۱
۱
سه شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۱۹
گزارش «مردم سالاری آنلاین» از جزییات قتل دختر 13 ساله توسط پدر

حکم قصاص دختر در خانه پدری

دختری 13 ساله به دست پدر، آن هم در خواب به شکل فجیعی به قتل رسیده است. می‌گویند پدر دخترک را به جرم دل بستن مجازات کرده؛ دخترک سربریده شده، با داس پدر، به دست پدر، پدر اما قصاص نمی‌شود! چرا؟ چون ولی‌دم است! دخترک را پدر به قتل رسانده، اما در اعلامیه، پدر صاحب عزاست!
آگهی ترحیم رومینا اشرفی پس از قتل توسط پدرش
آگهی ترحیم رومینا اشرفی پس از قتل توسط پدرش
دختری 13 ساله به دست پدر، آن هم در خواب به شکل فجیعی به قتل رسیده است. می‌گویند پدر دخترک را به جرم دل بستن مجازات کرده؛ دخترک سربریده شده، با داس پدر، به دست پدر، پدر اما قصاص نمی‌شود! چرا؟ چون ولی‌دم است! دخترک را پدر به قتل رسانده، اما در اعلامیه، پدر صاحب عزاست!
به گزارش «مردم سالاری آنلاین»، اوایل خرداد ماه بود که خبری دلخراش از قتل دختری 13 ساله در سفید سنگان لمیر از بخش حویق از توابع تالش منتشر شد. دخترک در خواب با داس پدر سر بریده شده بود. قتل ناموسی دختر به دست پدر. پدر بعد از ارتکاب جرم به قتل دخترش اعتراف کرد. اما ماجرا از چه قرار بود؟
 
گناه رومینا چه بود؟
رومینا اشرفی،  متولد ۱۳۸۵ در بخش حویق از توابع شهرستان تالش است، رومینا دلبسته پسری از اهالی همان شهر می‌شود. مخالفت‌های پدر رومینا با ازدواج آنها با دلیل تفاوت فرهنگی دو خانواده آنها را که سن و سال کمی هم داشتند به فکر فرار از منزل می‌اندازد.
رومینا و پسرک بعد از فرار از خانه دستگیر می‌شوند، رومینا که با تعصبات و اخلاق پدر آشنایی داشته درخواست می‌کند که برای حفظ جانش او را به خانواده تحویل ندهند. اما قانونا دخترک به پدر تحویل داده می‌شود.
رسانه‌های محلی نوشته‌اند که با بازگشت رومینا به خانه، جو خانه آرام که نمی‌شود هیچ، بلکه اطرافیان آتش خشم پدر را شعله‌ورتر می‌کنند. خشم پدر جایگزین مهر پدری می‌شود و گلوی دخترک با داس پدر دریده می‌شود! پدر بعد از ارتکاب جرم با در دست داشتن داس از خانه خارج شده و به قتل دخترش اعتراف می‌کند، قاتل بازداشت و به مراجع قضایی سپرده شده است. پدر رومینا بازداشت شده، اما مطابق با ماده ۲۲۰ قانون مجازات اسلامی پدر در جایگاه ولی‌دم در قتل فرزند قصاص نمی‌شود؛ بلکه قصاص تبدیل به دیه و تعزیر می‌شود. البته فعلا باید منتظر مراحل قضائی این پرونده بود.
 
ورود دادستان تالش به ماجرا
حالا پس از وقوع جرم خبر رسیده است که معاون امور اجتماعی بهزیستی گیلان اعلام کرده است که به دلیل ماهیت جرم، دادستان مطابق با ماده ۵ قانون حمایت از کودک و نوجوانان بعنوان مدعی‌العموم ورود پیدا کرده است و بهزیستی نیز به عنوان سازمان دولتی مدافع حقوق کودکان، تمام تلاش‌های خود را جهت احقاق حقوق حقه کودک را جزء وظایف ذاتی خود می‌داند.
رضا جعفری تاکید کرده است که قتل دختر ۱۳ ساله توسط پدر در شهرستان تالش نمونه‌ای از نقض آشکار حقوق کودک توسط فردی است که بیشترین انتظار حمایت و پشتیبانی از او در جهت رشد، تربیت و پرورش صحیح کودک بدلیل فقر آگاهی و وجود باورهای متعصبانه بوده است که سبب جریحه‌دار شدن احساسات مردم شده است. خشونتی که در محیط خصوصی و چهاردیواری خانه و بدور از نظارت نهادها صورت می‌گیرد و چه بسا بسیاری از موارد گزارش نمی‌شود و به همان نسبت فرصت مداخله جهت جداسازی کودک از محیط آسیب و صدمه زننده به حیات کودک و انجام حمایت‌های لازم، به خوبی صورت نمی‌گیرد.
دادستان تالش گفته که کودک‌آزاری یکی از آسیب‌های شایع در همه جوامع اعم از توسعه یافته یا در حال رشد است و کودکان در همه خانواده‌ها، فارغ از ویژگی‌های طبقاتی، درآمدی، تحصیلاتی، قومی و مذهبی بدلیل وابستگی جسمی و مالی به سرپرستان، احساس تملک از سوی والدین نسبت به کودکان، عدم آگاهی والدین از شیوه‌های تربیتی، مشکلات زمینه‌ای مانند وجود تنش‌ها و اختلافات خانوادگی، ابتلا به سوء مصرف مواد و اختلال روانی  در معرض مخاطرات انواع کودک‌آزاری اعم از جسمی، روانی - عاطفی، جسمی، غفلت و بی‌توجهی جنسی هستند. 
 
حکم قصاص دختر در خانه پدری
زنان قربانی قتل‌های ناموسی متهم هستند که شرافت و آبروی خانواده را لکه دار کرده‌اند. اتهامی که توسط مردان خانواده مطرح می‌شود، خودشان قاضی می‌شوند، حکم را صادر می‌کنند و ساعتی بعد مجری اجرای حکم می‌شوند و حکم را اجرا می‌کنند. منطق، حفظ آبرویی است که ریخته شده! اما این آبرو چیست که حفظ آن ارزش ریختن خون دختری به دست پدرش را دارد؟
فرار دختران در شهرهای کوچک از آسیب‌های اجتماعی است که متاسفانه بسیار رخ می‌دهند. قتل ناموسی در پی همین آسیب اجتماعی رخ می‌دهد. گفتن و نوشتن از آسیب‌های اجتماعی نیز همواره سیاه نمایی قلمداد می‌شود
چه بسیارند دخترکان که در سنین کودکی و نوجوانی به دست پدر یا جد پدری به قتل رسیده یا مورد اذیت و آزار قرار گرفته‌اند. مجازات والدین سهل‌انگار، همان ماده پر سرو‌صدایی است که شورای نگهبان در بررسی لایحه حمایت از حقوق کودک و نوجوان به آن واکنش نشان داد، لایحه‌ای که قطعا می‌‌تواند تا اندازه زیادی بازدارنده فجایعی از این دست باشد.
سال‌ها با اکران فیلم «خانه پدری» مقابله شد، بعد از اکران، باز هم توقیف و از نمایش آن جلوگیری شد، با این ادعا که این اتفاقات منسوخ شده و رخ نمی‌دهد، صحنه‌ها دلخراش است و قابلیت پخش ندارد! ماجرای رومینا می‌تواند تلنگری باشد برای آنکه به یادمان بیاورد به جای پاک کردن صورت مساله حداقل یکبار مسئله را با دقت بیشتر بخوانیم!
 
کد مطلب: 130090
برچسب ها: قتل قصاص
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


سپیده
Romania
سلام، خسته نباشید نظر بنده این هست که از همان ابتدا اگر دخترک را به خانواده تحویل نمی دادند همانطور که خودش هم اعلام کرده که خانواده من متعصب هستند، این اتفاق نمی افتاد. در کشور ما متاسفانه به حرفهایی که یک نفر از خانواده اش بیان می کند و روابط درون را مشخص می کند اهمیت زیادی نمی دهند در صورتی که برای حل مشکلات خانوادگی فقط نباید به قانون اکتفا کرد و بایستی اظهارات شخص هم مورد توجه قرار گیرد .
با تشکر