۱
شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۵۴
چرا غلامحسین الهام دوباره سخنگوی دولت شد؟

بازگشت الهام در روزهای بازنشستگی همسرش

فاطمه رجبی همسر غلامحسین الهام، نویسنده کتابی درباره احمدی نژاد با نام معجزه هزاره سوم است
فاطمه رجبی همسر غلامحسین الهام، نویسنده کتابی درباره احمدی نژاد با نام معجزه هزاره سوم است

با تصمیم هیئت دولت در روز چهارشنبه گذشته، غلامحسین الهام یکبار دیگر به عنوان سخنگوی دولت منصوب شد.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، در دوره دولت اول احمدی نژاد ، وی علاوه بر معاونت حقوقی احمدی نژاد ، سخنگوی دولت هم بود اما با پایان دولت نهم ، وی از دولت رفت و به جای وی دولت سه سخنگوی مختلف پیدا کرد. اینکه چه اتفاقاتی افتاده که دولت دوباره الهام را به عنوان سخنگو برگزیده ، با بازخوانی نحوه عملکرد الهام و جانشینانش و حاشیه هایی که وی در سخنگویی داشت ، آشکار می شود.
داستان حاشیه های الهام با خبر کوتاهی در ۱۱ تیر ۱۳۸۶ ، آغاز شد .غلامحسین الهام که در آن روزها سه پست وزارت دادگستري، سخنگويي دولت و عضويت در شوراي نگهبان به عنوان حقوقدان را در اختیار داشت ،رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شد. این اقدام به اندازه ای عجیب بود که در همان زمان حسین شریعتمداری یار دیرینه احمدی نژاد ( که در آن روزها ارادت خود به احمدی نژاد را پنهان نمی کرد ) هم نتوانست تعجب خود را از آن مخفی کند و در روزنامه اش ، کیهان نسبت به شغل چهارم الهام اعتراض کرد! وی در یادداشتی با بيان اينکه خبر انتصاب الهام به اين سمت برايش باورنکردني و عجيب بوده است نوشته است: سخن حق و حرف حساب از هر زباني که بيان شود قابل شنيدن و درخور پذيرفتن است. شريعتمداري به پست هاي دکتر الهام يعني وزارت دادگستري، سخنگويي دولت، عضويت در شوراي نگهبان به عنوان حقوقدان، تدريس در دانشگاه و در نهايت رياست "ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز" اشاره کرده و اظهار داشته است: هريک از مسئوليت هاي وزارت دادگستري، سخنگويي دولت و عضويت در حلقه حقوقدانان شوراي نگهبان به تنهايي مي تواند تمامي وقت و توان يک اصولگراي متعهد را به خود اختصاص دهد و با جرات مي توان گفت انجام شايسته اين چند مسووليت از عهده يک نفر برنمي آيد بنابراين افزودن مسئوليت سنگين و حساس ديگري نظير "رياست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز" به مسووليت هاي پيشين با هيچ منطقي قابل توجيه نيست.
الهام با این حجم کار معلوم بود که چگونه سخنگویی خواهد بود!۲۱ مرداد ماه ۱۳۸۶ ، در حالي که چند روز از اعلام استعفاي وزير صنايع مي گذشت، غلامحسين الهام سخنگوي دولت در مواجهه با خبرنگاران که از وي درباره استعفاي وزير صنايع مي پرسيدند، گفت: «اين مساله را نه مي توانم تاييد کنم و نه رد. چون از اين امر اطلا عي ندارم، اين مساله مربوط به وزير صنايع است». اين درحالي بود که ساعتي بعد مجتبي ثمره هاشمي از قبول استعفاي طهماسبي خبر داد و سپس خبر انتصاب علي اکبر محرابيان به عنوان سرپرست وزير صنايع اعلام شد.
بعدازظهر همانروز همچنين خبر رسيد که غلا محسين نوذري سرپرست وزير نفت شده است و اين در حالي بود که تا پيش از آن هيچ خبري از استعفا يا برکناري وزير هامانه وزير نفت نبود و باز هم الهام سخنگوی دولت خبری در این زمینه نداشت و اعلام نکرد! اين موضوع اگر چه آن روزها تعجب برانگیز بود اما در دولت نهم امر تازه ای نبود ، پيش از آن وزيران تعاون و رفاه هم يکباره برکنار شده بودند و حتی خود ان دو وزیر هم از برکناری یکباره شان شوکه شده بودند . با این حال تغيير وزير نفت از این جهت عجیب بود که این تغییر در آن روزها درحالي صورت گرفت که در دو ماه گذشته مقامات دولتي از اين وزارت براي اجراي سهميه بندي بنزين تقدير کرده بودند! رسانه های در آن زمان تاکید کردند که دولتي که به گرفتن تصميم هاي خلق الساعه و يکباره معروف شده ، بد نبود اگر سخنگويش را هم در جريان اين تغييرات قرار می داد تا اين تصور پيش نيايد که اين گونه تغييرات حتي بدون مشورت با اعضاي اصلي کابينه و يکباره اتخاذ مي شود.
بهرحال احمدی نژاد در ۲۱ مرداد ۱۳۸۶ علي اکبر محرابيان را به سرپرستي وزارت صنايع و معادن و غلامحسين نوذري را به سرپرستي وزارت نفت منصوب کرد. محرابیان پس از سرپرستی وزیر شد و وزیر ماند تا در سال ۱۳۹۰ او نیز به طور ناگهانی از وزارت برکنار شد؛ اما نوذری وزیر نشد و بعد از سه ماه میرکاظمی با معرفی احمدی نژاد و رای اعتماد مجلس وزیر شد که او هم همراه با محرابیان به یکباره برکنار شد !
داستان بی اطلاعی الهام از تغییرات در دولت بازهم ادامه پیدا کرد و در فروردین سال بعد از آن ، او باز هم در مورد برکناری وزیران اقتصاد و کشور ، این خبر را دروغ سیزده دانست اما پس از آن پورمحمدی و دانش جعفری برکنار شدند تا رسانه ها کلا نسبت به بی خبری سخنگویی دولت اطمینان حاصل کنند! الهام پس از آن در توضیحی گفت : بنده اصلاً در آن مصاحبه واژه دروغ سيزده را بكار نبردم بلكه بر اساس متن پياده شده از نوار كه در دسترس خبرنگاران هم هست گفتم: ‹‹خاصيت تعطيلي طولاني مدت رسانه‌ها در اين تعطيلات پيدا كردن سوژه‌هاي لابد داغ بعد از تعطيلات است و رسانه ها هم نياز به استراحت خوبي داشتند. ولي بالاخره سكوت طولاني مدت منجر به سوژه‌ يابي مناسب هم مي گردد. به خصوص سيزدهم ، كه تعطيل بود و بالاخره بايد سناريوي سيزدهي روز هفدهم منتشر بشود. من هم تعجب كردم از فضاي پوشش رسانه‌اي اين خبر در آغاز كار دولت در سال جديد.›› و يكي از خبرنگاران در ميان حرف من پريد و بلند گفت: دروغ سيزده بوده و در خبر برخي‌ها اين كلمه را به نقل از من گفتند. بنده تا روز يكشنبه از اين تغييرات اطلاعي نداشتم ، هر چند خبر احتمال تغييرات در برخي سايت ها از روز پنجشنبه منتشر شده بود ولي در جلسه طولاني روز پنجشنبه هيأت دولت و استانداران كه از صبح تا بعداز ظهر ادامه داشت همه آقاياني كه در مورد آنها شايعه مطرح بود بطور فعال حضور داشتند و حتي آقاي دانش‌جعفري در آن جلسه ضمن ارائه گزارشي از سرمايه‌گذاري در كشور، برنامه‌هاي وزارت اقتصاد را براي هماهنگي و كمك به استان‌ها جهت جذب بيشتر سرمايه‌گذاري تشريح كردند كه به اين موضوع در مصاحبه هم اشاره كردم.
الهام با این سابقه از سخنگویی دولت دست کشید ولی متاسفانه سه نفری که به جای او مشترکا سخنگوی دولت بودند چنان رفتار کردند که الهام دوباره در ماههای آخر دولت ، دوباره سخنگو شود! بدین ترتیب غلامحسین الهام که به عنوان یکی از دلباختگان و دوستان نزدیک محمود احمدی نژاد از آغاز دولت نهم به عنوان سخنگوی دولت انتخاب شد و روش سخنگویی وی به گونه ای بود که نشان داد چقدر دوستی با احمدی نژاد در انتخابش موثر بوده است ، بار دیگر به کنار احمدی نژاد بازگشت؛ آن هم در روزهایی که همسرش فاطمه رجبی؛ نویسنده کتاب « احمدی نژاد ، معجزه هزاره سوم »، دست از کار سیاسی کشیده و به خانه بازگشته است!

کد مطلب: 12637
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *