردند به ورزشگاه بروند، پایان پذیرفته است. هچنین به نظر می‌رسد در دوره دولت رئیسی، مخالفت‌هایی که با حضور زنان در ورزشگاه می‌شد هم دیگر شنیده نمی‌شود!
استقبال کم نظیری که در فضای مجازی، سایت‌ها و خبرگزاری‌ها از این موضوع شده نشان دهنده اهمیت اجتماعی آن است . همچنین به نظر می‌رسد که نظر حاکمیت در این مورد به طور غیررسمی، اعلام موافقت است و فقط شروطی مثل آماده شدن
زیرساخت‌ها وجود دارد.
کد مطلب: 172753
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *