۰
دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۴۳
«مردم‌سالاری آنلاین» بازارِ داغِ استخراجِ ارزهای دیجیتال را بررسی می‌کند؛

تبِ ارزکاوی در جهان؛ راهِ تازه‌ی کسبِ درآمدِ آنلاین

چندی است که تبِ ارزکاوی یا استخراجِ ارزهای دیجیتال سراسرِ جهان را فراگرفته است.
تبِ ارزکاوی جهان را فراگرفته است.
تبِ ارزکاوی جهان را فراگرفته است.
چندی است که تبِ ارزکاوی یا استخراجِ ارزهای دیجیتال سراسرِ جهان را فراگرفته است.
به گزارشِ «مردم‌سالاری آنلاین»، ارزکاوان در رأس بازارِ ارزهای دیجیتال هستند، چراکه آنان این ارزها را تولید و به بازار عرضه می‌کنند، تراکنشها را ساماندهی کرده، بر جابه‌جاییها و معاملات نیز نظارت می‌کنند، و چنین، وظیفه‌ای همچون بانکِ مرکزی در جهانِ دیجیتال را بر دوش دارند.
ارزکاوان با بهره از دستگاههای ارزکاوی به استخراجِ ارزهای دیجیتال می‌پردازند. دستگاههای ارزکاوی دربردارنده‌ی شماری فراوان پردازنده‌های نیرومند هستند که با گره‌گشاییِ معادلاتِ ریاضی به ارزِ دیجیتال می‌رسند. سپس این ارزها در اختیارِ ارزکاوان قرار می‌گیرد تا هر زمان که اراده کنند آنها را بفروشند.
در این میان، از آنجا که ارزکاوی برپایه‌ی گره‌گشاییِ معادلاتِ دیجیتالی است، ارزکاوی با رایانه‌های خانگی به افزایشِ مصرف و بالا رفتنِ دمای رایانه و سرانجام از کار افتادنِ آنها خواهد انجامید.
با همه‌ی این، برخی بر این باورند ارزکاوی با توجه به مصرفِ بالای برقِ دستگاههای ارزکاو صرفه‌ی اقتصادی ندارد، به ویژه در ایران که بهای برق بالاتر از میانگینِ جهانی است.
 
ارزکاویِ تارنماهای ایرانی و پایمالیِ حقوقِ شهروندی
به جز استفاده از دستگاههای ارزکاو راهِ دیگر استخراجِ ارزهای مجازی بهره از توانِ پردازشیِ رایانه‌ای بازدیدکنندگانِ تارنماها یا وب‌سایتها است. این کار که غیرِ قانونی است، متأسفانه نمونه‌هایی از آن در ایران نیز مشاهده شده است که شرکتهایی نامدار، خصوصی و دولتی، از دستگاهِ بازدیدکننده به عنوان یک ابزارِ ارزکاو بهره گرفته‌اند و از این راه حقوقِ شهروندان را زیرِ پا گذاشته‌اند.
این
برخی بر این باورند ارزکاوی با توجه به مصرفِ بالای برقِ دستگاههای ارزکاو صرفه‌ی اقتصادی ندارد، به ویژه در ایران که بهای برق بالاتر از میانگینِ جهانی است
امر حتی صدای وزیرِ ارتباطات، آذری جهرمی، را نیز درآورد و وی در توییتی خبر از پیگیریِ حقوقی این مسئله داد و نوشت: «استفاده از پردازنده‌ی رایانه‌ی مردم برای ارزکاویِ مجازی، کاری غیرِ اخلاقی است و مدیرانِ وب‌سایتها باید نسبت به حقوقِ شهروندان توجه نمایند. بررسیها حاکی از «هک نشدنِ» برخی وب‌سایتهای پرمراجعه‌ی آلوده به دزدکدها است. سازمانِ فناوریِ اطلاعت مسئولِ جمع‌آوریِ ادله برای پیگیریِ حقوقی شده است.»
 
ارزکاوی در جهان
در آغاز، به کارگیریِ ارزهای دیجیتال در بسیاری از کشورها ممنوع اعلام شد؛ چراکه مبداء و مقصدِ پولهای جابه‌جا شده با این ارزها ناشناس است و این زمینه‌ای امن را برای سوداگران و قاچاقچیانِ ارز، ترس‌‌افکنان یا تروریستها، باندهای موادِ مخدر و اسلحه فراهم می‌کند که نهادهای امنیتی و اطلاعاتی امکانِ ردگیری این ارزها را ندارند. همین امر باعث شده است که هنوز نیز برخی از کشورها ارزهای دیجیتال را قانونی ندانند.
 
تجربه‌ی ونزوئلا؛ کشوری که در هر خانه‌اش یک دستگاهِ ارزکاو هست
هنگامی که «اوپک»، در سالِ ۱۹۶۰، به رهبریِ ایران، راه‌اندازی شد، ونزوئلا یکی از پنج کشورِ عضوِ این سازمانِ کشورهای صادرکننده‌ی نفت بود. پس از یک دهه، ونزوئلا چنان ثروتمند شد که تولیدِ ناخالصِ داخلی‌اش بسیار بیشتر از همسایگانش گردید. با همه‌ی این، ونزوئلا، از سالِ ۲۰۱۳، به علتِ بی‌کفایتیِ مسئولانش، دچارِ رکودِ اقتصادی شد و سال به سال در این گرداب چنان فرورفت که  تورمِ اقتصادی‌اش در سالِ ۲۰۱۶ به بیش از ۴۶ هزار درصد رسید، و هم‌زمان، بولیوار، واحدِ پولِ ونزوئلا، چنان بی‌ارزش گردیده است که هنگام‌ جابه‌جاییِ پول به جای شمردنِ
ارزکاوی به عنوان یکی از راههای دور زدنِ تحریمهای امریکا روی میز مسئولانِ کشور است. بر همین پایه، اخیرا استخراجِ ارزهای رمزنگار در کشورمان قانونی و به عنوان یک صنعت شناخته شده است
اسکناسها آنها را وزن می‌کنند، و امروزه این کشورِ ثروتمند به کشورِ گرسنگان بدل شده است.
در این بحبوحه‌ی بی‌ارزش شدنِ بولیوار، ونزوئلاییها رو به ارزکاوی آورده‌اند که درآمدی بالا نصیبشان می‌کند. اگر کسی واردِ یک خانه‌ی ونزوئلایی شود نخستین چیزی که به چشمش می‌خورد یک ماشینِ ارزکاوی است. این دستگاهها که هفت روزِ هفته و ۲۴ ساعتِ شبانه‌روز به کار مشغول‌اند روزی دهها دلار برای صاحبانشان استخراج می‌کنند که روشی موفقیت‌آمیز در کسبِ درآمدِ دلاری در کشوری با اقتصادِ از پای درآمده و بحران‌زده است.
یکی از مهم‌ترین مولفه‌های موفقیتهای ارزکاوان در ونزوئلا برق بسیار ارزان و نزدیک به رایگان در این کشور است.
 
مسئله‌ی ارزکاوی در ایران
در حال حاضر، ارزکاوی به عنوان یکی از راههای دور زدنِ تحریمهای امریکا روی میز مسئولانِ کشور است. بر همین پایه، اخیرا استخراجِ ارزهای رمزنگار در کشورمان قانونی و به عنوان یک صنعت شناخته شده است.
همچنین، افتِ ریال، در کنارِ همه‌ی گرفتاریهایش، فرصتی زرین برای صادرکنندگان فراهم آورده است، اما از آنجا که صادرکنندگانِ ایرانی امکانِ جابه‌جاییِ پول را ندارند این فرصت نیز از دست رفته می‌نماید. در این میان، ارزکاوی تنها صنعتی است که می‌تواند ریال را به ارزهای رمزنگارِ جهان‌روا تبدیل کند. بازگشتِ سرمایه از همان آغاز آن‌هم به گونه‌ی ارزی، فعالیت در همه‌ی روزهای سال، راه‌اندازیِ کوتاه‌زمان از جذابیتهای این بازار برای سرمایه‌گذاران است.
کنون باید چشم انتظارِ بانکِ مرکزی ماند و دید که با اعلامِ سازوکارهای ارزهای رمزنگاری شده تحولاتِ این بازار در کشور به کدام سو خواهد رفت.
 
 
کد مطلب: 100118
برچسب ها: ارز آنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *