۱
سه شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۱۶
یک مقام رسمی دولت ژاپن:

هدف نخست‌وزیر ژاپن، میانجی‌گری بین ایران و آمریکا نیست

مقام ژاپنی در پاسخ به مردم سالاری آنلاین: در مورد واردات نفت ایران، دولت ژاپن تصمیم‌گیری نمی‌کند
یک مقام مسئول در دولت ژاپن گفت که هدف شینزو آبه، نخست وزیر این کشور، از سفر به تهران، «در مقطع کنونی، میانجی‌گری بین ایران و آمریکا نیست».
هدف نخست‌وزیر ژاپن، میانجی‌گری بین ایران و آمریکا نیست
یک مقام مسئول در دولت ژاپن گفت که هدف شینزو آبه، نخست وزیر این کشور، از سفر به تهران، «در مقطع کنونی، میانجی‌گری بین ایران و آمریکا نیست».
به گزارش مردم سالاری آنلاین، یک مقام مسئول در دولت ژاپن در جلسه اطلاع‌رسانی با تعدادی از خبرنگاران در محل سفارت ژاپن در تهران گفت که هدف اصلی نخست وزیر ژاپن از سفر به ایران، کمک به «کاهش تنش‌ها در خاورمیانه» است. وی عنوان کرد که «نخست‌وزیر آبه در مقطع فعلی، تصمیمی بر میانجی‌گری و وساطت بین ایران و آمریکا» ندارد.
این مقام دولتی در پاسخ به سوال خبرنگار مردم سالاری آنلاین، که آیا دولت ژاپن به‌منظور بهره‌مندی ایران از منافع برجام، قصد دارد با نادیده گرفتن تحریم‌های آمریکا، به واردات نفت از ایران ادامه دهد، عنوان کرد: «ژاپن به‌طور کاملاً منسجمی به برجام متعهد است و از توافق هسته‌ای حمایت می‌کند. تصمیم‌گیری در مورد واردات نفت ایران برعهده شرکت‌های ژاپنی است و از آنجا که این شرکت‌ها خصوصی هستند، دولت ژاپن تصمیم‌گیر در این حوزه نیست و این شرکت‌های ژاپنی هستند که در این مورد تصمیم‌گیری و اقدام می‌کنند».
وی همچنین در مورد برنامه نخست وزیر ژاپن در تهران گفت: نخست وزیر ژاپن عصر فردا (چهارشنبه 22 خرداد) با حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیدار می‌کند و صبح روز پنج‌شنبه (23 خرداد) نیز با مقام معظم رهبری دیدار خواهد کرد.
این مقام رسمی دولت ژاپن گفت که سال 2019 سال مهمی برای دیپلماسی ژاپن است چرا که اجلاس گروه 20 نیز امسال در ژاپن برگزار می‌شود و به احتمال قوی، شینزو آبه نخست وزیر ژاپن، در این اجلاس نیز با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، دیدار دوجانبه خواهد داشت. وی گفت احتمال دارد نخست وزیر ژاپن در دیداری که در حاشیه نشست گروه 20 که در اواخر ماه جاری میلادی در اوساکا ژاپن با ترامپ خواهد داشت، موضوع ایران را هم مطرح کند و سران دو کشور ژاپن و آمریکا درباره وضعیت ایران، گفتگو کنند.
وی همچنین به اهمیت خاورمیانه در امنیت انرژی ژاپن اشاره کرد و گفت: «ایران نقطه کانونی ثبات در منطقه خاورمیانه است و این منطقه اهمیت حیاتی برای امنیت انرژی ژاپن دارد». وی گفت ایران یکی از قدرت‌های بزرگ منطقه است و روابط دیرینه با ژاپن دارد.
این مقام رسمی در دولت ژاپن یادآور شد که امسال نودمین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک بین ایران و ژاپن است و سفر نخست وزیر این کشور که نخستین سفر در 41 سال گذشته است نشان می‌دهد که دو کشور تاریخ طولانی از روابط دیپلماتیک دارند و علاقه‌مند هستند که این روابط را تقویت کنند.
وی گفت در شرایطی که تنش‌ها در منطقه خاورمیانه، گاهی افزایش می‌یابد و گاهی کاهش می‌یابد، ژاپن با ایران در هر سطحی، همکاری خواهد کرد تا تنش‌ها تخفیف یابند.
 
سفری برای اطمینان از بالا نگرفتن تنش‌ها در خاور میانه
از سخنان این مقام رسمی دولت ژاپن، چنین برمی‌آید که هدف اصلی نخست وزیر ژاپن از سفر به ایران این است که اطمینان حاصل نماید که تنش‌ها در منطقه خاور میانه در سطح مهار شده‌ای باقی خواهد ماند و این تنش‌ها به تقابل منجر نخواهد شد. هرگونه تقابل در خاور میانه می‌تواند امنیت انرژی کشوری مثل ژاپن را که شدیداً به واردات نفت وابسته است، به خطر بیاندازد.
هدف نخست‌وزیر ژاپن، به گفته این مقام رسمی دولت ژاپن، در مقطع فعلی میانجی‌گیری و پادرمیانی بین ایران و آمریکا نیست؛ بلکه هدف اصلی ژاپنی‌ها اطمینان از باقی ماندن تنش‌ها در محدوده‌های قابل‌مدیریت، و کمک به کاهش تنش‌ها در خاور میانه است. بسیاری از رسانه‌ها گمانه‌زنی کرده بودند که شینزو آبه به قصد وساطت بین ایران و آمریکا به تهران می‌آید.
از صحبت‌های این مقام رسمی دولت ژاپن، چنین استنباط می‌شد که نخست وزیر ژاپن در وهله نخست از این سفر، اهداف سیاسی و دیپلماتیک را دنبال می‌کند و اهداف اقتصادی چندان در دستور کار دولت ژاپن قرار ندارد. این مقام رسمی گفت که ژاپن هنوز در مورد پیوستن به اینستکس تصمیم‌گیری نکرده است و مهمتر از آن عنوان کرد که مسئولیت عدم واردات نفت ایران توسط شرکت‌های ژاپنی، برعهده دولت این کشور نیست و این خود این شرکت‌ها هستند که در مورد روابط تجاری‌شان با ایران تصمیم می‌گیرند.  
 
کد مطلب: 109261
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *