۰
شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۴۶
مردم‌سالاری آنلاین گزارش می‌دهد

جزئیات فعالیت‌های اقتصادی کمیته امداد

خبرهای غیررسمی حاکی از این است که مرتضی بختیاری، جای پرویز فتاح را می‌گیرد و بر کرسی ریاست کمیته امداد می‌نشیند. مرتضی بختیاری که در دولت احمدی‌نژاد، وزیر دادگستری بوده و سابقه قائم مقامی آستان قدس رضوی را نیز در کارنامه دارد، جای فتاح را خواهد گرفت که ریاست او بر بنیاد مستضعفان تقریباً قطعی شده است. کمیته امداد، در کنار فعالیت‌های حمایتی، فعالیت‌های اقتصادی نیز دارد که باید دید در دوره جدید در فعالیت‌های اقتصادی این نهاد چه تغییراتی صورت می‌گیرد. از فعالیت‌های اقتصادی کمیته امداد چه می‌دانیم؟
از فعالیت های اقتصادی کمیته امداد و شرکت‌های زیرمجموعه آن چه می‌دانیم؟
عکس: مجتمع ولنجک در تهران که توسط کمیته امداد ساخته شده است.
از فعالیت های اقتصادی کمیته امداد و شرکت‌های زیرمجموعه آن چه می‌دانیم؟ عکس: مجتمع ولنجک در تهران که توسط کمیته امداد ساخته شده است.
خبرهای غیررسمی حاکی از این است که مرتضی بختیاری، جای پرویز فتاح را می‌گیرد و بر کرسی ریاست کمیته امداد می‌نشیند. مرتضی بختیاری که در دولت احمدی‌نژاد، وزیر دادگستری بوده و سابقه قائم مقامی آستان قدس رضوی را نیز در کارنامه دارد، جای فتاح را خواهد گرفت که ریاست او بر بنیاد مستضعفان تقریباً قطعی شده است. کمیته امداد، در کنار فعالیت‌های حمایتی، فعالیت‌های اقتصادی نیز دارد که باید دید در دوره جدید در فعالیت‌های اقتصادی این نهاد چه تغییراتی صورت می‌گیرد. از فعالیت‌های اقتصادی کمیته امداد چه می‌دانیم؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، مرتضی بختیاری احتمالاً به زودی با حکم رسمی جایگزین پرویز فتاح در کمیته امداد شود. هنوز هفت ماهی از دوره پنج‌ساله فعالیت پرویز فتاح در کمیته امداد امام خمنی (ره) باقی مانده و او زودتر از موعد رهسپار بنیاد مستضعفان می‌شود. تا این لحظه رسماً تأیید نشده که مرتضی بختیاری سرپرست موقت کمیته امداد خواهد شد یا این‌که برای یک دوره پنج‌ساله ریاست این نهاد را برعهده خواهد گرفت.
آن‌چنان وب‌سایت «الف» گزارش داده است پرویز فتاح با ارسال پیامکی به مدیران استانی کمیته امداد از معرفی مرتضی بختیاری به عنوان رئیس جدید این کمیته خبر داده و از این انتخاب ابراز خرسندی کرده است.
مرتضی بختیاری در دوره نخست ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد استاندار اصفهان بود و در دولت دوم وی، جای غلامحسین الهام را گرفت و وزیر دادگستری شد. وی تحصیلات حوزوی دارد، عمده دوران فعالیت خود را در قوه قضائیه گذرانده، از سال ۷۶ تا ۸۳ رئیس سازمان زندان‌ها بوده و از سال ۹۵ تا ۹۷ نیز قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی بوده است.
 
فعالیت‌های اقتصادی کمیته امداد
عمدتاً این‌گونه تصور می‌شود که منابع کمیته امداد از محل بودجه دولت و کمک‌های مردمی به‌دست می‌آید. این دو، بخش مهمی از منابع کمیته امداد را تشکیل می‌دهند، اما واقعیت این است که به جز کمک‌های مردمی و بودجه تعریف‌شده توسط دولت، خود کمیته امداد نیز فعالیت‌های اقتصادی دارد و این فعالیت‌ها درآمدزایی دارند.
فعالیت‌های اقتصادی کمیته امداد در قالب نهادی با نام مجتمع اقتصادی کمیته امداد امام خمینی (ره) صورت می‌گیرد. مجتمع اقتصادی کمیته امداد، دارای چهار هلدینگ است که هر هلدینگ در حوزه مشخصی فعالیت می‌کند و از چندین شرکت تشکیل شده است.
هلدینگ توسعه دامپروری و کشاورزی امداد در سال ۱۳۶۳ تشکیل شده و در حال حاضر در قالب ۱۰ شرکت، حدود ۱۰۰ واحد کشاورزی و دامپروری را در ۱۶ استان کشور مدیریت می‌کند. از شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ می‌توان به کشت و صنعت بهار رفسنجان، کشت و صنعت امداد سپاهان گلدشت، کشت و صنعت سبزدشت فارس، توسعه کشاورزی و دامپروری زرین دام زاینده رود اصفهان و چندین شرکت دیگر اشاره کرد. این شرکت‌ها در فعالیت‌ها متنوعی از دامداری و پرورش طیور و تولید تخم مرغ گرفته تا زراعت و باغداری و تولید پسته فعال هستند. بنا به اطلاعات منتشرشده توسط هلدینگ توسعه دامپروری و کشاورزی امداد، این هلدینگ یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های کشاورزی و دامداری در کشور است.
کمیته امداد در بخش معدن نیز فعال است و سه شرکت در این حوزه دارد: شرکت معدن فرآور امداد، شرکت تعاونی معدنی امداد و شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی کردستان. شرکت معدن فرآور امداد، کار بهره‌برداری از دو معدن سنگ را برعهده دارد.
کمیته امداد یک هلدینگ در حوزه ساختمان نیز دارد که شرکت عمران ساختمان امداد نام دارد. از پروژه‌های هلدینگ ساختمانی کمیته امداد می‌توان پروژه آجودانیه، پروژه نیاوران ۳، پروژه مجتمع تجاری و اداری طوبی، پروژه ظفر دولتشاد، مجتمع مسکونی ولنجک، مجتمع مسکونی ساسان و غیره اشاره کرد. هلدینگ ساختمانی کمیته امداد چهار شرکت تابعه دارد.
کمیته امداد در حوزه سرمایه‌گذاری در بازار سهام، فعالیت‌های بازرگانی و فعالیت‌های بیمه‌ای نیز فعال است و شرکت توسعه تجارت و سرمایه پایدار امداد، بازوی اجرایی کمیته در این حوزه‌ها است.
علاوه بر این‌ها، کمیته امداد تعداد قابل توجهی نیز املاک در اختیار دارد که قطعاً برای این کمیته، ایجاد درآمد می‌کنند.
 
شفافیت فعالیت‌های اقتصادی کمیته امداد بیشتر می شود؟
شکی نیست که کمیته امداد در دهه‌های گذشته، فعالیت‌های امدادی و حمایتی قابل توجهی داشته است. کمیته امداد مخصوصاً در مناطق محروم، روزانه تعداد زیادی مراجعه‌کننده دارد که دست به دامان این نهاد می‌شوند تا به نحوی از انحا مشکلات آنان را تخفیف داده و با کمک مالی در توانمندسازی آن‌ها ایفای نقش کند.
در کنار این فعالیت‌های حمایتی مفید، به نظر می‌رسد اگر شفافیت بیشتری در فعالیت‌های اقتصادی کمیته امداد ایجاد شود، اعتماد مردم به این نهاد به‌صورت فزاینده‌ای افزایش یابد. میزان کمک‌های مردمی که به کمیته امداد می‌شود، معمولاً اعلام می‌شود، اما گزارشی در این مورد که سود سالانه هر یک از شرکت‌های زیرمجموعه کمیته امداد چقدر بوده، در دست نیست. کمیته امداد متعلق به محرومان جامعه است و طبعاً اموال و شرکت‌های آن نیز متعلق به محرومان جامعه است. اگر شفافیت فعالیت‌های اقتصادی کمیته امداد بیشتر شود و صورت‌های مالی شرکت‌های زیرمجموعه این نهاد و میزان مخارج و درآمدهای آن‌ها، به‌صورت علنی منتشر شود، قطعاً اعتماد عمومی به این نهاد مهم افزایش خواهد یافت.
 
کد مطلب: 111086
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *