۱
دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۰۷
پیامدهای بمب گذاری های مرگبار عید پاک

اینجا سریلانکا؛ خبری از گردشگران نیست!

بمب گذاری های مرگباری که سریلانکا را در یکشنبه عید پاک مورد حمله قرار داد، بسیاری از گردشگران خارجی را از رفتن به این کشور جزیره ای بر حذر داشته است.
سریلانکا پس از بمب گذاریهای عید پاک با بحران کمبود گردشگر مواجه شده است.
سریلانکا پس از بمب گذاریهای عید پاک با بحران کمبود گردشگر مواجه شده است.
بمب گذاری های مرگباری که سریلانکا را در یکشنبه عید پاک مورد حمله قرار داد، بسیاری از گردشگران خارجی را از رفتن به این کشور جزیره ای بر حذر داشته است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،راهنمای سفر لونلی پلنت (به معنای سیاره تنها: انتشاراتی مخصوص کتاب‌های راهنمای مسافرت) از کشور سریلانکا در رده های نخست برای مسافران در سال 2019 نام برده بود. کشوری که با سواحل زیبا، مخروبه های باستانی، حیوانات وحشی و پارک ها شناخته شده است.  
اما در 21 ماه آوریل، بیش از 250 نفر در چندین حمله بمب گذاری شده در کلیساها و هتل ها کشته شدند. در این میان 45 گردشگر خارجی از کشورهای چین، اندونزی، آمریکا و بریتانیا حضور داشتند. داعش مدعی شده که انفجار ها کار این گروه بوده و مسئولیت آن را پذیرفته است.
 از زمان رخ دادن این حملات، سفر گردشگران خارجی به این کشور شدیدا کمرنگ شده است. در واقع بمب گذاری های انتحاری سازماندهی شده در 21 آوریل نه تنها زندگی ها را نابود کرد بلکه معیشت سریلانکایی هایی را که کار آنها وابسته به گردشگری بود تحت تاثیر قرار داد. یکی از این افراد محمد ماسفلیک صاحب یک مغازه فروش سوغات در گاله(یکی از مکان های دیدنی سریلانکا) است؛ مغازه ای که پر از حکاکی های چوبی، نقاشی های محلی و کارت پستال ها است. اوگفت: من یک دانه از آنها را هم نفروخته ام، گردشگری نیست و ما در یک بحران بزرگ قرار داریم.
مقامات حوزه گردشگری سریلانکا می گویند تعداد زیادی از گردشگران خارجی که برای سفر به این کشور طی ماه های آینده برنامه ریزی کرده بودند، برنامه های خود را لغو کرده اند. مقامات گزارش داده اند که در مجموع ورود گردشگر به سریلانکا حدود 80 درصد از زمان بمب گذاری ها کاهش یافته است.  
صنعت گردشگری حدودا 4.9 درصد از تولید ناخالص ملی سریلانکا را تشکیل می دهد. در سال 2018 دو میلیون و سیصد هزار گردشگر از این جزیره بازدید کردند که آورده ای حدودا 4.4 میلیارد دلاری برای این کشور داشته است که این رقم نسبت به سال 2017 نزدیک به 12 درصد افزایش داشته است.  
کارشناسان این صنعت می گویند که میزان اشتغال هتل ها در سراسر جزیره 85 درصد کاهش یافته و بیشتر سواحل، رستوران ها و مغازه ها در محیط های مورد توجه گردشگران هم اکنون خالی است.  
تعداد زیادی از مسافران خارجی معمولا از هیکادوا واقع در ساحل جنوب غربی بازدید می کنند. این منطقه از لحاظ شرایط موج سواری مناسب و آب تمیز برای غواصی تفریحی شناخته شده است. خبرگزاری آسوشیتد پرس از این منطقه در روزهای اخیر گزارشی تهیه کرد: تنها تعداد محدودی از 27 هتل این منطقه هنوز باز بودند و بیشتر عذاخوری ها در سراسر 6 کیلومتری ساحل بسته بودند.
هتل ساحل هیکادوا یکی از مکان هایی است که هنوز فعالیت می کند. در روز بمب گذاری تمام 50 اتاق مهمانان پر بود، هم اکنون تعداد کمی از افراد آنجا حضور دارند. سنجوانی یکی از کارکنان هتل می گوید: این یک فاجعه واقعی است، ما اکنون نمی دانیم باید چه کنیم، از روز حمله تاکنون 31 هزار دلار کسب و کار ما ضرر دیده است و از دست رفتن درآمد، هتل را مجبور کرده که نیمی از کارکنان خود را به خانه بفرستد.
سنجاونی افزود: هیچ نگرانی برای مقامات صنعت گردشگری ما بزرگ تر از ممنوعیت صادر شده سفر به سریلانکا توسط چند کشور بعد از حملات نیست. ممنوعیت سفر نگرانی اصلی ما است و تا زمانی که این از بین نرود یا کم نشود، ما نمیتوانیم تبلیغات بازاریابی برای جذب گردشگر را از سر بگیریم.
او خاطر نشان کرد: اگر این ممنوعیت ها به زودی برداشته شود ما امیدواریم وضعیت را امسال به حالت اولیه برگردانیم در غیر این صورت قطعا سال آینده اوضاع به شرایط سابق باز خواهد گشت.
برخی از مقامات گردشگری می گویند که خسارت به صنعت بعد از این بمب گذاری ها بدتر از جنگ داخلی 26 ساله "ببرهای آزادی بخش تامیل ایلام" (یک گروه جدایی طلب نظامی در سریلانکا) و حکومت است که یک دهه پیش به پایان رسید زیرا حداقل آن موقع خشونت بیشتر شامل شمال کشور می شد اما در حال حاضر هیچ بخشی از جزیره از انفجارات در امان نمانده و همه جا تحت تاثیر قرار گرفته است.
پونمپروما متصدی شرکت هتلینگ "هیکا ترنز" یکی از خوش شانس ها است. او می گوید: در حالی که گردشگران خارجی عمدتا از سریلانکا دوری کرده اند، کسب و کار ما به دلیل استفاده بسیاری از افراد محلی از هتل، زنده مانده است به طوریکه برخی از روزها دو سوم هتل های شرکت پر می شوند.
اوکواتا رئیس انجمن هتل های سریلانکا است. او گفت: به عنوان کوششی برای رسیدن کشور به مقصد، بسیاری از هتل ها نرخ تبلیغی خود را 30 الی 50 درصد پایین تر اعلام می کنند.
یکی از گردشگران ساحل هیکودوا که با آسوشیتد پرس گفت و گو کرد،  مانند سایر گردشگران در این محیط به نظر نمی رسد. اَلکسی کونچاینکو یک مربی ورزشی از اکراین است.او آب نارگیل تازه خورد و از ساحل آفتابی لذت برد. او در این گفت و گو بیان کرد: انفجار بمب می تواند در هر زمان و هر مکانی رخ دهد، من از اینجا بودن نترسیدم! سریلانکا یک کشور فوق العاده است. این اولین دیدار من از این کشور بود و من قصد دارم به دوستانم برای آمدن به این کشور توصیه کنم.
در نهایت خواسته های صنعت گردشگری سریلانکا از مقامات روشن است: تضمین شاخص های امنیتی سخت گیرانه در مکان ها که بازسازی اعتماد برای بازدید کنندگان بالقوه ایجاد شود، همچنین تحت فشار قرار دادن سیاستمداران برای کنار گذاشتن تفاوت ها و اتخاذ رویکرد دوجانبه( مورد حمایت دو جناح) برای امنیت ملی و اقدام سریع برای آنکه ممنوعیت های صادر شده برای سفر به سریلانکا برداشته شود.
 
ترجمه: محمد جواد موسوی زاده
منبع اصلی : Associated Press (AP)  - تاریخ انتشار: May 16, 2019
 
کد مطلب: 108392
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *