۱
۰
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ ساعت ۰۵:۵۱
گزارش "مردم سالاری آنلاین" از چشم انداز بازار سرمایه در هفته پیش رو

آیا بورس همچنان به رشد خود ادامه می دهد؟

اگر چه در هفته منتهی به 27 تیرماه شاخص بورس نزدیک به 90 هزار واحد رشد کرد و از یک میلیون و 753 هزار واحد در 18 تیرماه به یک میلیون و 841 هزار واحد رسید؛ اما بسیاری از سهامداران با ریزش ارزش سهام خود روبرو بودند.
آیا بورس همچنان به رشد خود ادامه می دهد؟
اگر چه در هفته منتهی به 27 تیرماه شاخص بورس نزدیک به 90 هزار واحد رشد کرد و از یک میلیون و 753 هزار واحد در 18 تیرماه به یک میلیون و 841 هزار واحد رسید؛ اما بسیاری از سهامداران با ریزش ارزش سهام خود روبرو بودند. این وضعیت بخصوص در آخرین روز بورس، چهارشنبه مشهود بود؛ روزی که شاخص بورس با ۱۸۴۸ پله سقوط معادل ۰.۱ درصد ریزش را تجربه کرد. در واقع پس از اینکه در روزهای دیگر هفته سهم‌های بزرگ و شاخص‌ساز روندی صعودی را در پیش گرفته و با صف‌های خرید معامله می‌شدند؛ روز چهارشنبه عرضه در این نمادها زیاد شده و صف‌های خرید شکسته شد و نمادهایی چون خودرو و خساپا که صف خرید میلیاردی داشتند، با صف خرید سنگین و چند صد میلیونی مواجه شده‌اند. همچنین توجه به این نکته مهم است که در این هفته ارزش معاملات در بازار سهام به رقم کم‌سابقه ۹۷ هزار میلیارد تومان افزایش یافت که نشان دهنده حجم بالای معاملات در این هفته است اما رشد شاخص همگام و متناسب با این حجم معامله نبوده است.
 به گزارش مردم سالاری آنلاین، با این حال مقایسه رشد شاخص بورس در هفته ای که گذشت با دیگر بازارهای پررونق این روزهای کشور نشان می دهد رشد بورس تقریبا همگان با رشد بازارهای پررونق دیگر است. در هفته گذشته قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیارم از یک میلیون تومان عبور کرد و در مجموع هفته رشد ۷.۳ درصدی داشت. به تبع آن قیمت سکه نیز بالا رفت و رشدی نزدیک به 6 درصد را تجربه کرد. دلارهم در این هفته رشدی 4 درصدی را داشت؛ اگرچه قیمت های غیررسمی رشد بیشتری را نشان می دهد. در این میان بورس با رشد 5 درصدی خود، در میانه طلا و دلار قرار گرفت. اما نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که رشد این بازارها همگی نسبت به هفته سوم ماه جاری ( 14 تا 20 تیرماه) رشد کمتری بوده است که نشاندهنده کاهش نسبی نابسامانی های اقتصادی است. در هفته مزبور سکه و طلا رشدی نزدیک 17 درصدی؛ و دلار و بورس رشدی نزدیک به 9 درصدی داشتند؛ که به نظر می رسد بخش عمده ای از این رشد ناشی از کاهش ارزش پول ملی بود، نه افزایش ذاتی آنها.
 با این اوصاف و بخصوص با توجه به عدم تناسب افزایش شاخص با حجم معاملات و روند معاملات در روز چهارشنبه می توان پیش بینی کرد که بازار سهام در اولین روز هفته با کاهش شاخص باز شود و به تناسب، رشد شاخص در طول هفته پایین تر از هفته گذشته باشد.
با این حال خبرهایی که می تواند در این بازار مثبت تلقی شود، کم نیستند. مهمترین خبری که می تواند تاثیر روانی بسیار در بورس داشته باشد تاکید چندباره دولتمردان به حمایت از بورس است. همچنین اخباری که درباره بازپس گیری طلب 7 میلیارد دلاری ایران از کره جنوبی به گوش می رسد می تواند بازار ارز را با کاهش قیمت روبرو کند و به این ترتیب اقبال به بورس افزایش پیدا کند.
همچنین انتظار مردم به عرضه دو صندوق ETF دولتی هم یکی از مهمترین دغدغه های سرمایه گذاران در این بازار است. اولین صندوق دولتی با نماد «دارا یکم» که در اردیبهشت ماه پذیره نویسی شد و هر یک از خریداران می توانستند 2 میلیون تومان، با سوددهی بیش از 150 درصد مواجه شد و همین تجربه باعث شد توجه عده بیشتری به این صندوق ها جلب شود. در هفته گذشته  معاون سازمان خصوصی سازی توضیحاتی درباره عرضه صندوق ETF دوم و سوم دولت داد وگفت :ETF پالایشی کارها درحال انجام است. در این راستا تصمیم اولیه دولت چهار پالایشگاه تبریز، اصفهان، تهران و بندرعباس بود. در حال حاضر طبق مصوبه هیات واگذاری، دو مورد از پالایشگاه‌ها بلوکی عرضه می شود. پالایشگاه تبریز که آگهی شد و پالایشگاه بندر عباس هم به زودی آگهی می‌شود؛ بنابراین باقی مانده سهام دولت در پالایشگاه‌های نفت تهران و اصفهان، در قالب ETF پالایشی عرضه خواهد شد.
وی همچنین با بیان اینکه سومین ETF صنایع فلزی و خودروسازی است، عنوان کرد: این صندوق شامل فولاد مبارکه و صنایع مس و سهام متعلق به دولت در سایپا و ایران خودرو می شود. در حال انجام کارها و مکاتبات هستیم. سهام برخی از این شرکت ها در وثیقه بانک ها قرار دارند که از وزارت صمت تقاضا شد که وثیقه جایگرین تعیین کند. با توجه به اینکه در این راستا، مصوبه هیات وزیران وجود دارد امیدواریم با دستور وزیر صمت این کار سرعت بگیرد.
نقد کردن سرمایه ها برای ثبت سفارش در عرضه این صندوق ها می تواند از جمله دغدغه های سرمایه گذاران جزء باشد. بر اساس بعضی اخبار هر یک از خریداران می توانند با کدملی خود مبلغ 5 میلیون تومان در این صندوق ها پذیره نویسی کنند.
به این ترتیب هفته پیش رو می تواند هفته ای پرتلاطم برای بورس باشد؛ هفته ای که برخلاف هفته های قبل، رشد شاخص چندان چشمگیر نباشد یا حتی منفی باشد؛ با این حال چشم انداز بورس همچنان برای سرمایه گذاران مثبت است و می توان آن را جذابترین بازار برای سرمایه های کوچک مردم دانست.
 
کد مطلب: 133015
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
از یک شنبه بورس فلزات صعودی میشه