۰
يکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۸
«مردم سالاری آنلاین» بررسی کرد

کدام استان‌ها بیشتر با آنفولانزا دست به گریبان هستند؟

آنفولانزا امسال هم میهمان ناخوانده‌ای بود که بسیاری را درگیر خود کرد. آمار رسمی حکایت از جان باختن 81 نفر در کشور دارد. اما شایعات و آمار غیر رسمی نیز دهان به دهان میچرخد و حکایت ترسناکی را بازگو می‌کند.
کدام استان‌ها بیشتر با آنفولانزا دست به گریبان هستند؟
آنفولانزا امسال هم میهمان ناخوانده‌ای بود که بسیاری را درگیر خود کرد. آمار رسمی حکایت از جان باختن 81 نفر در کشور دارد. اما شایعات و آمار غیر رسمی نیز دهان به دهان میچرخد و حکایت ترسناکی را بازگو می‌کند.
به گزارش «مردم سالاری آنلاین» حدود سه هفته از آغاز موج آنفولانزا در کشور می‌گذرد. بیماری واگیرداری که علائمی مشابه با سرماخوردگی دارد و همین موضوع تشخیص آن را برای مبتلایان دشوارتر کرده است. سرفه‌های خشک، گلو درد، کوفتگی بدن، بی‌حالی و تب بیش از 39 درجه از علائم این بیماری است و بیماری معمولا بین دو تا هفت روز ادامه می‌یابد.
گفته می‌شود این بیماری علاوه ‌بر منطقه خاورمیانه و کشور ما، در کشور‌های اروپایی نیز گستره زیادی داشته و بسیاری را مبتلا کرده است. پیش بینی می‌شود که با توجه به کاهش شیوع بیماری، هفته جاری و هفته آینده موارد ابتلا با کاهش چشمگیر همراه باشد. براساس برآورد سازمان جهانی بهداشت سالانه حدود ۳ تا ۵ میلیون نفر به بیماری آنفولانزا مبتلا شده و از این تعداد حدود ۲۹۰ هزار تا ۶۵۰ هزار نفر در جهان در اثر ابتلا به آن جان خود را از دست می‌دهند.
به گفته معاون بهداشت وزیر بهداشت در هفته گذشته ۸ هزار و ۳۳۳ نفر به مبتلا به آنفلوانزا مراکز درمانی مراجعه کرده اند و در مجموعه آمار مبتلایان به آنفلوانزا به بیش از ۱۲ هزار نفر رسیده است.
 
استان‌های درگیر آنفولانزا
در هفته‌های گذشته از سوی مسئولین وزارت بهداشت اعلام شد که استان‌های قزوین، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گلستان، سمنان، اصفهان، کرمانشاه و تهران بیشترین درگیری را با آنفولانزا داشته‌اند. همچنین معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: بیشترین مرگ و میر بیماری آنفولانزا در کشور مربوط به استان‌های تهران، مازندران، کرمان و آذربایجان شرقی است و میزان مرگ و میر در خراسان رضوی در این ارتباط ۱۲ نفر بوده است.
در اصفهان، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی از ابتلای ۶۸ نفر به آنفلوانزا خبر داده بود که  متاسفانه ۱۰ نفر از آنها در این استان فوت کرده‌اند. مسئولین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین مدعی شده‌اند که تعطیلی مدارس این استان به علت آلودگی هوا بوده و هیچ علت دیگری نداشته است. جان‌باختگان ناشی از آنفلوآنزا در اصفهان از همه گروه‌های سنی و بیشتر از افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف مانند کودکان، سالمندان و مبتلایان به سرطان و دیابت بودند.
کرمان جزو پنج استانی است که بالاترین میزان مبتلایان به آنفلوآنزا را در کشور داشته است. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت نیز اعلام کرده است که ۶ نفر در اثر بیماری آنفلوآنزا در جنوب کرمان فوت شده‌اند. ابتلا به آنفلوآنزا در بیمارستان‌های کرمان کاهش یافته است.
در تکاب از توابع استان آذربایجان غربی نیز دو روز مدارس به دلیل شیوع آنفولانزا تعطیل شد. رئیس آموزش و پرورش تکاب اعلام کرده بود که برای پیشگیری از شیوع بیماری و گسترش آن میان دانش‌آموزان شهری و روستایی این تصمیم گرفته شده است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز از مرگ ۱۰ نفر بر اثر ابتلا به آنفولانزا در آذربایجان‌شرقی خبر داد. مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی اما در خصوص برخی اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر علت عموم تعطیلی مدارس استان به خاطر آنفلوآنزا، گفته بود که ما تفاهم با علوم پزشکی داریم تا در شرایط بحرانی به ما اعلام کنند و تاکنون چنین گزارشی به دست ما نرسیده است.
در استان گلستان نیز هفتم نفر بر اثر ابتلا به آنفولانزا جان باختند. ادارات کل آموزش و پرورش و بهزیستی گلستان نیز با هدف پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزا، مدارس این استان را به مدت چهار روز تعطیل اعلام کردند. این تصمیم در کارگروه سلامت استان گلستان اتخاذ شده و شامل همه مقاطع تحصیلی بود.
۴۶ نفر مبتلا به آنفولانزا نیز در قزوین بستری و تحت مراقبت هستند و پنج مورد نیز بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند. مدارس استان قزوین نیز به دلیل اوج شیوع آنفلوانزای فصلی و برای حفظ سلامت دانش آموزان در مقاطع پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه اول در همه مناطق استان دو روز تعطیل شده بود. رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین اعلام کرده است که این بیماری در استان تحت کنترل است.
استان مازندران از استان‌هایست که بیشترین تعداد فوتی‌ را داشته، اما در آخرین اخبار آمده است که دستکم ۳۵۰ نفر راهی بیمارستان شدند و مرگ ۶ نفر هم بر اثر این بیماری تایید شده است.
در حالی که استان سمنان از استان‌های درگیر با آنفولانزا عنوان شده است، اما ما آمار و اخباری از این استان به دست نیاوردیم. استان کرمانشاه نیز استان دیگری بود که از آن به عنوان استان درگیر آنفولانزا اسم برده شده بود اما در تنها خبر که از این استان منتشر شده آمده است که با بستری شدن تعدادی از شهروندان مبتلا و درمان آن‌ها در بیمارستان‌های استان، اوضاع تحت کنترل در آمده است.
نکته جالب اینجاست که هیچ آمار تفکیک شده‌ای از پایتخت وجود ندارد؛ در حالی که گفته می شود تهران بیشترین تعداد فوتی و درگیری با آنفولانزا را داشته است.

افراد در معرض خطر
دو گروه بیش از سایرین در خطر مرگ و میر ناشی از آنفولانزا قرار دارند: کودکان زیر ۵ سال و سالمندان بالای ۶۵ سال. در سه هفته گذشته همواره هشدار داده شده است که افرادی که در میان این دو گروه قرار دارند و مبتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی، ریوی، نقص‌ ایمنی‌، سرطان‌ در مراحل پیشرفته و یا دیابت هستند بیش از سایرین در معرض خطر هستند. تحقیقات نشان داده است که مبتلایان به بیماری‌های قلبی اگر دچار آنفولانزا شوند ۶ برابر بیشتر از حالت عادی در معرض سکته قلبی قرار می‌گیرند.

چرا آنفولانزا باعث مرگ می‌شود؟
آنفولانزا احتمال عفونت ثانویه را افزایش می‌دهد. عفونت ثانویه در کودکان، سالمندان و افراد دچار به بیماری خاص به دلیل ضعف سیستم ایمنی ممکن است با خطرات جدی‌تری همراه باشد. در عفونت ثانویه باکتری‌ها به بدن فرد مبتلا به آنفولانزا ویروسی حمله کرده و با تشدید بیماری و همچنین ایجاد عفونت‌های جدید در حلق، گوش و بینی و همینطور ریه، سبب تضعیف بیشتر سیستم ایمنی شده و به دلیل عدم توانای بدن این افراد در مبارزه با عفونت‌های ویروسی و باکتریایی ممکن است جان خود را از دست بدهند. یکی از راه‌های پیشگیری از مرگ، تزریق واکسن آنفولانزا در ابتدای فصل سرماست. واكسن آنفلوآنزا یک واكسن غیرفعال حاوى ویروس كشته شده آنفلولانزا است. این واكسن دستگاه ایمنى میزبان (گیرنده واكسن) را تحریك مى‌كند تا علیه ویروس آنفلوآنزا پادتن (آنتی‌بادی) بسازد.
همچنین درمان آنفولانزا با آنتی‌بیوتیک امکان پذیر نیست چرا که آنتی‌بیوتیک‌ها قادر به درمان عفونت‌های ویروسی نیستند. تنها در صورت بروز عفونت‌های ثانویه و بنا به توصیه پزشک باید از آنتی‌بیوتیک استفاده کرد. استفاده سرخود و بی‌رویه از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند سبب افزایش مقاومت دارویی در افراد شود. مقاومت باکتری‌ها به آنتی بیوتیک‌ها یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که سلامت انسان عصر مدرن را تهدید می‌کند. بسیاری از دانشمندان بر این باورند که در دهه‌های آینده مقاومت آنتی‌بیوتیکی می‌تواند عامل مهم مرگ و میر انسان‌ها باشد.
از آنجایی که آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی و مسری است، مهم‌ترین مسئله در کاهش و کنترل این بیماری رعایت نکات بهداشتی است. لطفا این روزها بیشتر مراقب خود و اطرافیانتان باشید.
 
کد مطلب: 119692
برچسب ها: آنفولانزا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *