۰
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۵۰

افزایش آمار بیماری روانی در سایه غفلت همیشگی مسئولان

افزایش آمار بیماری روانی در سایه غفلت همیشگی مسئولان

آمار بیماران روانی در ایران زیاد شده، اما این آمار هم مثل سایر آمارهای نگران کننده صرفا با هشدار چند کارشناس ختم به فراموشی می‌شود و یک ضایعه اجتماعی دیگر در غفلت جامعه و مسئولان رشد می‌کند.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، آیا دقت کرده‌اید که چرا اغلب مردم با کوچک‌ترین فشار کنترل خود را از دست می‌دهند و زبان به دشنام و دست به خشونت می‌گشایند؟! بسیاری از کارشناسان معتقدند کاهش کنترل رفتار اجتماعی یکی از نشانه‌های کثرت بیماری روانی در جامعه است. آمار مربوط به افسردگی و بیماری‌های روانی در ایران سیر نگران کننده‌ای پیدا کرده است. طبق آمار رسمی حدود ۲۳ درصد ایرانی‌ها بیمار روانی هستند، اما این آمار رسمی اولا بسیاری از بیماری‌های خیف روانی را نادیده گرفته و ثانیا بر اساس مراجعه‌هاي مردم شکل گرفته است. رفتن پیش مشاور و روانشناس به ویژه در شهرهای کوچک و مناطق روستایی چندان باب نیست و حتی با فشار و برخورد اجتماعی روبروست. این پدیده حتی در شهرهای بزرگ هم رایج است و به همین دلیل نمی‌توان چندان به این آمار رسمی اعتماد کرد و احتمالا آمار بیماران روانی در ایران بسیار بالاتر از اینهاست. دلایل زیاد دیگری هم وجود دارد که باعث می‌شود کارشناسان میزان مبتلایان را بیشتر بدانند. یکی از این دلایل آشنا نبودن مردم با اختلالات رواني است. انجمن روانپزشکان چنین مواردی را «اختلال‌های خاموش روانی» مي‌نامد. به این معنا بسياري از افراد در جامعه از اختلالات روانی آگاهي ندارند. از طرف دیگر بسیاری از مردم با نگرانی از انگ و نگاه «بيماري رواني» به مراكز درماني مراجعه نمي‌كنند.
افسردگي در كمين مردم
سازمان جهاني بهداشت در بيانيه جديدی اعلام كرده که موضوع جهاني امسال سلامت روان با عنوان «افسردگي: يك بحراني جهاني» انتخاب شده است. به گفته اين سازمان در حال حاضر بيش از ۳۵۰ ميليون نفر از مردم جهان از افسردگي رنج مي‌برند. دبیر انجمن روانپزشکان ایران هم می‌گوید افسردگی و اضطراب همانند آمار جهانی، شایع‌ترین اختلال روانی در کشور به شمار می‌رود. در عین حال کارشناسان درباره کم و کیف بیماری روانی در کشور معتقدند که هرچند آمار اختلالات روانی در کشور با متوسط آمار جهانی، همخوانی و همسویی دارد، اما طی سال‌های اخیر شیوع اختلالات روانی از جمله افسردگی در کشور افزایش یافته است. آلودگی های صوتی، گرانی و مسایل اقتصادی و معیشتی، حداقل حضور والدین شاغل در منزل، کم شدن ارتباط خانواده و کاهش احساس امنیت جامعه به دلیل افزایش هزینه‌ها موجب افزایش شیوع افسردگی در جامعه نسبت به ۱۰ سال گذشته شده است. بر اساس مطالعات انجام شده وزارت بهداشت، بین سال‌های ۹۰ تا ۹۴ حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از جمعیت کشور دچار مشکلات روانی می‌شوند. در سال‌هاي اخير وزارت بهداشت بارها به شيوع بيماري‌هاي رواني در ايران هشدار داده و حتي پيش‌بيني كرده كه به تدريج اختلال‌هاي رواني رتبه نخست را در ميان بيماري‌هاي مردم ايران به خود اختصاص مي‌دهد. مدتي قبل هم مدیر دفتر سلامت روانی وزارت بهداشت گفته بود كه در خوش‌بینانه‌ترین حالت اختلال‌های روانی در یک پنجم کل ايراني‌ها شيوع پيدا كرده كه سهم زنان ۲۶ درصد و مردان ۱۵ درصد است. مدير يكي از بيمارستان‌هاي روانپزشكي گفته كه ۱۰ تا ۱۵ درصد مردم كشور به بيماري افسردگي مبتلا هستند كه بيشتر اين افراد را زنان تشكيل مي‌دهند. به گفته يك استاد دانشگاه هم تمامی تحقیقات روانپزشکی‌، روان‌شناسی و روانکاری نشان ‌می‌دهد که ضریب افسردگی در جامعه به ویژه در بین زنان افزایش پیدا کرده و اگر ضریب افسردگی در گذشته ۵ درصد بوده، الان به ۱۰ درصد رسیده است. در عين حال کارشناسان هشدار مي‌دهند كه نسل آينده هم از اين بيماري در امان نيست. به گفته رییس انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان بر اساس مطالعات گسترده‌ای که در سطح کشور انجام شده ۱۵ تا ۲۵ درصد افراد زیر ۱۸ سال دچار مشکلات روانی هستند. افسردگی توان انسان‌ها برای رویارویی با چالش‌های روزانه زندگی را از بین می‌برد و غالباً موجب ایجاد جدایی خانواده‌ها، ترک تحصیل و از دست دادن شغل می‌شود. در شدیدترین موارد مردم دست به خودکشی می‌زنند. به هرحال اگر مسئولان دست روی دست بگذارند، آماج بیماری‌های روانی، جامعه را بیش از این مورد حمله قرار می‌دهد.

کد مطلب: 10883
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *